Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är en novis med problem.  (läst 2723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2fast4u

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Är en novis med problem.
« skrivet: 02 januari 2009, 14:31:22 »
Vi har en sirius s2/7 dx med jordvärme slingor+ solvärme paneler pÃ¥ garaget.Pumpen stÃ¥r i garaget,med kulvert till huset.Vi har haft ett helvete nu i 4 Ã¥rs tid med mÃ¥nga kontakter med installatören.Problemet nu är att jag fÃ¥r gÃ¥ ut varannan timme  o starta om pumpen,den slÃ¥r av  och stannar helt.Efter en enkel reset sÃ¥ gÃ¥r den igen.Dettta fenomen händer oftast när det blir 7-8 grader kallt och kallare.Vi bor i västerbotten och väntar en kall  januari. :( Installatören säger att det är fel pÃ¥ lÃ¥g trycket i en slinga!?Kan detta stämma?Istallatören vill byta ut systemet helt,han säger att det är för klent.Kan detta vara rimligt?Huset är byggt med 4 glas fönster + x-tra isolerat och byggdes 2005.Det är ca 220 kvm i 2 plan+uppvärmt garage ca 40 kvm.Detta har alltsÃ¥ inte fungerat tillfredställande nÃ¥gon vinter. Tacksam för synpunkter.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är en novis med problem.
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2009, 15:48:21 »
Visar VP:n info om nåt larm när du återställer den, dvs varför stannar pumpen?
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad 2fast4u

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är en novis med problem.
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2009, 16:14:38 »
Hej ,det jag ser är att en lampa för motorskyddet lyser(sitter i el centralen vid pumpen).NÃ¥got annat ser jag inte förutom att  temperaturen har fallit .Installatören har bytt säkringarna frÃ¥n 16 amp till 20 amp,dÃ¥ behövde jag inte byta säkringar 15 ggr pÃ¥ en dag.Men jag börjar själv tro att det är ngt  i pumpen som e dÃ¥ligt,men jag vet inte...jag  är ju som sagt novis pÃ¥ detta omrÃ¥de.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Är en novis med problem.
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2009, 16:28:00 »
Du har alltså 3 kopparslingor i trädgården, varvid den ena har för lågt tryck...
Hur ser det ut hos er har ni snötäcke nu eller barmark?? Har du ngn form av återladdning till slingorna??
Har gräsmattan blivit kuperad??
Rent spontant känns det som den är alldeles för liten...
260m2 och 40w  det blir ca 10kw som toppeffekt för erat hus. Maskinen ger 7kw  vid 0/50
nu kanske den ger 5kw
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 2fast4u

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är en novis med problem.
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2009, 17:36:39 »
Jo vi har ett snötäcke pÃ¥ ca 30 cm ,tomten är plan ,inte alls kuperad.Hmm Ã¥terladdning till slingor ,har jag ingen aning om vad det är.Ang att den är för liten sÃ¥ borde ju installatören sagt nÃ¥got om det....vad ska jag göra?Installatören vill ju byta mot ett luft/vatten system,kan det räcka?Har ju 35000kw/h per Ã¥r det borde ju vara mindre med 4 glas fönster ,tilläggs isolering ,solceller samt jordvärme.Känns som att vi kör med  bara el patronen. :(

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Är en novis med problem.
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2009, 17:49:36 »
Elparonen den går nog en del därav att han bytte till 20A.
35000kwh med denna vp ändå?
Säg 30000kwh för uppvärmningen med en sirius samt solslingor samt västerbotten!!
Jag hade satsat på bergvärme samt haft kvar solvärmen som är kopplad mot eran tank.
Kopplat om så att tanken blev en vv-beredare samt installerat en bergvärmepump och kört flytande kondensering för bästa ekonomi på den.
då skulle ni hamna på ca 15000kwh/år för uppvärmning+hushållsel, samt nedsäkring till 16A igen så har ni 1tusing där med att spara.
Men skulle givetvis höra med installatören om han nu kan göra ngn form av uppgörelse med er, den har ju trots allt inte fungerat ngn vinter, delar av installationen kan ju givetvis vara kvar utan man kan säga att man byter endast värmepumpen. Luft-vatten skulle jag inte satsa på, men det är ju jag det :)
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 2fast4u

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Är en novis med problem.
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2009, 18:02:20 »
Tack för hjälpen allihop,detta blev ju lite mer insikt.Ha en god fortsättning på nya året.Nu blir det till att samtala med installatören den 6 jan.Kanske återkommer med frågor då.

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är en novis med problem.
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2009, 00:21:14 »
Jag tycker absolut att du i första hand ska försöka få din nuvarande anläggning att fungera innan du funderar på att byta ut grejorna! Installatören måste ju kunna lösa problemen (VARFÖR löser motorrskyddet ut?) och inte bara säga "byt ut, pumpen är för liten", stå på dig ang det! (Om han vill göra det det free-of-charge är det ju en annan sak)
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad Sirius_Norrland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Är en novis med problem.
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2009, 12:50:54 »
Jag har samma system som du har. Saknar solslingor, men har en vedpanna kopplad till tanken.
Har haft en del problem med mitt system och tycker fortfarande inte att det fungerar riktigt
bra. Skulle dock rekommendera dig att ta kontakt direkt med Sirius, telnr står på tanken.
Har fått några användbara tips därifrån, bla för felsökning som man kan göra själv.

2fst4u Ã¥ker du audi?  ;)

/Jon
« Senast ändrad: 14 januari 2009, 11:10:16 av Sirius_Norrland »
Jag har en värmepump kopplad till en vedpanna.
S2-7-DX ger ca 7,5kw värme. Elpatronen ger 6kw.
Diom vedpanna ger ca 25-30 Kw.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!