Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur göra med vp-cirkpump läge 1 eller 2?  (läst 1830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Hur göra med vp-cirkpump läge 1 eller 2?
« skrivet: 31 januari 2008, 10:55:24 »
Beroende på utetemp har jag ett behov att minska alt öka cirpumpen till VP.

När det är mer än +2 ute behöver jag ändra till läge 2 på cirkpumpen eftersom annars nås stopptemp så snabbt eftersom det då blir högt dT. Detta betyder att det blir många starter, ca 30 per dygn.

När det däremot är kallare ute finns ett behov av att minska cirkpumpen till 1 för att få upp dT för bättre verkningsgrad (dvs dT > 3 grader)

Hur har ni gjort för att lösa detta fenomen?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Hur göra med vp-cirkpump läge 1 eller 2?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2008, 13:01:39 »
Volymen i ditt system är troligen för litet. Montera in en volymförstorare så löser du problemet.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Hur göra med vp-cirkpump läge 1 eller 2?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2008, 14:24:07 »
Hej Erik,

jag kör båda cirkulationspumparna i läge 1 och jag har inte de problemmen du beskriver Sc:,h. Under sommar månaderna ökar jag dock cirkulationspumparna till läge 2 för att inte få för högt delta t när det är varmt ute men jag tror inte det är kritiskt eller nödvändigt. Mest för att ha nåt att pilla med :). 30 starter per dygn är väl inte för mycket?

Vilken stopptemperatur menar du? Varning för högt delta t? Det låter som det är cirkulations pumpen ut till radiatorerna du behöver öka, inte ut till pumpen.
« Senast ändrad: 31 januari 2008, 14:25:50 av mikaelanderlund »

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hur göra med vp-cirkpump läge 1 eller 2?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2008, 20:53:12 »
Svara alla.

Jag har redan en volymförstorare på 100liter monterad. Har dock gjort lite mer forskning och det verkar som om bästa läget för mig är läge 1 på cirkpump till VP och läge 3 på cirkpump för värmesystemet. Detta om utetemp är mindre än +5grader.

Kollade nämligen i loggern och det verkar faktiskt bli färre starter med läge 1 jämfört med läge 2 om tempen är runt 0 grader eller högre.

Anledning till läge 3 på cirkpumpen till värmesystemet är att jag har rätt trånga rör i värmesystemet (Om jag minns rätt är det 12mm) och om cirkulationen är för låg i värmesystemet har jag sett tendenser att vattnet från VP verkar ta bakvägen i elpannan (IVT 290 A/W) tillbaka till VP och därmed når VP stopptempen snabbare. Flödet över VP har betydligt mindre motstånd beroende på grövre ledningar (PEX-slang).

Med stopptemp menar jag den temp (T1) i Regon som VP skall stanna på vid värmeproduktion.
« Senast ändrad: 04 februari 2008, 20:55:03 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!