0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skriver inte detta hemma, så jag är inte riktigt säker på detaljerna. Har i alla fall vad jag tror är en 1215 en 10kw. Den skall vara väl tilltagen, med tanke på att jag tänker bygga till ett garage och värma också. SÅ jag har många starter. hmm.. kan det vara 15000-16000 på två och ett halvt år ...Det som bekymrar mig mest är dock att jag får ganska många timmar el. Drygt 170 timmar elpatron på dryga två år verkar mycket. Dessutom är det så att detta inte nödvändigtvis inträffar när det är kallt. Imorse hade vi -19 (Norra SKåne) men inte var elpatronen inkopplad då. Dagen dessförinnnan fick jag plötsligt se att lampan för elpatronen lyste med fast sken, då var det bara -4 ute. Och det var inte VV som värmdes. Dessutom när jag klickar mig fram och kommer till ´fönstret där det står VP-till, står det vad jag uppfattar som en varning på raden under: "VP retur hög". Vad är det frågan om??
Det låter inte som att elpatron går in för att kompressorn inte klarar jobbet utan för att du har för hög framlednings- och returtemp. Har du en extra cirkpump och bypass på ditt värmesystem så kan detta vara boven. Normalt har man bara den inbyggda cirkpumpen på Nibe men du kan även har en extern, öka den externa i så fall ett snäpp.Har du bara den inbyggda cirkpumpen och om det redan står 53 eller A i parantesen efter VB-r i meny 3, så bör du skaffa en acktank (även på grund av de många starterna) att koppla i serie med radiatorerna.
Citat från: Stone skrivet 06 mars 2006, 14:14:57Skriver inte detta hemma, så jag är inte riktigt säker på detaljerna. Har i alla fall vad jag tror är en 1215 en 10kw. Den skall vara väl tilltagen, med tanke på att jag tänker bygga till ett garage och värma också. SÅ jag har många starter. hmm.. kan det vara 15000-16000 på två och ett halvt år ...Det som bekymrar mig mest är dock att jag får ganska många timmar el. Drygt 170 timmar elpatron på dryga två år verkar mycket. Dessutom är det så att detta inte nödvändigtvis inträffar när det är kallt. Imorse hade vi -19 (Norra SKåne) men inte var elpatronen inkopplad då. Dagen dessförinnnan fick jag plötsligt se att lampan för elpatronen lyste med fast sken, då var det bara -4 ute. Och det var inte VV som värmdes. Dessutom när jag klickar mig fram och kommer till ´fönstret där det står VP-till, står det vad jag uppfattar som en varning på raden under: "VP retur hög". Vad är det frågan om??170 timmar på två år är inte mycket...Att elpatronen är på ibland och ibland inte är precis så som din vp gör... den slår på elpatronen när det behövs och slår sen av den... när du tittat kanske elpatronen just vart i eller är på väg på att slås på..Den styrs av din värmepumps styrdator som räknar på underskott i grader/per minut och när du fått tillräckligt underskott slås kompressorn på, skulle då inte kompressorn värma ditt hus tillräckligt snabbt känner systemet det och kopplar in elpatronen, dessa hjälps då åt tills ditt hus är uppvärmt och stannar i omvänd ordning först elpatron sen kompressor.Sen börjar karusellen om igen.Alltså det beror på i vilket skede du tittat på din vp... därför kan elpatronen va avslagen eller påslagen.Hög retur beror på hög kurva och hög förskjutning och väldig lågt flöde...Kolla i din meny vad max retur står ställd på skall vara 53 ses i menyn vb-r och värdet inom parantes står för max retur..Kolla diff mellan vb fram och vb retur skall vara 5-10 grader med din termostater max öppna... om diff är lägre sänk pumpfarten ett snäpp..
Tycker 170 tim är väldigt mycket, grannen har 12 (!) på tre år....
Så för hög returtemp på VB kan göra att elpatronen går in? Skall kolla det här med cirkpump tror inte jag har någon extern dock. För hög VP retur .. vad är VP retur (inte VB retur)
Citat från: Stone skrivet 08 mars 2006, 09:44:43Tycker 170 tim är väldigt mycket, grannen har 12 (!) på tre år....Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.
170 timmar är så pass lite att du skulle kunna stänga av elpatronen utan att märka det, om det inte var för legionellarisken --- tror jag. ... om det nu sitter VVB i en 1215-10
håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.
Skrivet av: Roland Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display.
Citat från: CarMan skrivet 08 mars 2006, 21:59:01håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.HJÄLP! Vad har hänt? Här har vi haft en mustig debatt och nu är allt borta? Vart har inläggen tagit vägen?
Citat från: Rippe skrivet 10 mars 2006, 18:17:40Citat från: CarMan skrivet 08 mars 2006, 21:59:01håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.HJÄLP! Vad har hänt? Här har vi haft en mustig debatt och nu är allt borta? Vart har inläggen tagit vägen?Sorry, flytten av forumet till nytt webhotell har tydligen sabbat er tråd.På´t igen Thumbsup/Rickard
CiteraSkrivet av: Roland Har man 12 timmar tillsatsel på 3 år har man en ur ekonomisk synpunkt alltför stor pump. Men det är ju inte lika lätt att märka som visningen av antal tillsatstimmar på en display. Förstår inte denna kommentar!! Jag har i alla fall en lite för stor VP än en för liten som man i efterhand måste byta om man vill värma t.ex. flera rum i källaren, nytt garage på gården, etc.
Citat från: CarMan skrivet 08 mars 2006, 21:59:01håller inte med. mina siffror talar för sig själv. jag har god marginal kvar till att få en enda eltillsats timme.MORR! Mina tidigare inlägg har försvunnit i cyberrymden. Men jag kör igen.Frågan är om Car Man (eller någon annan) verkligen räknat på att en något "större pump utan TS" verkligen är mer lönsam än en "lite mindre pump med TS".Ett exempel: En storlek större pump med djupare borrhål innebär minst 20.000 kronor högre investeringskostnad. Om vi tar detta exempel med 170 timmar TS på två år, vi avrundar uppåt till 100 timmar per år så betyder det 100*6=600 kwh. 20.000 delat med 600 blir 33 år. DET är lång tid. Och en större pump drar mindre EDIT: ska vara MER i tomgång men kanske inte behöver gå så ofta (= jämnar ut sig).Slutsatsen: Fixeringen mot TS handlar kanske snarare om något annat än rent ekonomiska aspekter, det är helt enkelt fränt att ha få eller inga TS timmar.!!Dessutom: Vad gör man om man redan har en anläggning som kräver TS utan att för den skull vara rent felande? Slantar upp 100 lakan för att spara 600 kwh per år?? Skulle inte tro det.
om vi går upp en pumpstorlek & lägger till 20m så klarar men sig med 10 000:-förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COPOm vi har så här kalla vintrar som i får så har man med en större pump, nästan oförendrad energiförbrukning mot normalåreten större pump är mindre känslig mor en framtida utbyggnar en större pump klarar den extra belastnin om du vill höja tempraturen i framtideninte kul om du om 20 år har byggt ett garage & desutom höjt ine tempen med 1,5 grader & det blir en riktigt kall vinter, då kanske det rör sig om 2000 kWh/år & elpriset kanske är 2:-/kWh
Citat från: CarMan skrivet 10 mars 2006, 22:36:09om vi går upp en pumpstorlek & lägger till 20m så klarar men sig med 10 000:-förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COPOm vi har så här kalla vintrar som i får så har man med en större pump, nästan oförendrad energiförbrukning mot normalåreten större pump är mindre känslig mor en framtida utbyggnar en större pump klarar den extra belastnin om du vill höja tempraturen i framtideninte kul om du om 20 år har byggt ett garage & desutom höjt ine tempen med 1,5 grader & det blir en riktigt kall vinter, då kanske det rör sig om 2000 kWh/år & elpriset kanske är 2:-/kWh1: Betvivlar starkt att skillnaden bara är 10.000. Bara skillnaden i pumppris närmar sig 10, sedan ska det borras djupare oxå.2. Att redan vid ursprungsinstallationen räkna med en ombyggnad bör man veta om redan då. Om man inte har den avsikten varför då satsa på en större? Och hur stor ska man ta? Vet man om man ska bygga ut 10 kvadrat eller 100?3. Om förutsättningarna ändrar sig så dramatiskt efter 20 år, DÅ ryker hela anläggningen, var lugn! OCH så än en gång: Resonemanget om större pump KAN KANSKE vara vettigt att ta till för en som står i begrepp att investera men denne bör räkna på det hela!. Men för en som redan köpt en anläggning som visar sig behöva lite TS är det bara att glömma. Ska denne då byta ut allt för några timmar TS skull? Skulle innnnte trooooooo det........
Jag tycker definitivt att poängerna med att välja en större Pump när man har den kunskapen och valmöjligheten är många och bra. Men flera av oss har investerat helt i händerna på en installatör som gjort dimensioneringen. Och sittern man redan där och konstaterar att man kanske i värsta fall åker på +100 TS timmar per år. VAD då göra? Försöka byta in pumpen till en större och borra ett djupare hål? DEN investeringen kan man inte räkna hem.Rådet till alla som står i begrepp att installera: Räkna och välj!Och därmed är vi överens va?
förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COP
Citat från: CarMan skrivet 10 mars 2006, 22:36:09förutom att vi minskar antalet timmar med TS så ger den större pumpen lite bättre COP Och pumpen låter borran vila, vilket leder till bättre COPDen större pumpen behöver inte alls ge bättre COP. Ökas pumpens effekt från t.ex 6 till 8 kW ökar effektbehov för att övervinna tryckfallet i slangen som krävs för att ge samma deltaT med nästan 80 %. Dessutom behövs djupare borrhål för samma temperatur in även om värmeuttaget är oförändrat. Det ökar ytterligare effektbehovet. Sådana här andraledsförändringar måste med i kalkylen. Det går inte att förändra en parameter och räkna med att inget annat ändras. Det går inte att titta enbart på COP för den nakna pumpen för en specificerad temperatur. Värmepumpar är system där en förändring får följdverkningar. Om borran får vila leder det till sämre COP. För samma antal uttagna kWh får man högst temperatur på ingående köldbärare om värmeuttaget är kontinuerligt. För ett och samma borrhål vilken pump kommer att arbeta med högst temperatur på ingående köldbärare i genomsnitt? En pump på 10 kW går 12 timmar i sträck och sedan står still 12 timmar jämfört eller en pump på 5 kW som går hela tiden. Tänk på att största delen av motståndet för värmeöverföringen ligger nära slangen och att den lagrade värmen där snabbt förbrukas.
min pump går kanske 12h / dygn & det på 14 starter = borran ger varmt o skönt vatten.hade jag haft en mindre pump hadde jag haft 20h drift & 2 starter = kall borra
Men en sak som är fin är tex vid utettemp kring +-0 hos mig, då stannar pumpen regelbundet. Tempen på brine höjs till samma temp som borran.
Med tanke på att minskningen av driftkostnad jämfört med oljeeldning senaste året är över 19000 kr kan jag leva med det.
.... men med 30h TS har man liksom lite svårt att se att min VP är för liten.
Hörni, ni kommer ingen vart nu  Jag upprepar mitt tidigare inlägg. En större pump är en försäkringspremie för framtida strul. Har aldrig trott att en större pump skulle dra mer energi. Den behöver gå kortare tid utan TS och med en fräsch borra. Jag tror den drar mindre energi totalt sett, men payoff-tiden blir MYCKET lång. men som sagt, en försiktighetspremie är aldrig fel - och man sover kanske bättre. Jag har haft lite startproblem som jag reder ut just nu och vintern har väl trots allt varit lite extrem. Jag tror jag kommer i snitt hamna på ca 40h TS per år - detta efter en hel del trimmande. Många har tipsat om att jag borde ha valt en modell större, men med 30h TS har man liksom lite svårt att se att min VP är för liten.Riktigt långsiktigt är det dock viktigare beslutet runt borran än runt pumpen. Borrhålet är väl evigt så att överdimensionera hålet är mycket viktigare långsiktigt än att välja modell på VP. Historiskt sett har modernare VP:s alltid krävt djupare borrhål. Historien går igen med Nibes senaste modell som ska dimensioneras utan TS.
Jag har bara 3 radiatorer i källaren, 1st i pannrummet (nyerstärrare för oljepanna), 1 i garaget (avstängt)) och 1 i torkrum/tvättstuga. I detta utrymme, dvs torkrum/tvättstuga tänkte jag bygga relax-utrymme  30m2 golvvärme ska det bli (om min VP pallar trycket). Idag har jag ca 16 gr i källaren, så det ska upp till 20gr. Vad kan detta kosta om man isolerar duktigt?