Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mark/bergvärme eller luft/vatten.  (läst 4160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Role

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Planerar för värmepump!
Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« skrivet: 04 februari 2006, 12:09:40 »
Hej alla på detta forum!

Här kommer lite frågor från en som snart skall begära in offerter.

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en luft/vatten värmepump när konverteringsstödet dök upp.

Bor gör jag ca 400m från havet i Halland och jag har en liten skog med egen ved till braskaminen. Anledningen till att jag funderar på mark/bergvärme är dels konverteringsstödet men även att jag läste här på forumet att man kan utnyttja den gamla uttjänta brunnen och komplettera med en slinga i marken.

Jag har en borrad brunn på tomten som jag använde fram till i maj –05 då jag fick kommunalt vatten, enligt förra ägaren skall brunnen vara 60m djup. Jag har ganska gott om mark utanför trädgården att gräva ner slang på. Det känns ju inte som ett allt för betungande jobb att fixa en grävare och lägga ner lite slang.

Skall bygga till huset med ca 25m² på andra våning och då passar jag på att tilläggsisolera vinden, i detta bygge blir det ett nytt badrum med ett badkar på ca 400 l. Tänkte även ha lite mer värme på i källaren nu när pannan åker ut.

Är det någon som har en uppfattning om det verkar rimligt att satsa på mark/bergvärme för mig och i så fall hur stor värmepump behöver jag och hur mycket slang skulle man behöva gräva ner?

Marken där slangen skall grävas ner är stenig och berget sticker upp lite här och där, gör det något om slangen inte ligger på 1 m djup överallt.

Tack på förhand
« Senast ändrad: 04 februari 2006, 16:19:17 av Role »
Hus byggt –37, putsat och tilläggsisolerat utvändigt med 10 cm –99. Boyta 80m² på 1:a vån, 40m² på 2a vån och ca 80m² uppvärmd källare. CTC-panna från –63 med en Bentone oljebrännare från –87. Oljeförbrukning för värme och varmvatten 2m³/år och 4m³ ved/år till braskaminen. Elförbrukning ca. 4500 kWh/år och 16A huvudsäkring.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2006, 16:48:39 »
Ju större hus desto kortare återbetalningstid!!

Så ditt hus är väl "gränspuck"

Men med tillbyggnad mera värme i källaren (den kan ta myycket effekt) osså andra Varmvattenvanor då blir det nog en bra affär.

Men när du tar in anbud får dom inte räkna på din tidigare förbrukning då blir det en tokklen anläggning!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Role

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Planerar för värmepump!
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2006, 15:34:32 »
Hej igen!

Hoppas på svar angående lite nya funderingar.

1. Om jag nu gräver ner en slinga och kompletterar med min borrade brunn i vilken ordning skall jag koppla?

2. Skall jag koppla brunnen först eller slingan först?

3. Gör det något om det skulle vara så att jag inte kan lägga slingan djupare än 50-70 cm på vissa sträckor för att berget ligger så grunt?

4. Räcker det att gräva ner 150m slang upptill den 60 meter djupa brunnen.
Hus byggt –37, putsat och tilläggsisolerat utvändigt med 10 cm –99. Boyta 80m² på 1:a vån, 40m² på 2a vån och ca 80m² uppvärmd källare. CTC-panna från –63 med en Bentone oljebrännare från –87. Oljeförbrukning för värme och varmvatten 2m³/år och 4m³ ved/år till braskaminen. Elförbrukning ca. 4500 kWh/år och 16A huvudsäkring.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2006, 16:39:27 »
jag tycker att man kopplar i denna årdning: mark, berk, värmepump.

slingan ska ligga under kärlen, annars ger den ingen värme. Och du bör inte ha för mycke uppånedförsbackar, detta kan skapa luftfickor som blir svåra att få bort.

Jag skulle nog lägga närmare 300m markslinga innan brunnen




Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2006, 16:43:23 »
Först mark sen berg om man kopplar seriellt.

Slingan ska ligga på frostfritt djup.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Role

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Planerar för värmepump!
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2006, 03:55:52 »
Tack för tipsen!

Har kollat lite på Nibes hemsida och undrar om mitt antagande att jag skulle klara mig med en Nibe Fighter 1115 i 5 kW-utförande (eller motsvarande från annan leverantör) är riktigt?

Hur stor ackumulatortank är lämpligt att ha om man sätter in ett badkar på 400 liter.
Hus byggt –37, putsat och tilläggsisolerat utvändigt med 10 cm –99. Boyta 80m² på 1:a vån, 40m² på 2a vån och ca 80m² uppvärmd källare. CTC-panna från –63 med en Bentone oljebrännare från –87. Oljeförbrukning för värme och varmvatten 2m³/år och 4m³ ved/år till braskaminen. Elförbrukning ca. 4500 kWh/år och 16A huvudsäkring.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2006, 04:42:38 »
Jag skulle välja ca 7 kW värmepump, med en VPA 300/200, till den en markkollektor på 200 meter (det gör inte så mycket om den bara ligger på 50-70 cm djup på vissa ställen) och markslingan före borrhålet.

Kalkylen ger vid hand att du har ca 10 kW som max effektbehov, men det är alltid lite vanskligt att räkna på flervåningshus.

Med tanke på att du har en braskamin kan det räcka med en mindre värmepump, men markslingan bör vara minst 150 meter även om du väljer en mindre pump. (helst 200 meter)

Bifogar kalkylen.

/Rickard

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2006, 11:29:02 »
Hoppas bara inte skribenten menar torrt grus när han skriver "stenigt".

I så fall är marktypen allt annat än "Bra"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2006, 16:11:57 »
Jag räknar med att den del som ligger i borran är extremt bra ur ytjordvärmesynpunkt, därav valet "bra" i kalkylen, men visst, längre slinga är aldrig en nackdel.

Med ytjordvärmen i serie med borran skulle jag dock inte gå på mer än 400 meter totalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad danielpiteå

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2006, 17:46:19 »
Hej

Tyvärr kan du nog inte räkna med konverterings stödet då detta inte gäller för pumpen, borrhålet eller slingan endast radiatorer och arbete med detta och då endast i utrymmen som är värmd sedan tidigare! Men allt går väl kanske att "trolla" med. ^-^

//D
VillaVarm i norrbotten på 250kvm. Konverterade huset våren -06 från direktel. Kör idag med en Thermia Diplomat TWS 10kw som arbetar med ett 189m aktivit hål. 15 stooora radiatorer samt en stor fläkt konvektor i garaget.

Utloggad Role

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Planerar för värmepump!
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2006, 12:43:38 »
Anledningen till att jag frågat om slingans djup är att det var ett väldans sick sackande runt stenar för att ligga frostfritt när jag grävde in vatten i våras, det gör ju det hela lite lättare om man kan tillåta sig att lägga slingan lite grundare och gå rakt över stenen. Marken består av sandjord och sten, det är blött runt om huset… vet det eftersom jag var tvungen att lägga ny dränering när jag flyttade in.

Fråga till Rickard:

Säg att jag nöjer mig med en innetemp på 19-20 grader(för att vara mer motiverad att elda), 15-16 i källaren(fungerar bara som källare, skall inte inredas). Skulle man då klara sig med en 5kW pump även om man tröttnar på att elda i kaminen(tror inte att jag gör det)?

Vad vinner jag på att välja en 7kW pump om det skulle vara så att jag ändå klarar mig med en 5kW och hur skulle den påverkas av eldandet i kaminen i förhållande till en 5kW(eldar nästan varje dag mellan Okt-Mars).

Är det något fabrikat på värmepump som är att föredra rent reglermässigt… en som fungerar bättre ihop med eldandet i kaminen?

Klart man inte vill sätta in för klena grejer… tänk om man tröttnar på att elda eller vill sälja huset.

Tilläggas kan att vi är för närvarande två personer i hushållet men vi blir tre i juni och det är väl inte helt otroligt att familjen kan utökas med någon ytterligare medlem framöver  ;)

Till danielpiteå: Hmmm… Det hade jag missat…men det kan nog bli en bra affär ändå.
Hus byggt –37, putsat och tilläggsisolerat utvändigt med 10 cm –99. Boyta 80m² på 1:a vån, 40m² på 2a vån och ca 80m² uppvärmd källare. CTC-panna från –63 med en Bentone oljebrännare från –87. Oljeförbrukning för värme och varmvatten 2m³/år och 4m³ ved/år till braskaminen. Elförbrukning ca. 4500 kWh/år och 16A huvudsäkring.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2006, 12:12:42 »
En 5 kW värmepump skulle nog hälften av vvs-firmorna som räknar på värmepumpar rekommendera, så helt fel är det inte, den extra besparing du gör med en 7 kW värmepump ligger runt ca 1000 kr/år (inte mer) och kanske inte gör så mycket i det stora hela, eldar du dessutom med ved de 15 kallaste dagarna varje år kanske du kan slippa tillskott helt och hållet även med en 5 kW värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Role

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg/Sverige
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Planerar för värmepump!
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2006, 11:54:51 »
Har ytterligare en fundering:

Den borrade brunnen ligger på andra sidan huset från det område som jag tänkt gräva ner markslingan (ca 15m bort).
Merparten av dessa meter måste jag nog lägga i samma dike och isolera p.g.a. passage av avloppsledning och avloppsbrunn även en smal passage mellan huset och ett uthus.

Vad är den maximala längden man kan ha på en slinga?

Hur lång slinga kan jag gräva ner totalt om brunnen är 60m djup och så går det åt 2*15m som är isolerade… kan jag gräva ner mer slang än att jag har totalt 300m med brunnen och allt?

När jag nu skaffar ett stort badkar är det då bättre att satsa på en värmepump som producerar mer varmvatten t.ex. Nibe 1130 eller IVT Greenline HT Plus?
Hus byggt –37, putsat och tilläggsisolerat utvändigt med 10 cm –99. Boyta 80m² på 1:a vån, 40m² på 2a vån och ca 80m² uppvärmd källare. CTC-panna från –63 med en Bentone oljebrännare från –87. Oljeförbrukning för värme och varmvatten 2m³/år och 4m³ ved/år till braskaminen. Elförbrukning ca. 4500 kWh/år och 16A huvudsäkring.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2006, 13:13:07 »
en slinga bör inte överskrida 400m, men det fins dom som kör 450-500 också men det är bättre att köra 2 slingor om man måste ha över 400m

behöver du mycke varmvatten så köper du en pump med extern vvb & sen dimensionerar du vvb:n efter hur mycke vatten du vill ha
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mark/bergvärme eller luft/vatten.
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2006, 13:21:00 »
Man skall ha en väl tilltagen slinga men inte onödigt lång ty det kräver bara mer energi till cirk.pumpen. Gräv ner ca 200m som Rickard skrev + brunn och t.o.r huset . Totalt 350 m.
Jag skulle satsa på tex 1130 + beredare enl förslag ovan.
Som du ser nedan har jag ett hus i din åldersklass men litet större och har klarat mig länge med ca 4 kW + 7-10m³ ved (inget TS) så visst går det med en 5:a men ändock tror jag mer på en 7:a . Prisskillnaden är bara ca 3000:-
« Senast ändrad: 18 februari 2006, 13:30:28 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!