Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samma framledningstemperatur till golvvärmen och radiatorerna  (läst 8489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hallonbat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej jag är nybliven villa och därmed bergvärmepumpsägare. Tillsatselen går i mitt tycke in alldeles för tidigt och jag tänkte med detta forums hjälp försöka lista ut vad som är problemet. När vi flyttade in var det fel på växelventilen så varmvattentemperaturen sjönk jättesnabbt men den är nu utbytt.

Mitt första inlägg här på forumet hade jag tänkt skulle leda till att jag lite bättre kan förstå hur min golvvärme är inkopplad. Jag kan inte alla termer ännu så jag kommer kanske inte kalla saker vid dess rätta namn. Jag har en källare som är uppvärmd med hjälp av golvvärme den är på ca 93 kvm varav ca 75 kvm är uppvärmd. Huset byggdes till 91 och då byggdes två sovrum i källaren med ett vardagsrum ovanför dessa rum värms upp med hjälp av 3 golvvärme slingor. En till vardagsrummet (slangen efter fördelaren delar sig så det verkar gå två slingor i rummet), en till det mindre sovrummet och en till Hall och det andra sovrummet. I den gamla källaren har förra ägaren bilat upp ca en meter och lagt in isolering och gjutit ny platta med tre golvvärmeslingor, en till hall, en till bion och en till Tvättstuga/Bad. Det sitter en termostat till varje slinga dessa står på max. Till golvvärmen är en extra cirkpump kopplad och det sitter en termostat på vb-fram som mäter temperaturen på returvattnet. Här kommer lite frågor.

1) Varför mäter termostaten temperaturen på returvattnet? Är det inte VB-fram till golvvärmen man vill begränsa? Har man ett högt delta kan ju framledningstemperaturen vara mycket högre än returen.

2) Ska termostaten stå på max den har en skala från 0-38 grader?

2) Efter termostaten går röret till crikpumpen men innan dess sitter det någon form av ventil som kopplar ihop returen med framledningen man kan skruva loss ett litet lock och där ser det ut som om man skulle kunna justera med en insexnyckel men jag lyckas inte vrida åt något håll. Min tolkning var att denna användes för att blanda vb-fram med returen för att få en lägre temperatur till golvvärmen än till radiatorerna men när jag har mätt med en IR-termometer så har jag samma temperatur till golvvärmen som till radiatorerna. Är detta verkligen korrekt?

3) Det var tidigare lite varmt i det lilla sovrummet så jag vred på ratten till returen för att begränsa flödet där. Jag har även vridit ner lite på returen till Hall/sovrum, den andra hallen och bion eftersom källaren hade mycket högre temperatur än resten av huset. Är det så jag ska göra för att begränsa temperaturen i källaren?

Jag tror vi börjar med dem frågorna så får jag vidareutveckla det hela sedan jag har nämligen problem med en del radiatorer också som jag tror är felkopplade men vi börjar så här.

Edit: Jag la till en bild också så att ni kan se hur det ser ut

/Janne
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 16:12:51 av Hallonbat »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Samma framledningstemperatur till golvvärmen och radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2007, 21:26:53 »
Det kan ta mycket energi att vär een källare, stryp slingorna där. Men ta god tid på dig.

1) vet inte
2) max öppen det är väl en maxbegränsning??
2b) den kan fastna rätt rejält, av den anledningen ska man aldrig lämna en ventil i helt stängt eller helt öppet läge. Alltid backa lite då känner man om den lossar den fastnar inte heller lika hårt. Det är säkert returinblandning
3) Ja

Ang radiatorerna det känner du bäst just när vp startar efter ett längre stopp. Känn då på stig och retur samtidigt!

Hoppas nån annan skriver här snart.
Inte säkert att jag har mÃ¥nga rätt, kan inte mycket om golvvärme.  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Samma framledningstemperatur till golvvärmen och radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2007, 21:39:53 »
Jag är säker på att det finns de som kommer ge mer uttömmande svar/kommentarer än jag men det är värt ett försök. Samtidigt vill jag passa på att ställa en fråga till dig.

Jag börjar med min egen fråga till dig...
Du säger att ni fick byta växelventil pga av att pumpen inte höll temperaturen på VV. Jag tror själv att jag har eller har haft samma problem och är fortfarande inte helt säker på att jag fixat felet trots en hel del pillande och försök att bla rensa bort skräp. Vad exakt var det som hände med din växelventil?
Hur, annat än på temperaturen kunde du veta att den var trasig?
I mitt fall tex så har det sett ut som att den bottnat när man tittat/kännt på den lilla plastbiten som skall indikera ventilens läge. Men jag har trots det sett att temperaturen sjunkit 12grader på bara 30-40 minuter utan ngn förbrukning alls...

Nu till dina frågor:
1. Du skriver i den inledande texten att termostaten sitter på VB-fram, men att den mäter på returvattnet? På bilden ser man en grå termostatventil som sitter på VB-fram med en "givartråd" som det inte riktigt går att se vart den tar vägen, men jag får anta att den sitter nånstans bakom de gröna ventilerna (till hall, bio och tvätt/bad?). Det verkar som att tanken med den termostaten är att begränsa den maximala temperaturen in till golvvärmen, som en shunt ungefär. Tror den maximala temperaturen för golvvärme brukar ligga strax under eller på 40 grader, annars blir det för varmt om fötterna, och för en del golvmaterial...
Poängen är väl helt enkelt att den ska "frikoppla" golvvärmen frÃ¥n radiatorkretsen och pumpen cirkulerar dÃ¥ runt vattnet via den retur du frÃ¥gar om i frÃ¥ga 3. Att den mäter pÃ¥ returen verkar lite skumt dock...  Sc:,h

2. Här är jag väldigt osäker på vad som rekommenderas, men 38 grader in till golvvärmen är troligen max vad du bör ha. Blir det för varmt på golvet när det är svinkallt ute så ska det nog begränsas men annars är gissningsvis termostaten vald för just golvvärme.

3. Temperaturen till ett golvvärmesystem kan väl mycket väl vara samma som till radiatorerna så vida inte temperaturen ut från pumpen är högre än den önskade för golvvärmen i ditt fal ca 38 grader, tex vid mild väderlek.

4. Finns det inte termostater/givare nånstans i de olika rummen i källaren. De sladdar man ser på bilden från tex de gröna ventilerna går väl till respektive rumsgivare? Det borde vara det logiska stället att reglera temperaturen i de olika rummen.


Utloggad Hallonbat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack för era svar här kommer lite kompletteringar och ytterligare funderingar. Jag sÃ¥g att jag inte kan räkna och hade tvÃ¥ frÃ¥gor 2  ;). Vi kan väl fortsättningsvis kalla dem för 1, 2, 3 och 4

Först till Gblenn när det gäller växelventilen var det just att temperaturen på varmvattnet sjönk väldigt snabbt som gjorde att jag upptäckte det. När inte kompressorn gick för att värma huset så föll temperaturen från 53 grader till 45 på bara några minuter så när kompressorn gick igång för att värma varmvattnet så tog det ca 13 minuter för att värma från ca 39 till 53 och sedan ner till 45. Jag ringde till Nibe och beskrev vad som hände då sa dem direkt att det måste var fel på växelventilen. Eftersom jag precis hade köpt huset och det var fel på ventilen när vi flyttade in så tyckte jag att säljaren skulle stå för kostnaden så jag försökte inte fixa det själv utan ringde en reparatör. Han bytte ut växelventilinsatsen. Han sa att den gamla kärvade rätt ordentligt. Det han rekommenderade var att man någon gång ibland tar bort locket och motionerar själva ventilen och eventuellt sprutar in lite 5-56.

1 och 2) Givartråden går som du skriver in bakom de gröna hattarna det sticker ut en liten stump från returledningen där den är ansluten. Jag har i dagsläget någonstans mellan 10 och 15 grader skillnad i temperatur på fram och retur så när termostaten begränsar på 38 grader kommer jag ju få över 50 grader in i golvvärmen.

3) Jag kör pumpen på kurva 9 och 0 på vredet så temperaturen på VB-f överstiger ju klart 50 grader när det börjar bli kallt ute och då har jag haft lite lägre temperatur i huset än jag kanske skulle vilja ca 20-21 i källaren runt 19 i enterplan och lite drygt 18 i sovrummet uppe. Det känns ju inte helt rätt att ha så hög temperatur in i golvvärmen.

4) Anledningen till att jag inte vill justera på termostaterna är dels för att jag här i forumet läst att det inte är det bästa sättet att reglera temperaturen när man har värmepump och sen vill man ju gärna att golvet är lite varmt hela tiden och inte att flödet stängs av helt som termostaten gör om jag har förstått det hela rätt.

Nu till Bertils svar

2) Ja det är ju en maxbegränsning men eftersom den mäter pÃ¥ returen sÃ¥ kommer ju värmen in i golven att kunna 
överstiga 50 grader om den begränsar returen till 38. Därför funderade jag på om man inte skulle sänka den lite. Reparatören som var här tyckte även att jag kunde reglera temperaturen i källaren genom att vrida ner den men det tycker jag känns lite konstigt det skulle väl få effekten att när det är riktigt kallt ute så får jag kallt i källaren men att det annars är varmt.

3) (2b) Problemet är att jag vet ju inte om den är fullt öppen eller stängd att framledningstemperaturen är oförändrad när den går in i cirkpumpen tyder ju på att det inte blandas in något returvatten och att den skulle vara stängd. Jag ser dock inga gängor när jag tittar in det är något blått som sitter längs med väggarna i hålet men jag vet inte vad det är. Om nu ventilen är stängd vad händer då när termostaten stänger då borde det ju inte komma något vatten in till cirkpumpen?

4) (3) vad bra då ska jag fortsätta skruva tills jag får lagom temperatur i alla rummen i källaren.

När det gäller radiatorerna så stängde jag termostaten helt och öppnade den sedan och kände på stig och retur samtidigt och det blev varmt först i den som gick in nere och temperaturen är ojämn på radiatorn. Det verkar vara ca 3 stycken som är kopplade så. Jag vet inte om jag har ett eller tvårörssystem det satt den blå klisterlapp på ena radiatorkopplet så det tyder väl på att det kan vara tvårörs. Är det värt pengarna att ta hit en röris och koppla om dem om de nu är felkopplade?


Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Samma framledningstemperatur till golvvärmen och radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2007, 09:04:15 »
Tack för mer info om din växelventil. Jag har inte haft så snabb sänkning av tempen som du, men det låter precis som det jag upplevt. Min pump är dock mindre än 1 år så det är nog inte så att den kärvat pga ålder, snarare pga av något skräp som suttit och begränsat rörelsen lite. Särskilt som jag märkte det redan efter några månader (kan tom ha varit mer eller mindre från start). Det verkar dock som att det funkar som det ska nu efter senaste försöket att "blåsa" rent mha cirkpumpen och rensning av filtret.
Ska dock kika under plastlocket och se om jag kan få in lite 5-56 för säkerhets skull.

Tillbaks till dina frågor...

1. Ja 50 grader in i golvet är knappast nånting du lär hitta som rekommendation nånstans. Antar att det blir rätt obehagligt att gå på faktiskt... Det du borde ha istället för den lösning som nu sitter där är väl en temperaturbegränsande shunt som du ställer in på en viss maxtemp, tex 38 grader. Den skulle då sitta i den T-koppling som nu finns där returen går på strax före cirkulationspumpen.

2 o 3. Under förutsättning att du har 10 grader diff in-ut så borde rätt agerande vara att vrida ner den till önskad temp -10 grader, dvs nånstans runt 30. Ventilen skulle då portionera ut vatten på sånt sätt att det aldrig blev mer än just 30 grader på returen. Vilket då betyder max 40 på framledningen, vid 10 graders diff.
MEN denna lösning blir knappast optimal och jag gissar att du aldrig riktigt kan få rätt temperatur in i golvet. Med rätt menar jag att vattnets temp alltid är samtidigt bestämd av utomhustemperatur och maxbegränsad till exempelvis 40 grader. Snarare blir ganska mycket manuellt pillande från din sida för att åstadkomma detta.
Problemet här är ju att din diff kommer ju att variera rätt ordentligt, som du säger 10-15 grader. Betänk att du har en rätt stor massa betong som ska värmas upp när temperaturen sjunker ute, detta ger en klart ökad diff under uppvärmingsperioden. Under tiden det tar (dygn kanske) att värma plattan kommer din diff troligen gå upp mot som du säger 15 grader eller tom mera. När väl plattan nått rätt temperatur så lär det istället ligga på mer normala 7-10 grader som istället är helt beroende av värmeavgivningen till dina rum.
Med denna lösning så får du antingen acceptera att du vid sjunkande utetemp får mer än 40 grader in i golvet, och vid stabil och KALL väderlek riskera kallt i rummen. ELLER så får du vid stabil kall väderlek själv vrida upp lite på termostaten.

En shunt ger dig nog ett mer bekymmersfritt system.

4. Ja det rekommenderade är att ställa alla termostater på radiatorerna i öppet läge och ev justera in flödet till respektive radiator för att sedan låta styrdatorn sköta hela klabbet. Samtidigt har du alltid rätt att och självklart möjligheten att vrida ner temperaturen i enskilda rum under kortare eller längre perioder. Ett sovrum är väl ett rätt typiskt fall av detta.

Du har dock rätt i att de där ventilerna antingen stänger eller öppnar helt, dvs endast av/på funktion vilket skulle antyda periodvis kalla golv... Men eftersom du har betonggolv så lär du inte uppleva annat än möjligen en mindre variation i värme från golven, men aldrig kallt som skulle bli på träbjälklag. Dessutom gäller även här regeln att det står dig fritt att reglera temperaturen i enskilda rum under kortare eller längre perioder.
Jag skulle nog fortsätta med det du påbörjat för att hitta en bra grundinställning med termostaterna ställda i fullt öppet läge. Men sen behöver du inte vara rädd för att vrida på termostaten om du tillfälligtvis eller tom permanent vill sänka tempen i ngt av rummen. Och som sagt, jag tror inte du behöver rädas kalla golv med den tröghet som ett betonggolv har.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Samma framledningstemperatur till golvvärmen och radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 14:06:56 »
Citera
När det gäller radiatorerna så stängde jag termostaten helt och öppnade den sedan och kände på stig och retur samtidigt och det blev varmt först i den som gick in nere och temperaturen är ojämn på radiatorn. Det verkar vara ca 3 stycken som är kopplade så.

Då är dom felkopplade, det brukar också bli ojämn temp i överkant när dom är felkopplade. Det kan det iofs bli även med luft i radiatorn. Men som du beskriver är det klockrent fel.

Jag tycker du ska koppla om. Det varma vattnet kommer in i botten piper rakt upp till returen, dels ger radiatorn sämre effekt.
Men returvattnet blir onödigt varmt också, det är inte bra för verkninsggraden
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Hallonbat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Nu börjar det likna grejer efter lite 5-56 och milt våld med gummihammare har jag lyckats öppna ventilen så nu blandas det in returvatten med framledningsvattnet. Frågan nu är ju hur öppen ska jag ha den?

Returvattnet som går tillbaka till värmepumpen från golvvärmen är ju ganska kallt nu ca 28 grader och framledningstemperaturen från värmepumpen är lite drygt 40 det måste ju innebära att för att returen in i värmepumpen ska ha det optimala värdet på 6-7 grader lägre än framledningstemperaturen så måste jag ju ha mycket mindre delta över radiatorerna eller tänker jag fel?
« Senast ändrad: 15 februari 2007, 16:37:43 av Hallonbat »

Utloggad Sven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindome
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Samma framledningstemperatur till golvvärmen och radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2007, 02:11:24 »
Jag har en annan bild av svaret till fråga nr 1. Golvet värms av det framledande vattnet och kyls av omkringliggande luft och material i, ovan och under golvet. När golvet är kallt går det åt mer energi för att värma upp det till den behagliga temperatur som man vill ha och med termostaten på returen kommer man att se en större skillnad på framledningstemperaturen och returen än när golvet har magasinerat värme.
Med andra ord så "förlorar" man en del av framledningstemperaturen på ett kallt golv jämfört med ett varmt. På samma sätt kyls golvet mer om du har 18 grader C temperatur inne än om du har 22 grader, även om skillnaden i det sistnämnda exemplet inte är så stor.

Returvattnet bör enligt uppgift inte diffa mer än sex grader från framledningstemperaturen när systemet är i normal drift och gör den det så kan det finnas anledning att se över anläggningen. För hög skillnad kan t ex orsakas av för låg hastighet på cirkulationspump, strypta ventiler eller termostater, beläggningar i VP:ns värmeväxlare eller andra seriekopplade värmeväxlare i systemet (t ex beläggningar och flagor av rost om systemet inte är diffusionstätt och det finns materal som kan korrodera i det), igensatt smutsfilter, luft, etc.
Jag hade 10-12 grader C i skillnad innan hela mitt system syratvättades pga en cirkulationspump som inte var korrossionsfri och rengöringen medförde att skillnaden sjönk till 4-6 grader och temperaturen i huset ökade från 20 till 23 grader C. Jag fick även ställa ner ratten för framledningstemperaturen tre steg (från kl. 11, till kl 8 ) för att återfå behaglig temperatur i huset.
Felkopplingar har jag ingen erfarenhet av  ::) men det är Ã¥ andra sidan inte jag som har kopplat in systemet ;). Det lÃ¥ter dock som en tänkbar möjlighet vid sidan av de andra.

Returtemperaturen kan alltså vara ett bra mått på behovet av framledningstemperatur. Ju kallare golv eller avkylande omgivning, desto mer värme behövs för att uppnå den temperatur man vill ha på golvet. Naturligtvis finns det en rimlig gräns, men jag upplever att temperaturen på framledningen är c:a 10 grader C högre när golvet är kallt, t ex efter ett väderomslag, än när systemet har arbetat upp golvets normaltemperatur.

Min VP reglerar framledningstemperaturen efter retur-, och utomhustemperatur. Jag har även låtit montera en termostat för framledningen som stannar VP:n vid inställt värde, men den känns överflödig och jag har därför kopplat ur den.
« Senast ändrad: 17 februari 2007, 02:21:53 av Sven »
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m2. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hÃ¥l varav 118m röd Gnejs och 29m grÃ¥berg. Golvvärme. 
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.

Utloggad Hallonbat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Sven min termostat som mäter temperaturen på returen från golvvärmen har ju ingenting med styrningen av värmepumpen att göra. Den sitter ju om inte jag helt har missförstått det hela där för att begränsa temperaturen in till golvvärmen för att inte skada slangar och annat. Jag tror dock att jag med din hjälp nu förstår varför den mäter på returen säg att jag har 55 grader i framledningstemperatur från värmepumpen vilket jag hade när det var -15 och då hade jag det lite kallt där radiatorerna värmer men källaren var varm. Då skulle det ju inte komma in något vatten i golvvärmen från pumpen om termostaten mätte framledningstemperaturen, nu mäter den ju på returen och då kommer ju termostaten öppnas igen när returen sjunker under 38 grader så att det kommer att komma in lite varmt vatten från pumpen lite då och då.

Innan var ju ventilen mellan returen och framledningen stängd så frågan är ju egentligen vad som hände när termostaten stängde då kan det ju inte ha kommit något vatten till cirkpumpen. Nu har jag öppnat lite så att det varma vattnet från pumpen blandas med returvattnet från golvvärmen innan det går in i cirkpumpen. Nu har jag ju lägre temperatur in i golvvärmen än i radiatorerna och jag har lägre delta över golvvärmen än jag hade innan. Nu har jag inte mätt temperaturerna på ett tag men jag kan föra diskussionen med lite påhittade siffror. Säg att jag har 40 grader VB-f från värmepumpen då går det ju 40 gradigt vatten till radiatorerna men till golvvärmen blandas det in returvatten som sänker temperaturen till 35 innan cirkpumpen för golvvärmen. Med ett delta över golvvärmen på 7 grader blir då returvattnet 28 grader. Då kommer ju 28 gradigt vatten från golvvärmen blandas med returen från radiatorerna om jag då ska ha ett delta på 6-7 grader över värmepumpen kommer jag ju inte kunna ha ett delta på 6-7 grader över radiatorerna. Jag antar att det är detta problem jag kommer ifrån om jag skulle installera en shunt som Gblenn föreslår. Någon får gärna förklara vad en shunt gör och hur de fungerar för det finns en stor risk att jag har missuppfattat det hela.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Samma framledningstemperatur till golvvärmen och radiatorerna
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2007, 13:55:04 »
En shunt gör egentligen precis det som ditt system försöker åstadkomma redan idag.

Den har till uppgift att leverera en viss inställd temperatur ut från shunten, tex 45 grader till radiatorerna även om det varma vattnet i pannan är 85 grader som det ju kan vara vid olja eller vedeldning. Den åstadkommer detta genom att bland in en viss mängd returvatten. Till ett värmesystem har man antingen en manuell shunt som du får springa och vrida på när temperaturen ute förändras eller så sätter du på en motorstyrning med ute och eller innegivare. Shunten blir då det sätt som du reglerar värmen i huset... En del med värmepump i kombination med andra värmekällor kör mot en stor tank där temperaturen kan vara en bit över den önskade för radiatorerna, och använder sig då av en shunt för att ge rätt temp ut i systemet.

I ditt fall så har du ju en värmepump som ser till att detta sker direkt in i radiatorkretsen så det du egentligen behöver är en shunt som snarare kan maxbegränsa temperaturen till golvvärmen. Man har tex sådana på tappvarmvattner för att maximera tempen till 65 grader ut i kranarna, eller lägre om man så vill.

Du har nog rätt i att när termostaten varit stängd så har cirkpumpen inte kunnat cirkulera vattnet som det var tänkt. Vad det kan ha orsakat har jag dock ingen aning om, den har ju fått jobba mot ett rätt ordentligt motstånd.
När det gäller din returtemp så behöver du nog inte oroa dig så mycket. Rekommenderat är 6-10 grader diff om du läser NIBEs dokumentation. Troligen kommer du få en svängning runt ett betydligt mindre intervall än så, kanske 6-7 eller 6-8 grader. Skälet är ju att när golvet nått rätt temp så kommer ju ganska liten mängd att portioneras ut från den delen av kretsen och även om temperaturen där är betydligt lägre än den från radiatorerna så blir effekten bara någon grad eller så.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!