Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n direktverkande el + lite nybygge :-)  (läst 1430 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NoSmoke

  • FrÃ¥gvis Z
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lappland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Tjohej, är mkt. stark spekulant på ett hus där det tyvärr bara är direktverkande el :(
Men husets läge är kanon :) Mina planer vid ev. köp är att installera någon sorts värmepump och fixa vattenburen värme i kåken & garaget.
Men jag tror att jag kan glömma luft-luft eller luft-vatten på denna breddgrad. (Ovanför polcirkeln)
Min far installerade förra året en EviHeat Split 7 Sun och Aquasol-paket 7 i sitt hus, men jag gillar inte att elpatronen (Tillsatsvärmen) i pumpen går när det blir kallare än ca: -25 grader.
Hans borrhål: 170 m med rikligt vattenflöde upp till ytan. (22l/min genom en helt vanlig trädgårdsslang)
Visst det fungerar kanon, solen värmer allt varmvatten som behövs under ca 3-4 mån/år, MAO pumpen står still ;)
MEN mitt effektbehov blir större än hans, jag planerar att bygga om det befintliga fristående garaget till ett dubbelgarage med vattenburen golvvärme & klinkers i den nya halvan :)
Huset är på ca: 180 m2 & garaget blir på ca: 50 m2
Ang. garaget som ska "breddas" med en till platta, den plattan kommer att bli isolerad enl. konstens alla regler.
Nu till nuvarande ägares elförbrukning: ca: 35000 kw/h.
Och jag antager att effektbehovet efter alla mina byggnationer kräver en anläggning runt 12-14 kW/h.
Om EviHeat´s modeller fanns med frekvensomformar styrning så vore valet enkelt, men nu är inte så fallet...

Nu frågar jag er:
Är det bra med en överdimensionera VP om jag har en schysst accumulatortank? Tänkte att det blir färre starter & stopp då.
Är mina funderingar & spekulationer helt åt pipsvängen eller?

2006-03-26
EFTER EN BESIKTNING MED EN KOMPETENT BESIKTNINGSMAN BLIR DET INGET KÖP PGA MKT HÖGA FUKTHALTER I HELA HUSGRUNDEN ???
« Senast ändrad: 28 mars 2007, 14:56:03 av NoSmoke »
Power ain´t nothing without control!

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktverkande el + lite nybygge :-)
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2007, 14:32:54 »
Välkommen till direkt el träsket   :D Jag har tillsvidare löst mitt värme problem med en pellets kamin , dÃ¥ min planlösning passar utmärkt för varmlufts uppvärming. Jag fick tidigare ett förslag om en Sirius bris .
Men vet inte vad jag ska tro om direktförÃ¥ngning  ::) som denna värme pump använder. SÃ¥ vi fÃ¥r se om det kanske blir en L/L som komplement iaf. Kanske nÃ¥got som även passar dig, fast det är ju lÃ¥ngt ifrÃ¥n lika elegant som bergvärme tex *vinkar*
« Senast ändrad: 04 mars 2007, 14:34:34 av orca »

Utloggad NoSmoke

  • FrÃ¥gvis Z
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lappland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktverkande el + lite nybygge :-)
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2007, 15:42:08 »
Bergvärme är nog det enda alternativet om jag ska ha värme när det är som kallast.
Sitter just nu hemma hos min far och kikade tidigare idag på hans EviHeat.
Mitt på dagen var det -7 grader ute och Kb +5,2 grader.
Det fungerar fint med solens hjälp ^-^
Power ain´t nothing without control!

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktverkande el + lite nybygge :-)
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2007, 15:52:08 »
Jo sÃ¥ resonerar jag Ã¥xÃ¥ , men bÃ¥de Sirus och Pelletskamin gör just det  ::). Bor by the way ovan polcirkeln jag Ã¥xÃ¥  *vinkar*

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktverkande el + lite nybygge :-)
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2007, 18:28:53 »
Låter kanon med en EviHeat, vet inte om man egentligen kan räkna hem extrakostnaden för solpaneler i kombination med värmepump, men å andra sidan så sliter man ju inte ut dem, elpriset lär knappast minska och dessutom är det ju en kul grej :D

Konvertera från direktel? Där har du pangläge att dimmensionera radiatorer/golvvärme för riktigt låg framledningstemperatur, kanske 45ºC ut vid DUT (dimmensionerande utetemperatur). Då får du jättefin verkningsgrad!

Om du kommer ha både radiatorer och golvvärmeslingor så se till att få de båda systemen dimensionerade för samma temperatur på framledningen, så det inte behövs någon shunt till golvvärmen. Det höjer COP.

Det låter som din far har ett trevligt hål, hoppas du får ett med lika högt flöde. Ligger ditt hus i närheten av hans eller?

Och sist naturligtvis; släng med en rumsgivare till pumpen :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!