Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: elvis1
« skrivet: 24 november 2006, 23:52:29 »

kände mig tvungen att skriva ang, "spettsvärme". hade jag ägt ett hus som elvis 1, så hade jag monterat en växelventil på värmebäraren från vp. sommartid, höst och vår schuntas värmen till radiatorerna och varmvattenberedaren. på vintern schuntas värmen från vp på returen till pannan, var av oljan spetsar värmebäraren vid kalla dagar.

Jag hoppas att ni förstår min tanke.

Jo, jag har också tänkt om jag ska manuellt ska växla över med trevägsventiler från ena systemet till det andra.
Annars har ju Nibe pumpen allt inbyggt så man bara behöver köpa till oljestyrningstillbehöret för 5-6 hundra kronor som "Overlander" nämnde.  Några givare är det tydligen bara, pumpen har redan logiken och kopplingplinten.

Jag får se hur det blir när borrningen är klar.

Mvh
Skrivet av: elvis1
« skrivet: 24 november 2006, 23:46:28 »

Svar till elvis 1.
Varför inte byta radiatorerna till större(dubbla eller tredubbla).
Kanske behöver du tillägsisolera på vinden.
Försök komma ner till 50C framledningstemperatur vid -20C ute.
Då får du högre effekt på din värmepump.

Radiatorerna är ganska stora redan idag.
De är nästan lika breda som fönstren och är ca 70cm höga.
Det är inte riktigt möjligt tyvärr att röja loss i hyresgästernas lägenheter och montera jätteradiatorer. Blir inte så uppskattat när de ska försöka möblera sen.

Huset är inget vidare isolerat då det är 25cm ytong med tegelfasad. Isolering utifrån är inte att tänka på med tanke på kapitalförstöringen att sabba en tegelfasad för 500 000 och sedan få underhållskostnader på en träfasad. 
Vinden är väl en grej man hade kunnat göra men där är kallförråd idag. Jag ska förmodligen lägga om taket i sommar och funderar på utvändig isolering med frigolit. Det är dock bara en tanke ännu.

Jag har lite jobbiga förutsättningar helt klart.
Men jag hoppas en 7:a funkar stor del av året. Jag skulle bli överlycklig om den gick 75- 80% av året.

Skrivet av: elvis1
« skrivet: 24 november 2006, 23:33:31 »

Om nu inte systemet är lämpligt dimensionerad för VP när det är kallare. Skulle det inte vara bättre och billigare att komplettera befintlig panna med luft/vatten värmepump då du ändå inte har större nytta av VP när det kryper ner mot en 5-10 minus. Sc:,h Luft/Vatten har väl oxå bättre COP under sommarperioden än bergvärme.

Jo, jag har tänkt tanken helt klart, det vore det mest kostnadseffektiva.
Det dumma är att jag inte alltid är i närheten så jag kan hacka is och sånt som man tydligen behöver göra vid nollgradigt.  Jag jobbar emellanåt utomlands nån vecka då och då.
Det var väl också det där med ljudet som kan vara irriterande då det är sovrum överallt där den hade kunnat stå. Annars är det hyresgästers parkeringar och balkonger på övriga väggar.
Den hade varit grym om det funkat dock.

Mvh
Skrivet av: asdf
« skrivet: 24 november 2006, 12:43:55 »

Svar till elvis 1.
Varför inte byta radiatorerna till större(dubbla eller tredubbla).
Kanske behöver du tillägsisolera på vinden.
Försök komma ner till 50C framledningstemperatur vid -20C ute.
Då får du högre effekt på din värmepump.
Skrivet av: Linnex
« skrivet: 20 november 2006, 10:19:04 »

Om nu inte systemet är lämpligt dimensionerad för VP när det är kallare. Skulle det inte vara bättre och billigare att komplettera befintlig panna med luft/vatten värmepump då du ändå inte har större nytta av VP när det kryper ner mot en 5-10 minus. Sc:,h Luft/Vatten har väl oxå bättre COP under sommarperioden än bergvärme.
Skrivet av: HiPPo
« skrivet: 19 november 2006, 17:43:25 »

  Prata med Alvatek i Skene, de både borrar och gör anläggningar. De verkar lämna bra garantier på borrhålet (5års frysgaranti).
Vet ej om de bara vill borra. Men de verkar göra robusta pumpar. *vinkar*
Skrivet av: overlander
« skrivet: 18 november 2006, 22:30:38 »

Varför krångla till det det finns färdiga oljestyrningar till nibe.
Skrivet av: sloke
« skrivet: 18 november 2006, 19:01:28 »

kände mig tvungen att skriva ang, "spettsvärme". hade jag ägt ett hus som elvis 1, så hade jag monterat en växelventil på värmebäraren från vp. sommartid, höst och vår schuntas värmen till radiatorerna och varmvattenberedaren. på vintern schuntas värmen från vp på returen till pannan, var av oljan spetsar värmebäraren vid kalla dagar.

Jag hoppas att ni förstår min tanke.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 november 2006, 14:08:06 »

sloke

Helst inte olja som spets, dte blir för stora tomgångsförluster.. men även för stora förluster vid spets pga av att spetsbehovet oftast är bara en bråkdel av pannans kapacitet.

El spets har inga förluster alls.... dessutom är det inbyggt på alla pumpar idag. (hm ingen regel utan undantag säkert)
Skrivet av: sloke
« skrivet: 18 november 2006, 01:23:00 »

Här kommer ett enkelt sätt att räkna ut hur stor berg/vp man behöver till sitt boende.


           Äldre hus. W/m2   Nyare hus W/m2
Södra Sverige           65   45
Mellan Sverige          70   50
Norra Sverige           75   55


Ex; om man bor i mellan Sverige i ett äldre hus med en boende yta på 200 m2, så blir det.
200m2 x 70 =14000W x 0,50 = 7000W = (7 KW).

Bästa ekonomin får man om värmepumpen dimensioneras till ca: 50 % av husets maximala effektbehov, då klarar den ungefär 90 % av värmebehovet. Resterande 10 % spetsar man med el eller olja..


Skrivet av: elvis1
« skrivet: 15 november 2006, 19:04:55 »

Jo, det känns som att jag får ta och borra först.
Har fått två offerter.

Alla priser med moms.

En på 231 kr/ meter,  rördrivning 600 kr/meter 1875 kr kaxcontainer 1250 kr ställkostnad.
Ej medlem i vare sig Geotec eller Avanti. (verkar lite si och så med det mesta vi talat om)

Alla priser med moms.

En på 250 kr/ meter, rördrivning 600 kr/meter, 2500 kr kax container ingen ställkostnad.
Medlem i Avanti.
Verkar seriös, erbjöd sig komma och titta när vi pratade vid lunch. Dök upp 6 timmar senare, verkar borga för god service.

Tar nog Avantiborraren och försöker få så djupt det går. 
Han tyckte att om berget är kass och det är "kexchoklad" och inte går mer än 70-80 meter så reducerar han priset.

Håller tummarna, den platsen vi märkt ut är min enda Chans.....
Skrivet av: eleson
« skrivet: 15 november 2006, 18:30:14 »

Kanske skall du borra först, och sedan skaffa en pump som passar till det hålet du fick.
Det känns inte helt hundra att få ett 90 m hål, koppla en 7kW pump till det,
och använda det i ett hus som lätt skulle kunna nyttja en 10-13 kW pump.

Om styrsystemet inte balanserar nyttjandet av olja och VP rätt så riskerar
du att få ett hål som blir så kallt att VP knappt kan ge något tillbaka.

/Erland
Skrivet av: elvis1
« skrivet: 15 november 2006, 11:38:09 »

Ok angående pumpensstorlek, då blir det en 7kw pga varmvattnet.

En av anledningarna till att det inte går att borra fler hål är grannars kringliggande hål.
Lutning in emot dem vill ingen gå med på pga rädsla för minskning på deras egen verkningsgrad.
Ingen granne har lyckats få mer än 120 meter.  80 till 90 har någon fått men de flesta ligger på 110-120 meter, oftast två hål.  En har fått 140, men då stod de och malde de sista 20-25 metrarna en heldag.  Det var inte uppskattat av borrarna. (som dock fick extra betalt tydligen)

Angående säkringarna är det så det räcker till precis med hushålls apparater, ugnar,spisar och motorvärmare och allt det som blir till tre lägenheter.
Minns inte om det var 25A men jag ville ha 35 A men det gick absolut icke.
Det kan vara så illa att det var 16A, dock ej säker.

I vilket falll gågår en 4,5kw elpatron + värmepump  bra och förmodligen även en 6 kw elpatron + värmepump.  En 9kw kan jag glömma för det har vi provat med en byggfläkt samtidigt som mycket annat gick och då gick det proppar ett par gånger.

Den ett par år gamla  oljepannan får stå kvar som topp pga det även om jag önskar jag slapp.

Mvh
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 november 2006, 11:12:56 »

Klart det finns olika borriggar! storleken på kompressorn är minst lika viktig!
Dom som har äldre o klenare vill väl inte säga det!! 

Ang 5 eller 7, jag brukar säga att så klent som 5 bör man inte ha i ens i en liten villa, bla beroende på vv kapacitén. 5 o 7 funkar ungefär lika effektivt, kanske med fördel för 7án... ska kolla sen!

Fulldjup... 200 meter minst!  Hur vet du att inte det går??

Ev om man har grannars tiistånd sp kan man luta hålen utanför tomten.... då kanske man kan ha flera.

mera än 16 måste du kunna få... Normalt är det väl möjlighet till 25A in i huset!?

Det viktigaste för ekonomin vid Vp installation är om radiatorerna är lämpliga!

Kolla lite här...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.msg27015#msg27015
Skrivet av: elvis1
« skrivet: 15 november 2006, 01:45:53 »

Ok, är det skillnad på borriggarna ?
Alla jag ringt till säger att "vi har samma utrustning allihop idag, det är ingen skillnad".
Kanske ska ringa ännu fler ?

VV behovet är inte stort, det är pensionärer och "nästan-pensionärer" i huset och inga barnfamiljer.
Det ska fortsätta vara så i all framtid. Minst slitage på huset då.....

VV-beredaren jag har är en lätt beg Nibe VPA 200/70, "fått" den av min bror mot att jag lagar hans bil resten av mitt liv.
Jag har den inte inkopplad ännu så jag vet inte vad VV-behovet är.
VV har gått via Oljepannan enbart hittills.

Vad innebär fulldjup borra i detta fallet ?

Oljepannan bör/måste stå kvar då energiverkets elkablar i marken är gamla och jag inte kan / får ha större säkringar, minns inte om det är 16A eller 25A. Det ska dock räcka till hela huset, samtliga 3 lägenheter.   (det blir bara värre och värre, jag vet)
Kan alltså inte hiva oljepannan och förlita mig på enbart el som topp. 4,5 - 6 Kw elpatron ska inte vara något problem dock.

Är en 7kw lika "energisnål" som en 5kw vid samma effektuttag ?
Att 7:an värmer varmvatten snabbare är positivt, men har den lika hög COP som årsmedel som en 5kw ? Eller blir det högre ?  (förutsättningen är att borran inte lämnar mer än vad 5:an "klarar" givetvis)  Vid effekt behovet 5Kw nånstans är framledningen ändå så hög så spetsen får gå in.
Vilken av dem ger störst besparing under dessa begränsande parametrar ?

Merkostnaden för en 7kw Nibe 1115 gentemot en 5kw är försumbar så den bortser jag från helt och hållet i detta fallet.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få i detta lite komplicerade fall.
Har ni nån input, vad som helst, så hjälp gärna till. Inget är för litet.


Skrivet av: Bertil
« skrivet: 15 november 2006, 00:09:32 »

Klurigt.
Först letar du rätt på värsta borriggen i stan. Då får du bästa förutsättningarna.

Sen kan vi fundera på storlek på VP. Men visst vore det toppen om den kunde jobba året om!?

Är det stort vv behov så bör du välja en acktank för VV, osså kanske en med möjlighet till extra varmt vv.

Hoppas på fulldjup borra det skulle du tjäna enormt på.

Du bör ha möjlighet till fullt flöde först genom VP sen delflöde genom oljepannan om det behövs.
Sommartid bör det gå belasta en bergborra rätt hårt.
Jag tror du ska ha en  7 kw om vv ska räcka!? har du elpatron på VVB nu så du vet vilken effekt som behövs?
Skrivet av: elvis1
« skrivet: 14 november 2006, 22:26:02 »

Hej,

Jag har ett delikat problem.
Jag äger ett litet hyreshus på 200m2 uppvärmd yta samt 100 m2 källare med 12 grader ungefär.
Det är beläget i Lerum, 2 mil nordost om Göteborg.

I detta står en ny oljepanna som jag ej vill slänga ut.
Radiatorerna kräver ganska hög värme. +40 c fram vid +-0 , samt ca +70c vid -15 -20 .
Termostatventiler på samtliga element pga att det är ett hyrehus med olika lägenheter.
På tomten kan endast borras ett hål, pga mycket liten tomt.
Vattenflödet i området är högt går att borra 110 - 120 meter som max.
Berget ligger 1-2 meter under gräsmattan.
Slinga i marken går ej.

Jag tänkte mig att en bergvärmeanläggning bestående av ex. en Nibe 1115 som laddar den befintliga dubbelmantlade varmvattenberedaren skulle kunna ge varmvatten och värme 8-9 månader om året ex. Dec - 15 mars och således ge en något förbättrad uppvärmningsekonomi.
Det borde funka att köra tills inkommande brine blir för kall eller då pumpen inte längre levererar så varm framledning så det räcker till längre.
Urtaget av energi blir således förmodligen kring 25 000 kwh, resten spetsar oljepannan med till den höga temperaturen eller att oljepannan går själv de kalla månaderna.


Hur stor pump skall man / kan man ha till 105-115 aktivt djup ?

Energiförbrukning för uppvärmning och varmvatten är 33 000 kwh / år på elpatron men pumpen skall / kommer endast ersätta ca 20 000 - 25 000 kwh uppskattar jag.

Skall man ha en 5kw eller en 7kw ?
Vad händer om man har en "för" stor, dvs 7 kw ?  Eller är den inte för stor för jobbet och borran ?


Luft/vatten är tyvärr inget alternativ i detta hus  då jag måste undvika oväsen vid hyresgästers sovrum som är spridda runt huset.

Mvh







Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!