Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 17 februari 2008, 19:52:15 »

Tack Lelle, din åsikt uppskattas.  Thumbsup

//Fredrik
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 17 februari 2008, 18:53:19 »

Det finns säkert en anledning till att Nibe inte har någon mindre pump i sin serie längre. Alla luftvärmepumpar är överdimensionerade tills dess den når balanstemperaturen då tillskott behövs. Luftvärmepumparna har dessutom egenheten att ge mer effekt ju varmare det blir ute.
Varmvattenberedaren ni har är inget problem för en 8 kW pump. Du har ett bra styr som använder gradminuter, precis som Nibe och Thermia använder och ger en del möjligheter för trimmning om pumpen är på gränsen till för stor. Och skulle pumpen bli lite för stor så finns möjligheten att koppla in en volymförstoringstank för radiatorslingan.
Är huset från 1920 så gissar jag att det är rejält tilltagna öppna radiatorer som skulle fungera med självcirkulation. Dessa fungerar utmärkt för värmepump och innehåller tillsammans med de grova rören massor av vatten.

Fördelen med Nibe är att den fungerar ner till -20 ºC och att den i princip skulle kunna täcka det mesta av ert värmebehov eftersom det inte är så kallt så ofta i Skåne.
Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 17 februari 2008, 15:55:57 »

Ok, får sondera marknaden lite. Nibe verkar ju bara sälja 8Kw och uppåt i 2020 serien.

Tack för alla svar!

//Fredrik
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 17 februari 2008, 15:53:09 »

Jag gillar din räknesnurra Mats. Den visar tydligt resonemanget som vi hade i tidigare tråd om investering och pay-back i b/v och l/v


Tack, du borde speciellt gilla den som du tittar på den här sidan: http://www.mibnet.se/house/heating/SimpleHeatInvestmentCalculationForm.php

Den tog jag direkt från våra diskussioner :-)

Den andra, den jag refererade till nedan, är hur jag brukar räkna (med hjälp av databaser och dagliga data). Inte lika överskådlig, men den minskar mängden gissningar man måste göra, och ger mycket bättre jämförelser.

--- Mats ---
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 17 februari 2008, 15:48:40 »

Kan man generellt säga att det är bättre att satsa på en pump med större kapacitet än en pump som är underdimensionerad?

//Fredrik

Nej, man kan vinna likväl som förlora på att gå upp.

Om man har ackumlatortank eller volymtank, och prisskillnaden är liten och man annars ligger i underkant  (NIBE har en mycket liten prisskillnad), då är svaret att det är en bra idé att gå upp.

Om man bor i skåne, med ett väl isolerat hus, och saknar ovan nämnda tankar, och inte har en rent för liten pump i tankarna, då kan man generellt säga att man har väldigt liten vinst av att gå upp, och risken är att man förlorar på det

--- Mats ---
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 17 februari 2008, 15:45:38 »

Jag gillar din räknesnurra Mats. Den visar tydligt resonemanget som vi hade i tidigare tråd om investering och pay-back i b/v och l/v

Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 17 februari 2008, 15:28:42 »

Kan man generellt säga att det är bättre att satsa på en pump med större kapacitet än en pump som är underdimensionerad?

//Fredrik
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 17 februari 2008, 15:13:30 »

Tillbaka igen...

Har lite funderingar på hur många Kw pumpen bör ligga på.

Kåken är på ca 90m3, övervägande 2glas fönster, byggår ca 1920.

Jag har fått bra rabatt på en Nibe Fighter 2020 8Kw, men har nu börjat fundera om detta inte är overkill med tanke på husets storlek.

Vad händer om pumpen är överdimensionerad?

//Fredrik

Om pumpen är överdimensionerad, och du inte har ackumulatortank eller volymtank kommer du att få många start/stopp, vilket sliter på pumpen. Dessutom, en större pump har ofta sämre verkningsgrad än en mindre, så du förlorar lite COP. Å andra sidan, en för liten pump ger större kostnader i tilläggsenergi från elpannan. Du kan själv prova lite med de uppgifter om temperaturer och COP för NIBes modeller som finns på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php. Där kan du själv mata in olika alternativa temperaturområden, förbrukningar, och investeringar, för att få lite intryck av vad du tjänar mest på.

--- Mats ---
Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 17 februari 2008, 14:35:34 »

Tillbaka igen...

Har lite funderingar på hur många Kw pumpen bör ligga på.

Kåken är på ca 90m3, övervägande 2glas fönster, byggår ca 1920.

Jag har fått bra rabatt på en Nibe Fighter 2020 8Kw, men har nu börjat fundera om detta inte är overkill med tanke på husets storlek.

Vad händer om pumpen är överdimensionerad?

//Fredrik
Skrivet av: Castrol
« skrivet: 13 januari 2008, 13:28:29 »

Vill bara lyfta in att EcoBasic numera "ingår" i EcoAir. Dvs styrningrn finns i VP som standard. Eco basic är en enklare styrning som innebär att du ställer in vilken temp du vill att pumpen skall jobba till. När börvärde är nått stänger pumpen av, sedan går den på igen när temp på VP in sjunkit x antal ºC under börvärde igen. Kolla med andra på detta forum. Det är flera som enbart kör med denna typ av inkoppling. Denna styrning är ett utmärkt alternativ om du har en ack tank som shuntar ut värme till radiatorerna.

Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 05 januari 2008, 11:04:50 »

It's alive, It's alive!!!!

Mycket riktig så var det motorskyddet som hade löst! Gav mig ut i snålblåsten och vinterkylan och skruvade av ena sidopanelen. Därunder fanns en grön "Reset" spak och en svart gummibeklädd tryckknapp. Tryckte på reset och sedan på den svarta och därefter gick skrället igång!!   *roflmao*

Några manualer har jag inte och det är helt omöjligt att hitta info om Parca Aero på nätet... huvuddunk

Tusen tack för tipset, annars hade väl pumpen stått funktionsduglig men obrukad tills dess att vi byter! Den lär ju spara in några kronor iallafall. Ska bli intressant att se eftersom jag har skrivit ner elförbrukningen samt ute/inne temp dygnsvis sedan början av december.

Låter bra att det funkar att koppla innegivare på Jeff. Känns som att jag har fått lite vettiga alternativ på hur vi ska göra när det är dags att byta pumpen.

//Fredrik

Grattis!

Bra du skrivit ner förbrukningen och temperaturer dygnsvis. När du inte har en separat mätare på elförbrukningen för värmen, så har du ju problemet med att gissa vad som kommer från hushållsel kontra värme, men det borde i alla fall efter ett tag kunna ge dig en hint om hur mycket pumpen levererar i kwh per utetemperatur.

--- Mats ---
Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 05 januari 2008, 09:49:16 »

It's alive, It's alive!!!!

Mycket riktig så var det motorskyddet som hade löst! Gav mig ut i snålblåsten och vinterkylan och skruvade av ena sidopanelen. Därunder fanns en grön "Reset" spak och en svart gummibeklädd tryckknapp. Tryckte på reset och sedan på den svarta och därefter gick skrället igång!!   *roflmao*

Några manualer har jag inte och det är helt omöjligt att hitta info om Parca Aero på nätet... huvuddunk

Tusen tack för tipset, annars hade väl pumpen stått funktionsduglig men obrukad tills dess att vi byter! Den lär ju spara in några kronor iallafall. Ska bli intressant att se eftersom jag har skrivit ner elförbrukningen samt ute/inne temp dygnsvis sedan början av december.

Låter bra att det funkar att koppla innegivare på Jeff. Känns som att jag har fått lite vettiga alternativ på hur vi ska göra när det är dags att byta pumpen.

//Fredrik



Skrivet av: Lelle
« skrivet: 05 januari 2008, 07:58:17 »

Det kan vara kompressorns motorskydd som löst ut om den tappat en fas i taget. Alternativt som Mats skrivit att det är högtryckspressostaten som löst ut om cirk. pumpen stannat.
Läs igenom alla manualer och beskrivningar du kan hitta så ger det alltid lite vägledning.

Ja, det finns innegivare till Jeff. Man ansluter den till styrenheten och sedan ställer man in hur stor påverkan den ska ha på framledningstemperaturen.
KURVA.RUM.vikt heter den parametern. Värde 0 betyder att det är utegivaren som styr, värde 6 att endast innegivaren påverkar. Att ställa den på 3 eller 4 brukar väl vara normalt. Kika i manualen jag länkade till, och skriv gärna upp vad du ändrar på och deras ursprungsvärden då du gör en förändring så du har koll på läget även efteråt.

Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 04 januari 2008, 21:39:48 »

Tack för alla svar!!

@lelle: Ska hoppa in o kolla i thermiaforat för tips på trimning...

@Mats: Det blir till att pulsa, (snö i Skåne!! studs), ut till pumpen imorgon och se om jag kan skrämma igång pumpen igen. Några kronor lär den ju spara om den är igång iallafall...

Angående rumsgivare så är detta ett önskemål, hoppas bara att det funkar till RD-50TVL också.

//Fredrik
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 04 januari 2008, 21:30:33 »

Just nu går inte pumpen alls pga att vi har försökt att lokalisera vilken propp som går till vad i det underbart uppmärkta proppskåpet, (målningsarbete pågår...).

Vi hittade givetvis proppen till pumpen och när vi sedan skruvade in proppen igen så gick givetvis pumpfan inte igång igen...

Min personliga tanke är att den drog sin sista suck i förrgår.

Hur som helst så är det tur som  >:D att vi inte behöver bestämma oss imorgon...

Om vi nu väljer att köra på Nibe alternativet och behålla RD-50TVL hur ska man resonera angående utegivare och rumsgivare?

I dagsläget så har vi bara givare utomhus men efter att ha grottat i forat så förstår jag att även rumsgivare behövs, framförallt efter som vi har kamin!

Läser man i specen för RD-50TVL så står det: "Styr värmepumpen och tillsats beroende av utetemperatur... ", dock finns det parametrar för att justera rumsgivare...  :o

*pust*

//Fredrik

**Edit - Stavning**

Det viktigaste för att styra är att ha en utegivare. Men det har du säkert redan. Näst viktigast är att försöka balansera flödena inomhus så att det är någorlunda jämn värme i normalläget utan att använda termostater eller innegivare. När det väl är gjort, eller om man inte giter göra det, så tycker jag absolut du skall ha en innegivare. Och på de element där innevärmen kan variera mycket (stora fönster, kamin, ugn, ...) tycker jag du skall ha termostater. Och sedan följa dina temperaturer vid olika utetemperaturer ett tag.

Apropos maskinen står still: Om din felsökning följde schemat "skruva ut propp efter propp" kan du mycket väl ha brutit cirkulationspumpen innan du bröt värmepumpen. Då utlöser skyddne i värmepumpen. Så det är absolut värt besväret att gå ut i kylan, lyfta av fronten, hitta alla små gummiknappar eller liknande som skulle kunna vara automatsäkringar och trycka på dem. Tryggast är dock om du hittar en beskrivning på var de sitter.

--- Mats ---
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 januari 2008, 21:26:38 »

det är bara att hoppas att pumpen fortfarande lever och att den kan spara er några kronor ännu en tid.  :(

Vill du veta mer om trimmning och få tips och idéer så kika in på Thermiadelarna i forumet så hittar du en hel del matnyttigt som stämmer överens med ditt styrsystem. Det gör inget att ha koll på framledningstemperaturer vid olika utetemperaturer då det är dags att byta pumpen. ;)
Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 04 januari 2008, 21:06:43 »

Just nu går inte pumpen alls pga att vi har försökt att lokalisera vilken propp som går till vad i det underbart uppmärkta proppskåpet, (målningsarbete pågår...).

Vi hittade givetvis proppen till pumpen och när vi sedan skruvade in proppen igen så gick givetvis pumpfan inte igång igen...

Min personliga tanke är att den drog sin sista suck i förrgår.

Hur som helst så är det tur som  >:D att vi inte behöver bestämma oss imorgon...

Om vi nu väljer att köra på Nibe alternativet och behålla RD-50TVL hur ska man resonera angående utegivare och rumsgivare?

I dagsläget så har vi bara givare utomhus men efter att ha grottat i forat så förstår jag att även rumsgivare behövs, framförallt efter som vi har kamin!

Läser man i specen för RD-50TVL så står det: "Styr värmepumpen och tillsats beroende av utetemperatur... ", dock finns det parametrar för att justera rumsgivare...  :o

*pust*

//Fredrik

**Edit - Stavning**
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 04 januari 2008, 20:56:02 »

Hej Mats!

Absolut inte, alla åsikter är välkomna!!

Saken är den att pumpen inte levererar på temperaturer under +5. Elpatronen jobbar som en galning just nu. Vi har planerat att byta ut pumpen till hösten. Vi kan leva denna vintern med en hög elförbrukning och på våren/sommaren/hösten så klarar den av vv behovet men till höst ska vi ha in en ny.

Intressant med verkningsgraden, men frågan är hur bra man kan trimma Nibe med hjälp av Jeff? Känns som att det borde vara lättare att trimma pumpen om du har alla parametrarna från början, eller Sc:,h?

//Fredrik

Om den inte levererar under +5 även om den är "på" så förstår jag du måste byta, såvida inte pumpen är av men elpatronen på, då är det inställningarna i regleringen som skall ställas. Är det som den inte levererar effekt, eller som den inte levererar tillräcklig framledningstemperatur? I det sista fallet är ju frågan hur lång ner även en ny pump räcker, förutsatt att du inte gör mer för att få ner framledningstemperaturen. Min nuvarade pump hade samma problem (gmala radiatorer), då klarade den inte huset till mer än runt +8, nu går den till plus 1.5. Effekten fanns där men ett par rum hade för små radiatorer (dimensionerade för värme via olja).

Vad gäller trimning är det nog ingen som levererar en styrning som innehåller alla parametrarna från början, det skrämmer bort kunder gneom att bli för komplext. Pumpens innersta styrs av pumpens egen elektronik. Men sedan beror mycket på din installation, dina radiatorer, deras flöde, din cirkulationspump, ... Till exempel om den pump du köper komplett inte håller koll på cirkulationspumpen till/från värmepumpen baserat på skillnad i ingående och utgående temperatur, då är inte trimningsprogrammet komplett. Likaså om det tillåter elpannan att vara på utan att vara säker på att värmepumpen också är på saknas det en trimning, ... Jag tror nog snarare att de som lyckas sälja sina reglerprogram trots att de inte säljer en komplett lösning måste ha en del reglermässiga fördelar för att överleva, som tilltalar den publik som köper dem, medans andra leverantörer (IVT i min syn) överlever baserat på att de säljer kompletta lösningar, inte på att de har de bästa delkomponenterna.

--- Mats ---
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 januari 2008, 20:39:15 »

Det är väl lite som valet mellan Aftonbladet och Expressen...

Lägsta utetemperatur. CTC -15 ºC med EcoLogic, -10 ºC utan styrsystem. Nibe -20 ºC. -20 ºC blir det förstås sällan i Skåne.
Avfrostningen på CTC styrs endast med tidur. På Nibe är det lite fler parametrar som styr, framförallt hur länge som avfrostningen vara.
Men sen får man väl jämföra prestanda i övrigt och alltid gillar man kanske någon detalj bättre än andra....  Sc:,h
Avfrostningar är aldrig med i effekt/COP diagrammen.
CTC verkar lite mer robust på något sätt då Nibe har den där "mössan" av plast, annars är väl rostfritt ok.


När det gäller trimmning blir de båda alternativen ganska likvärdiga.
Det som behöver trimmas är start och stopptemperaturer, framledningstemperatur, när tillskott ska tillåtas etc. Det klarar både Jeff TVL och CTC EcoLogic. Byter du till CTC behöver du antagligen byta dessa givare som styrsystemet har koll på.
Själva pumpen med pressostater, hetgastemperatur mm är inget man trimmar på och sköts internt i utedelen både för CTC och Nibe.

Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 04 januari 2008, 20:21:43 »

Hej Mats!

Absolut inte, alla åsikter är välkomna!!

Saken är den att pumpen inte levererar på temperaturer under +5. Elpatronen jobbar som en galning just nu. Vi har planerat att byta ut pumpen till hösten. Vi kan leva denna vintern med en hög elförbrukning och på våren/sommaren/hösten så klarar den av vv behovet men till höst ska vi ha in en ny.

Intressant med verkningsgraden, men frågan är hur bra man kan trimma Nibe med hjälp av Jeff? Känns som att det borde vara lättare att trimma pumpen om du har alla parametrarna från början, eller Sc:,h?

//Fredrik
Skrivet av: Mats Bengtsson
« skrivet: 04 januari 2008, 19:53:49 »

Valfrihet är underbart! :D

Har suttit o kollat lite i Nibedelen i forumet och det verkar vara lite mer missnöje än i CTCdelen. Vet inte riktigt hur jag ska resonera: CTC köpet kostar ca 4k mer än Nibe, men då får jag i gengäld en styrenhet som är anpassad efter pumpen.

CTC känns på något sätt "robustare" än Nibe...

//Fredrik

Hoppas du inte tar illa upp för mina dämpande idéer, vill själv också gärna ha en ny pump. Men så länge den gamla fungerar, finns det verkligen en bra anledning att byta? Just nu har du ett styrsystem som troligen rätt flexibelt kan hantera det du har. Vad är vinsten med att byta före det ögonblick den gamla pumpen går sönder? Jag har i alla fall haft svårt att hitta pengar i det för min del, även om jag skulle vilja ha de andra skinande grejerna.

I valet mellan CTC och NIBE finns det en faktor som eventuellt skall vägas in: Om man som du har en massa hyffsade grejer redan, och det bara är själva pumpen som är skälet för köpet, så tror jag NIBE har bättre verkningsgrad än CTC.

--- Mats ---
Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 04 januari 2008, 19:15:15 »

Valfrihet är underbart! :D

Har suttit o kollat lite i Nibedelen i forumet och det verkar vara lite mer missnöje än i CTCdelen. Vet inte riktigt hur jag ska resonera: CTC köpet kostar ca 4k mer än Nibe, men då får jag i gengäld en styrenhet som är anpassad efter pumpen.

CTC känns på något sätt "robustare" än Nibe...

//Fredrik
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 januari 2008, 19:07:39 »

Måste nog backa lite. Var och kollade på http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/Inst_CTC_EcoLogic_EXT_070322.pdf och fann att EcoLogic numera klarar en separat VVB med växelventil så det bör fungera.
Men då måste du lägga till ca 7000 på priset för utedelen. Om du väljer t ex en nibe 2020 8 kW så behövs bara utedelen.

Om du försöker få tag i den installatör som gjort ombyggnaden av ditt system så kan de säkert ge råd och offert på ny utedel eller ge dig andra alternativ.
Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 04 januari 2008, 18:54:36 »

Ok!

Har googlat runt lite och kom fram till ungefär samma. Vi har en shunt idag och Jeff är av modell TVL. Läser man specen om CTC Eco AIR på http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoAir_070327.pdf så står det i texten:

"Den har en inbyggd enkel styrning för fast kondensering/ack.laddning, men för allra
bästa komfort och ekonomi rekommenderas CTC EcoLogic styrenhet
".

Då är frågan bara vad man ska rikta in sig på istället, Nibe eller IVT kanske?

Ingen som har koll på vad ett byte av enbart utedelen kan kosta?

Mvh //Fredrik
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 januari 2008, 18:46:31 »

Flytande kondensering är att radiatorvattnet bara värms så mycket som behövs för husets värmebehov. Det behövs ingen shunt med styrning som reglerar radiatorvattnets temperatur.
Fast kondensering innebär att värmepumpen värmer upp vattnet till en konstant inställd temperatur. Används t ex för att värma tappvarmvatten eller för att värma vattnet i en panna eller ackumulatortank som sedan shuntas ut mot elementen.

Kan bara konstatera att Jeff gör förnämliga styrningar som för övrigt tidigare fanns i detta utförande på Thermias värmepumpar.
Nu är jag ingen expert på CTCs EcoLogic. Hoppas att någon som är inarbetad på den nya EcoLogic kan rätta mig om jag har fel.
Men jag gissar att du får bygga om ditt system, ta bort din MBH och elpatronen dvs skaffa en CTC EcoEl.
Det är lite olika systemlösningar på ditt system och hur CTC tänker sig sina. Ditt system är byggt enligt de principer som bl a Thermia och Nibe använder.
Behåller du din TVL så räcker det i stort sett med att byta utedelen och koppla in den till styrningen och köra som idag.
Men inte en CTC EcoAir utan något annat som har en extern styringång.


Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 04 januari 2008, 18:32:46 »

Hej!

Tack för svaret.

Novis som jag är börjar jag med att fråga vad flytande och/eller fast kondensering betyder?

Jag har inga problem med att byta ut Jeff mot CTC.

Mvh //Fredrik
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 04 januari 2008, 18:01:52 »

Hej, några frågor som skulle vara bra att få svar på för att kunna förstå din anläggning.
Har du flytande eller fast kondensering? Dagens TVL (RD50-TVL) klarar flytande kondensering, osäker hur den gjorde det -02.
Värmer värmepumpen din MBH separat med inkoppling via växelventil?
 
Jag fick i en annan forumtråd reda på att EcoAir inte kan styras annat än med CTCs utrustningar, t ex EcoLogic eller EcoBasic. En CTC EcoLogic styr heller inte en växelventil för varmvattenberedning. Kan ha fel där, är inte bekant med det nya styrsystemet som kom för ett år sedan.
Däremot kan t ex en NIBE 2020 styras från en separat ingång och låta värmepumpens inbyggda dator ta hand om all övervakning för värmepumpens funktioner. Borde gå att låta TVL styra pumpen i så fall. Den får då minst samma funktionalitet som EcoAir med EcoBasic. 
Har din TVL möjlighet för flytande kondensering får du även det.

http://www.jeff.se/rwdx/files/98241_33-RD50TVL-ver-3.0.1-Anvandarmanual.pdf
Skrivet av: fredrikhemma
« skrivet: 04 januari 2008, 13:27:55 »

Hej!

Tack för ett bra forum med många intressanta inlägg och många kompetenta svar.

Jag och min sambo köpte ett hus i mellersta skåne i höstas. Huset är ett 1 ½ plans hus på ca 100 kvm, byggt omkring 1920.

Övervägande 2 glasfönster men ganska ok isolerat.

Damen som bodde i kåken innan kastade ut befintlig utrustning i källaren, (ej inredd eller uppvärmd), och ersatte detta med en Thermia MBH Classic 220/75 varmvattenberedare, nytt exp. kärl, elpatron från värmebaronen, (K-060) och en styrdator Jeff TVL. Detta gjordes -02 så grejorna känns relativt fräscha.

Detta är sammankopplat med en antik L/V pump som heter Parca Aero. Vad jag har listat ut från plåten som sitter på kompressorn så är tillverkningsåret 1986!!! Dags att byta med andra ord.

Jag har kollat igenom diverse trådar här på forumet och det som verkar tilltala oss mest är CTC Eco Air 107.

Frågan är vad en sådan installation skulle kosta, (pumpen ligger på ca 40k på Rinkaby)?
Ska jag byta ut styrdatorn mot en CTC Eco Logic eller kan jag behålla Jeff?

Synpunkter på detta?

Ha det gött!

//Fredrik

**Edit -02 ska det vara inte -92 :D **

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!