Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver jag säkra upp  (läst 15237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver jag säkra upp
« skrivet: 23 januari 2013, 20:03:08 »
Montören som  installerar vÃ¥r bergvärme undrade om vi tänkte säkra upp frÃ¥n 16 A till 20 A. Har ni andra behövt säkra upp frÃ¥n 16 till 20 A.

hälsningar
Patricia

Installerar en Nibe F1145 6kW 120 meter borrhål i ett 100 m2 hus byggt 1936 i Sörmland. Ganska bra isolerat med två-glas fönster.
« Senast ändrad: 23 januari 2013, 20:27:42 av Adine »

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2013, 20:17:31 »
Du kan nog klara dig med 16A om du tänker dig för och inte anväder alla hushållsmaskiner samtidigt, 16A är på gränsen
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2013, 20:30:14 »
Svaret på din fråga beror rätt mycket på vilken övrig strömförbrukning ni har i huset samt hur mycket elpatron (och hur ofta den går) du har inkopplat på din värmepump!

Jag fick samma fråga av "min" elektriker när jag installerade 12kW elpatroner i min oljepanna på 80-talet. Fast då var det från 20 till 25 A. Förutom normala hushållsmaskiner använder jag också då och då en elsvets och en rätt stor kompressor.
Eftersom jag har egen erfarenhet av hur förvånandsvärt mycket (och länge) man kan belasta en trög säkring utöver märkströmmen valde jag att vänta med att säkra upp. Jag räknade väl med att behöva byta huvudsäkringar kanske en gång om året ifall dom skulle "slitas" (om dom nu gör det av frekvent "överbelastning").

Resultatet blev dock att jag inte nÃ¥gon gÃ¥ng under 15-20 Ã¥r behövde byta huvudsäkringar pga att dom gÃ¥tt sönder och jag bytte dom inte heller för "säkerhets skull". Jag tror att jag utan vidare skulle kunna gÃ¥ ner till 16A huvudsäkringar idag med 7kW värmepump med bara ytterst lite eftertanke när jag tex kör igÃ¥ng min 5,5kW-kompressor. Tex att inte samtidigt köra bÃ¥de ugn och tvättmaskin. 

Jag tycker alltså att du kan vänta och de vad som händer. Går säkringarna sönder så lär dom inte göra det när ni är borta (och ni således inte använder mycket "övrig" ström).

Per L 

 

« Senast ändrad: 23 januari 2013, 20:40:10 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2013, 20:43:14 »
Tack för svaren. Jag är naturligtvis medveten om att andra elmaskiner påverkar, men det är intressant att få veta hur det fungerar för andra. Med 16A trefas kan man få ut cirka 10 kW enligt maken och menar vidare att då är det bara för mig att addera hushållsmaskinernas effekt. Visst, det kan jag göra när jag vet mera precist effekten på värmepumpen + dess elpatron. Eller hur?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2013, 20:59:03 »
Vi kör en 1245 mot 16 amp säkring och det funkar bra även om det är på gränsen. Till 1145 följer det med effektvakt som sänker effekten på elpatron vid höga effekt uttag och då klarar man säkringarna om det är elpatron som är orsaken till överbelastningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2013, 21:09:12 »
Smurfen
1. Vet effektvakten om effektuttagen på andra ställen av huset? Eller har jag missförstått något?
2. Hur fungerar det om det är mycket kallt om elpatronens effekt sänks? Den ska ju hålla temperaturen uppe vid kallväder?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2013, 21:13:57 »
Effekt vaktens kännare monteras i proppskåpet på ingående ledning och känner av hela husets förbrukning och är tänkt att tillfälligtvis sänka elpatron och det ska normalt inte märkas om elpatron blockeras under några timmar det jobbar den ikapp senare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2013, 21:15:58 »
Effektvakten mäter totala effekuttaget på kabeln / kablarna du monterar givarna runt :)
Jag har 16a huvudsäkring och den klarar golvvärme i badrum uppe + nere som hoppar igång när dom känner för det, ctc ecoheat 8,5 + elpatron på 9kw som behövs när det är kallt.
Har även en elradiator på 2kw i källaren som går lite då och då och en byggfläkt på 5kw som jag slår på när jag är där nere. Spis och ugn går igång precis när tjejen känner för det.

Vi har klarat oss än så länge, effektvakten på VP är inställd på 22A och styr endast elpatron.
Elpatronen behövs ju inte SÅ ofta så den är för det mesta avstängd.

Energimonitorn i fönstret har varit uppe på 12,5kw länge,länge några gånger. 16a huvudsäkring ska klara ca 11kw. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2013, 21:19:02 »
Har för mig jag sett 21 amp i displayen på vp trots att jag har 16 amp huvudsäkring men dom håller för bra mycket mer för jag har inte bränt nån än.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2013, 21:23:17 »
goransson89 16a huvudsäkring ska klara ca 11kw.
Har du tagit hänsyn till cosinus "fi" (hittar inte tecknet)  (ropar maken uppifrÃ¥n!)

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2013, 21:29:51 »
Skulle man kunna ha en effektmätare av något slag uppe i köket för att ha koll på effektläget? ???

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2013, 21:38:27 »
Visst kan man det men kör på 16 amp strular det byt till 20 amp det skiljer inte så mycket gissar på 1000-1500 kr år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2013, 21:43:32 »
Har du porslins- eller automatsäkringar?
Om automatsäkringar, vilken bokstav före 16A?

Jag har porslinssäkringar 20A, men dom är kvar efter elpannan som satt här tidigare. Jag skulle spara 30kr/mån på att säkra ner.

Det finns flera olika effektvisande mätare, bl.a. ClasO 599kr.
Tror dom flesta lite billigare mätarna bl.a. visar totaleffekt  och inte förbrukningen pÃ¥ respektive fas.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2013, 21:53:49 »
Om jag utläser det korrekt så sitter det en 9kWh elpatron i 1145.
Vet inte hur det funkar i 1145 men på min Nibe LVVP så går elpatronerna in i steg.
Alltså inte enbart 1 fas åt gången med max effekt utan det rampas upp.
Strömbegränsaren tittar på inkommande last och drar ner värmepumpens aktivitet på den fas som överbelastas.
Kan inte svara för om det fungerar exakt lika på 1145 men skulle gissa det eftersom det är samma tillverkare.
Varför ändra på något som fungerar.
Strömbegränsarens arbetsmetod kan ses här:

I detta fallet var redan fas 2 belastad med 14 A så när steg 2 försöker slå in så går den över gränsvärdet på 16A och tar ut steget igen.
Den kommer att försöka detta med jämna mellanrum tills dess att det finns plats på fasen.
Men som sagt hur det exakt fungerar på en 1145 kan 1145 ägare eller Nibe/Nibe partner svara på.

Vet inte hur det ser ut i er kommun men att säkra upp från 16-20A kostar ca 2000:- mer per år här.
Det tar på vinsten man gör med att välja VP.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Adine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2013, 21:55:53 »
Visst kan man det men kör på 16 amp strular det byt till 20 amp det skiljer inte så mycket gissar på 1000-1500 kr år.
1200kr Vattenfall. Min make säger att för uppsäkringspengarna kan han få prenumeration på två fina utländska biltidningar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!