Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad anläggning?  (läst 3551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #15 skrivet: 15 november 2017, 17:21:40 »
Mmm, IVT:n verkar bara ha 5.1 kW vid 0/45 så den har ju lägre uteffekt än Nibe.
Vad betyder kurva 50 på IVT, är det 50 grader fram vid -15 grader?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Aeab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #16 skrivet: 15 november 2017, 18:00:09 »
Huset är i två plan, större nedre plan och mindre övre plan. Utbyggnaden beräknas göras enbart på övre plan så att huset blir i princip lika stort på båda plan. Jag lägger beräkningen som de gjorde som bilaga.

Utloggad Aeab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #17 skrivet: 15 november 2017, 18:04:17 »
i oktober månad förbrukade vi 861 kwh och det är inkl hushållselen.
Kan inte säga så mycket om snittemperaturen, men det har varit en hel del dagar med minusgrader.

Utloggad Aeab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #18 skrivet: 15 november 2017, 18:14:59 »
Frågade även säljaren flera ggr om beräkningen eftersom han aldrig räknade med den nya ytan och att vi faktiskt är 3 i familjen, kanske även fyra i framtiden. Men då sa han att han knappt fick någon skillnad när han tog med de parametrarna så det skulle vi absolut inte oroa oss för.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #19 skrivet: 15 november 2017, 19:20:46 »
Det bästa du kan göra för pengar nu är att se till att du fÃ¥r effektivare isolering, den investeringen är, tycker jag, klart vettigare än att skaffa en starkare värmepump och ett till borrhÃ¥l.  Kontrollera framför allt isoleringen i tak/oelded vindsvÃ¥ning. Du ska tydligen bygga till övervÃ¥ningen, det betyder att den gamla takets isolering ju ersätts med den nya välisolerade tillbyggnaden. Är det dÃ¥lig takisolering där nu sÃ¥ blir din situation troligen bättre efter tillbygget.
Jag ordnade själv till en situation liknande din när jag skaffade bergvärmepump, den räckte inte till, men när jag genomfört tilläggsisolering så räcker den och borrhålet bra. (Du kan se resultatet år för år i min profil nedan)

Ang. den låga tempen in från borrhålet och den lilla differensen så tycker jag att du ska jämföra in och ut temperatur när du tvångskör cirkulationspumpen för köldbäraren utan att värmepumpen går. Om värdena inte är lika efter typ 10 minuter så är en (eller båda) givarna felvisande. På min värmepump går det att kalibrera om givarna, kanske det gå på din oxå eller så kan du ju ta loss en av dem och sätta den i isvatten, så du vet hur mycket den avviker från 0 °C.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Aeab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #20 skrivet: 15 november 2017, 20:45:13 »
verkar deras beräkning stämma? (bilden jag bifogade)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #21 skrivet: 15 november 2017, 21:24:34 »
verkar deras beräkning stämma? (bilden jag bifogade)

Stämmer rätt hyfsat tycker jag. För en normal oktober är förbrukningen enligt kalkylen ca 500 kWh el. Det skulle betyda 360 kWh för hushÃ¥llselen vilket pÃ¥ ett Ã¥r blir ca 4300 kWh. Det är en rätt rimlig siffra för hushÃ¥llselen sÃ¥ pumpens förbrukning kan inte vara sÃ¥ mycket större än vad som anges i kalkylen. Sen är frÃ¥gan hur varm oktober var i förhÃ¥llande till ett normalÃ¥r.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #22 skrivet: 16 november 2017, 09:18:58 »
Det kan stämma bra nu när effekten från värmepumpen räcker till men sedan kommer december, januari och februari som tillsammans står för en mycket stor andel av hela årets uppvärmningsbehov. Då blir det mer el-tillsats. Jag anser att angivet effektbehov i deras kalkyl, 6,9 kW, är klart för lågt för ett vanligt hus på 180 kvm vid DUT -26,8 °C. Behövs ordentligt med tilläggsisolering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #23 skrivet: 16 november 2017, 09:33:56 »
Har du någon aning om nivån ned till grundvatten i borrhålet?
Det borde stå på borrprotokollet.

Vårt hus är 175 m2 uppvärmt i ett plan, DUT -31 och vi har klarat oss ned till ca -28 grader utan att det blir kallare inne eller tillskott behövs. (ca 7 kW uteffekt på värmepumpen)
Ett hus i två plan kräver normalt mindre energi, så helt orimlig är nog inte kalkylen, den stora missen är väl att de inte räknat med utbyggnaden och en troligt större tappvattenförbrukning framöver.

De där få dagarna på året det blir riktigt kallt brukar jag vägra eltillskott och stryper istället flödet till radiatorerna i garage och förråd så det får bli några grader kallare där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Underdimensionerad anläggning?
« Svar #24 skrivet: 17 november 2017, 07:40:57 »
Problemet är nog siffran på vedförbrukningen, kan vara en glädjesiffra eller så har man angett den i fasta kubikmeter och säljaren räknat i travat eller själpt mått.
Tyvärr är det inte så enkelt att bara räkna på ved eftersom det är många faktorer som kan bli fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!