Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen tappat värme.  (läst 2986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel.L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Pumpen tappat värme.
« skrivet: 02 februari 2007, 08:46:58 »
Hej.

Någon som har en idé om vad som kan ha gått snett, ganska plötsligt så tappade pumpen "orken"
blir ungefär bara 72 grader på hetgas sidan samt ca 36 grader på vatten sidan. Det är 5 grader varmt ute så det är ju inte direkt kallt ute, jag har även tvingat den till sommarläge men det hjälpte inte för att få upp tempen.
Pumpen är den äldre version 2, den har inte helller speciellt mÃ¥nga gÃ¥ngtimmar runt 500  pÃ¥ 1,5 Ã¥r.
Tacksam för svar.

Daniel.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen tappat värme.
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2007, 09:48:13 »
Kolla i synglaset efter bubblor.
Kolla temperaturskillnad radiatorvatten ut/in till VP:n.
Går fläkten som den ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daniel.L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen tappat värme.
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2007, 10:30:45 »
Hej.

Jodå fläkten funkar som den skall, temperaturskillnad ca 6-7 grader på ut till in till vp. Inga bubblor i synglaset vid drift, dock en massa bubblor "skum" vid avfrostning men när den sedan övergick till drift igen så försvann dessa.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen tappat värme.
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2007, 10:51:53 »
Jag tycker att allt ser OK ut, brukar hetgastemperaturen verkligen vara högre? :-\

Orkar inte VP:n värma huset själv?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daniel.L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen tappat värme.
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2007, 11:06:53 »
Visst är det varmt i huset nu vid 4 til 5 plusgrader men skulle det bli ett antal minus och och pumpen behöver köra upp till det dimensionerade 45 så kommer det inte att gå. Blir elpatron istället då, samt att under sommaren så blir det inte heller något vidare varmvatten. Hetgasen brukar ligga runt 90 grader.

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen tappat värme.
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2007, 20:02:14 »
<ja..det låter lite skumt...min har inga problem att köra upp tempen till 55gr nu vid 2+ ute...och ca 90-95gr på hetgasen.
Men har du 6 gr diff på vp in/ut så låter det ju som vp:n funkar...då måste det ju vara nåt som toksänker tempen i tanken...tex en rinnande varmvattenkran...men det har du säkert koll på...har du ovanligt hög framledningstemp?...shunten kan ju ha hängt sig....kolla så den inte står fullt öppen.
Den går att manövrera manuellt om du trycker in ratten och vrider på den..
Vvm310+f2120-16

Utloggad Daniel.L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen tappat värme.
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2007, 09:55:31 »
Hej Matte.

Nej ingen kran som rinner, har för en stund sedan "ca1,5 timmar" vridit upp max och min framtemp till 55 grader och det är 5grader varmt ute. Men icke det blir som mest 37 grader på temp i värmepump och 78 grader på hetgasen.
Skall dock tilägga att om jag stänger ner mer eller mindre hela flödet genom pumpen så går tempen upp, men då är det bara golvvärme i köket som är i drift ca 30kvm. Och att jag sänker cirkpumpen från steg 2 till 1.

Du får upp tempen till 55gr vid 2+, det min har presterat som bäst är 49gr under sommartid 20gr.
Tacksam för alla förslag jag kan få, skall dock göra en felanmälan på måndag.

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen tappat värme.
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2007, 19:57:21 »
Ligger din pump direkt på radiatorsystemet?
Jag har ju en ecoel som den går mot...vad har du i framl..och retur..?
Enligt Rickards förnämliga logger så har jag 0,5gr ute nu...43.6 till vp...50.5 från vp...och stiger.
framl.  34gr..retur 29gr.
Vvm310+f2120-16

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!