Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Märkesspecifikt luft/luft => Värmepumpar - Luft/luft => Värmepumpar och installationsfrågor. => Sanyo => Ämnet startat av: Axelvevaxel skrivet 19 augusti 2011, 14:55:11

Titel: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: Axelvevaxel skrivet 19 augusti 2011, 14:55:11
 ??? Vad är förångningstrycket på en Sanoy 123.
Någon som vet ??
Titel: SV: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: xxargs skrivet 19 augusti 2011, 19:28:41
beror på temperatur på förångaren och på använd köldmedie

med andra ord är just dessa egeneskaper inte speciellt märkesspecifika ;-)



Titel: SV: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: Emans skrivet 19 augusti 2011, 23:10:31
??? Vad är förångningstrycket på en Sanoy 123.
Någon som vet ??

Kanske nån i Sanyo avdelningen kan svara på det.........här är det bara Panasonic loosers............. ;)
Titel: SV: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: Axelvevaxel skrivet 20 augusti 2011, 09:59:41
Gasen är R410 och den körs på kylning ?
Ngn som vet temeraturen ??

 studs
Titel: SV: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: xxargs skrivet 20 augusti 2011, 11:27:04
Om det är under 7 Bar atö på sugledningen så finns det risk för isbildning i Evaporatorn och det brukar i sin tur indikera gasbrist. Tittar man in för att se hela evaporatorytan så brukar man också se att is startar i ena kanten och saktar växer i storlek under drift - är trycket vid 5 Bar så har du -10 grader där det är isbildning och det är defintivt gasbrist.

9.8 Bar atö så är det +10 grader C (mäts på rör U-krökarna på sidan av evaporatorna lamellpaketet)

---

sedan kan det vara mellan 2 och 5 grader varmare lufttemperaturen precis efter evaporatorlamellerna  i jämförelse på temperaturen på rör U-krökarna på sidan beroende på fläktdrag etc.

---

Kort sagt så länge det ger kyla men inte is i evaporatorn när fläkten cirkulerar luften så behöver du inte oroa dig för gasbrist.


R410A:

temperatur C, tryck i Bar absoluttryck - Bar abs.
-20,0   3,99
-19,0   4,15
-18,0   4,30
-17,0   4,46
-16,0   4,63
-15,0   4,80
-14,0   4,98
-13,0   5,16
-12,0   5,34
-11,0   5,53
-10,0   5,73
-9,00   5,93
-8,00   6,13
-7,00   6,34
-6,00   6,56
-5,00   6,78
-4,00   7,01
-3,00   7,24
-2,00   7,48
-1,00   7,73
0,00 7,98
1,00   8,24
2,00   8,50
3,00   8,77
4,00   9,05
5,00   9,33
6,00   9,62
7,00   9,92
8,00   10,2
9,00   10,5
10,0   10,8
11,0   11,2
12,0   11,5
13,0   11,8
14,0   12,2
15,0   12,5
16,0   12,9
17,0   13,3
18,0   13,7
19,0   14,0
20,0   14,4
21,0   14,8
22,0   15,2
23,0   15,7
24,0   16,1
25,0   16,5
26,0   17,0
27,0   17,4
28,0   17,9
29,0   18,4
30,0   18,8
31,0   19,3
32,0   19,8
33,0   20,3
34,0   20,9
35,0   21,4
36,0   21,9
37,0   22,5
38,0   23,0
39,0   23,6
40,0   24,2
41,0   24,8
42,0   25,4
43,0   26,0
44,0   26,6
45,0   27,3
46,0   27,9
47,0   28,6
48,0   29,2
49,0   29,9
50,0   30,6
51,0   31,3
52,0   32,1
53,0   32,8
54,0   33,5
55,0   34,3
56,0   35,1
57,0   35,9
58,0   36,7
59,0   37,5
60,0   38,3

Tryckangivelserna på din manometerställ kommer vara en bar mindre än ovanstående tabell eftersom de mäter relativt lufttrycket (dvs Bar atö) och inte mot absolut vakum (referens mot absolut vakum = absoluttryck, Bar abs.) som tabellen arbetar efter.


den här typen av köldmedietabeller kan du få ut från program som kallas coolpack och är fritt att ladda ned
Titel: SV: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: Axelvevaxel skrivet 20 augusti 2011, 15:52:46
Vad är normalt, bar vid normaldrift och inte gasbrist.
Eller hur ska jag se att det är rätt mängd gas i den ?????
Titel: SV: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: patrikbn skrivet 20 augusti 2011, 22:11:40
Om du mäter temperaturen på sidan av lamellpaketet (U-krökarna) och jämför sedan mot tabellen xxargs har skrivit,
är det t.ex 12ºC du mäter upp där så ska trycket vara 11,5 Bar i absoluttryck,
eftersom manometern mäter relativt tryck och det är ca 1 Bar i våran atmosfär så får du ta 11,5 Bar - 1 Bar = 10,5 Bar.

Du bör då mäta upp ca 10,5 Bar vid 12ºC i uppmätt temp.
Titel: SV: Förångningtryck Sanoy 123
Skrivet av: xxargs skrivet 21 augusti 2011, 00:33:09
Vet inte vad det är för temperatur man räkna med i innerdelen på R410a-aggregat.

gamla R12-maskiner kunde gå ned under 0 grade C på evaporatorn och hela lamellpaketet blev jämnvitt på inget tid alls och man fick stänga av maskinen en stund.

Den gamla portabla AC med varmluftslang ut som jag har går å andra sidan inte under 14 grader på utloppsluften vid 27 grader in och ca 10-11 grader på U-krökarna - detta är dock en R407C med glide i köldmediet och man kan räkna med ca 5.5 grader temperaturstigningen från kölmedieinsläppet (kapillärröret) till utsuget utan att det kan anses onormalt.

Med R410A så är glide närmas obefintlig (0.1 grad om man skall vara noga) och alla U-böjar på sidan bör ha samma temperatur utom möjligen den sista mot sugsidans utgång som kan tolereras att börja stiga någon eller ett par grader och sugröret ut kanske ca 4 grader eller så.

Har man det driftläget så kan man anse att man har tillräckligt med köldmedie och man behöver inte mäta någon tryck för detta då temperaturen i U-böjarna kommer att spegla trycket väldigt nära  motsvarande tryck vid samma temperatur om man mäter trycket.

---

Om man kalkylerar att det är 3-4 grader mellan köldmediet (temperaturen på U-kröken) och luften och ett par grader marginal från att riskera frysning i evaporatorn så kanske luftttemperatyren är 6 grader vid 20 grader in och köldmedietempen 2 grader och trycket borde då bli ca 7.5 bar atö.

men nu skall en inneenhet kanske hantera mellan 20  och 30 grader innertemperatur och vid 30 grader så kanske utluften är 16 grader och köldmedietemperaturen i rören ligger på 12 grader och då är trycket 10.5 Bar atö.

Detta är en orsak varför man inte kan ge en specifik tryck för en viss produkt eller fabrikat utan det 'beror' på omständigheterna och temperaturen där grejorna sitter.
   
---

Koppla inte in någon manometerställ om du inte behöver det - och om du ändå gör det så måste den vakumsugas och fyllas upp med rätt köldmedel (R410A)  till hyffsat samma tryck innan det ansluts mot anläggningn utan att släppa in luft eller släppa ut köldmedie. 

Med andra ord  rätt typ av anslutningar där man kan vakumsuga innan schraderventilen  öppnas i serviceuttaget (sådana finns att köpa om man letar lite - det finns sådana som man tom. kan skruva ut själva ventilinsatsen för att underlätta vakumsugningen och används bland dom riktigt seriösa grabbarna) 

har du varken vakumpump eller kopplingar som kan ansluta serviceuttaget hyffsat läckfritt så kommer luften i slangarna i manometerstället att tämligen kvickt att hamna i kylmaskinen och det är verkligen inget bra för långtidshållbarheten av maskin och man måste i prinsip suga ut alltihop, vakumsuga  och ersätta med ny oförorenad R410A.

med andra ord gör det inte om man inte gör det rätt från början.