0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet inte riktigt vad du pratar om Nisken, håller med Svenske Kocken, jag vet inte om några rumstermostater som stryper flödet, de öppnar eller stänger vilket ger dåliga förutsättningar för värmepumpen att arbeta, en IVT som går mot många stängda golvvärmeslingor kommer att få extremt korta gångtider då den arbetar med hysteres. Nibe och Thermia kan fixa det något bättre, men det är inte att rekomendera för några värmepumpar.En acktank på 750 liter i kombination med extern cirkpump, med bypass eller golvvärmefördelare med egen cirkpump skulle kunna fungera bra även i kombination med rumstermostater, det har du rätt i, men varför lägga ut tiotusentals kronor på rumstermostater och acktank när det fungerar lika bra med en extern cirkpump och en bypassledning?
Om man istället för en extern cirkpump (som du måste ha i din acktank) sätter in en golvvärmefördelare med cirkpump så kan man hålla 7 grader deltaT på värmepumpen och 2 graders deltaT på golvvärmen. Det här begriper jag inte Rickard? upplys mig...vad mer än det delta t på 2 grader, som uppkom när golvet värmdes upp, ger delta t på 7 grader för pumpen? vad mer än golvet sänker tempen på returen är väl ett annat sätt att formulera frågan?Den enda fördel jag ser med acktank är att man får längre driftstider på värmepumpen.Då har du redan glömt att diskussionen innehöll problem med att hålla jämn temperatur i olika rum beroende på t.ex. solinstrålning..När vi talar acktankar så var min prisuppgift naturligtvis uppgiven med gängse pris för material + installation, lägg dessutom till rördragning mm för rumstermostaterna utöver det rena inköpspriset så ligger nog gemene man närmare 20 000 kr än 4000 kr.Vad då för rördragning för rumstermostater? man ventilen i golvvärmefördelaren med termostaten ovanpå och drar ut kapillärröret till rumsgivaren (upp till 2 meter som standard). Visst tillkommer några tusen för hantverkare om sådana önskas. Rinkaby får väl räknas som gängse, i vart fall en seriös och stabil leverantör?Den som gör allt själv kanske kan mixtra på med olika utrymmeskrävande lösningar, men de allra flesta fixar nog inte acktank och rumstermostater på egen hand.På tal om acktank, de som nu ändå sätter in acktank bör även komplettera den med solslinga redan på en gång, solvärme kommer starkt och det skulle inte förvåna mig om det blir lag på det framöver... Antagligen, men vi ska ha klart för oss hur lite solvärme man får per kvadratmeter solfångare på våra breddgrader....värmepump är det stora lyftet. Kräver väldigt billiga solfångare för att det ska bli affär.Jag är mer intresserad av att ta hand om gråvattenenergin från dusch, bad, tvätt och disk för att förbättra brinetempen via en värmeväxlare
Eftesom du tydligen inte vet hur man normalt styr vattenburen golvvärme.Om du inte viste det tidigare så använder man i normalfallet elektriska termostater till golvvärme 1 st till vart rum som kan styra flera slingor om rummet har det. Från termostaterna till fördelningen drar man ett rör som man drar tråder mellan reglerenheten och termostaten vanligen en svagströmsledning typ ekkx 4x1x0,5 till styrenheten ansluter man sedan man sedan styrdonen som vanligtvis är en utrustad med en bimetall som vid stöm(=värme) eller ingen ström(ingen värme) reglerar en kägla till att öppna eller stänga flödet genom slingan(orna). Det finns även trådlösa termostater med radioöverföring till styrenheten men det är ett betydligt kostsammare system.
Eftersom du inte kunde förstå det här tog jag mig friheten att försöka förklara för dig:Jag tror nog jag förstår just det här med reglerdelen (att det sedan finns massor med andra frågor där jag försöker lära mig är utanför din/min debatt) och försöker därför förklara för dig att det finns andra lösningar än de du råkar använda."När vi talar acktankar så var min prisuppgift naturligtvis uppgiven med gängse pris för material + installation, lägg dessutom till rördragning mm för rumstermostaterna utöver det rena inköpspriset så ligger nog gemene man närmare 20 000 kr än 4000 kr."Nu rör du ihop det hela - det där var Rickards citat inte mitt.Att sen drömma om kapilärledningar som är oändligt långa som inte skulle behöva dras i rör och att det skulle bli billigare? Om du behöver längre än några meter mellan rumsgivaren och termostaten använder du de analoga elektriska teknik so finns i bla Danfoss katalogen.och även OM det skulle bli billigare så säger jag för sista gången MAN HAR INGET BEHOV AV TERMOSTATER utom i undantag och skulle man -mot all förmodan-ha nått rum som man inte lyckas strypa in sätt in en radiostyrd termostat eller som man tidigare har löst problemet vrida en ratt till höger eller vänster och på de sättet reglera flödetJaha och vad gör en termostat annat än vrider ventilen vänster och höger?
Acktanken (C12) behövs inte om du bara sätter in en eller ett par termostater, men skall du köra med alla termostater inkopplade så behöver du det.