Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man stänga av element  (läst 9106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Kan man stänga av element
« skrivet: 18 mars 2010, 20:58:11 »
Tja

Jag förstår att detta redan är besvarat men att hitta genom att söka är svårt ibland.

Jag har en nibe 1130 som värmer 300m2. Det är då 240 på huset och 60 på garage och ett annex som vi har uthyrt till skidåkare i Kungsberg. Jag har kamin på övervåningen så där har jag skruvat av elementen i v-rum. Nu håller jag på och sätter upp en kakaleugn från Bodum som kan värma mycket på nedervåningen. Men hur ska jag göra med uppvärmningen. Jag vill ju har varmt ute i garaget och annexet samtidigt som jag inte behöver samma värme i huset.
Jag tänkte på en innegivare först utan att tänka på att då blir ju garaget och annexet också kallare. Det finns ju extra shunt att köpa för 3500kr så man kan ha 2 olika temperaturer.

Jag undrar om det är det enda sättet att göra det på eller om det är så fel att slå av elementen. Jag har för mig att jag läst om att alla element måste vara öppna för att pumpen ska fungera bra. Jag har inte märkt av något för att jag skruvat av på övervåningen.
Tänkte bara få en förklaring på det eller om jag kanske kan skruva av typ, 5 av 8 element plus golvvärme på övervåning och 4 av 7 plus lite golvvärme i hallen på nedervåningen. Garaget och annexet har sedan 6 element som ska gå för fullt.

För om jag ska köpa extra shunt så går det ju jättebra att få högre värme till garaget och annexet MEN det jag tänker på nu är tex golvärmen som kommer att bli för kall. då måste dom gå på den andra shunten och det blir för mycket jobb att fixa, dom är kopplade på samma ledningar dom elementen.






NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kan man stänga av element
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 22:10:39 »
Tänk på att så länge vp räcker utan tillskott så sparar du lite och ingenting med vedeldning. Om du hade haft elvärme skulle du spara 3-4 ggr så mycket om du eldat en del ved.
Bara vid stränk kyla om man kan elda så kompressorn får gå och ersätta elpatronen är det nån vits med ved.

Om man stänger några ibland gör inget i ett stort hus. Det som INTE får ska är att man har termostatventiler och i stort sett alla stänger pga av tex sol. Då kan tom kompressorn lösa ut och stanna!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kan man stänga av element
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2010, 22:22:05 »
Så fort man eldar med ved (som är gratis) så tjänar man förstås pengar på det.
VP går också den på el, glöm inte det.

Termostatventiler är förstås helt nödvändiga att ha om vi får tillskottsvärme från
t.ex. vedeldning eller solinstrålning. Att VP inte har tillräcklig egen volym att arbeta mot
betraktar jag som en felkonstruktion från VP-tillverkarens sida. Kan dock lätt avhjälpas
med en volymtank på några hundra liter.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man stänga av element
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2010, 22:48:16 »
Så fort man eldar med ved (som är gratis) så tjänar man förstås pengar på det.
VP går också den på el, glöm inte det.

Termostatventiler är förstås helt nödvändiga att ha om vi får tillskottsvärme från
t.ex. vedeldning eller solinstrålning. Att VP inte har tillräcklig egen volym att arbeta mot
betraktar jag som en felkonstruktion från VP-tillverkarens sida. Kan dock lätt avhjälpas
med en volymtank på några hundra liter.

Ja, det är klart att gratis ved är billigare än VP. Konstig jämförelse Sc:,h Har man gratis el så blir direktverkande elradiatorer billigast...
Betalar man 'normalt' pris för veden, eller tar hänsyn till arbetsinsatsen för att avverka, såga och klyva egen skog så är det nog både billigare och bekvämare med VP'n.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kan man stänga av element
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2010, 11:46:37 »
Jag håller förstås med om att det är bättre att köpa billig el till VP,
än att elda dyr ved  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kan man stänga av element
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2010, 19:11:54 »
Jag gjorde en liten sammanställning på vedeldning kontra värmepumpsdrift, ved på rot nästan gratis!

Ska se om jag hittar. Obs det är några år sen..

Copy:

Jag eldade ved i 20 Ã¥r det  var en aning billigare!!!??

Vid vp drift för värme och varmvatten, ca 6000 kwh el * 80 öre  ca 5.000:-/Ã¥r

Med ved grova beräkningar...
köp pÃ¥ rot (30-40 kbm)                     500:-
Kedjor olja bränsle till sÃ¥gen            500:-
Skoterbränsle för hemkörning 5 km 1.000:-
Skoterrem slitdelar                             500:-
Värdeminskning skoter sÃ¥g mm.       (5.000:-) nöjeskontot!!
Hyra vedmaskin/traktor                     1.000:-
sotning                 minst                     1.000:-
150-200 timmars arbete                           0:- 
                             ________

Summa SEK                                        4.500:-
Tar jag med värdeminskning försäkring av skotern då blir det fölust.

Uhhh jag som trodde vedeldningen var gratis!!!

Vän av ordning säger nog men investeringen dÃ¥!! 
Ja så här är det en komplett anläggning med tankar en godkänd vedpanna hade kostat ungefär lika mycket som VP anläggningen ca 100´SEK.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Kan man stänga av element
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2010, 21:09:52 »
va kul att ni skriver även om ni kom från ämnet en aning.
Jag förstår då att det är OK att stänga av några element, för jag har ändå rätt många på både i huset och garage/annex.

Tack för svaret.

Ved kalkylen var kul att läsa, eller inte. Man vill inte veta vad man INTE tjänar pÃ¥ det eller hur??  ???   ;D
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kan man stänga av element
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2010, 23:45:08 »
Det är ju förstås bra att göra klart för sig varför man eldar med ved...

Men om man nu har bestämt sig för att elda så skall förstås termostater automatiskt stänga av
radiatorer/golvvärme i de utrymmen som får tillskottsvärme och skulle VP protestera på något
vis så får man lägga till lite extra volym som pumpen får att arbeta mot.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kan man stänga av element
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2010, 12:38:02 »
När jag började elda ved var det energikris och oljepriset skenade!! Räntan var över 10% !
Så för min del var det enormt bra att det fanns ved i närområdet.
Vedhuggningen är faktiskt avkopplande tänk att på senhösten sitta på en stubbe och fika känna och se att nu har man fixat några kubik ved!
Men sen ryggen pajade kan jag enbart tänka tillbaka på detta!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!