Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tror ni???  (läst 1703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronaboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Vad tror ni???
« skrivet: 01 december 2011, 18:29:48 »
Har suttit och funderat en tid hur ja ska ställa in VP för att den ska vara "perfekt"

Jag har golvvärme i hela huset +garaget med skild termostat i varje rum (förutom i garage som jag ställer manuellt)
Det jag funderar över om det vore bättre att ställa alla termostater på typ 30 grader så de aldrig stängs och låta pumpen köra ut värme enligt utetemp?
Skulle ju få arbeta med större volym hela tiden istället för att volymen minskar och ökar om vartannat

alt. att låta termostaterna sköta sitt och pumpen får arbeta med den volym som är tillgänglig för tillfället.

Skulle vara intressant att höra era åsikter om det hela vilket ni tror skulle vara bäst.

Har ju länge grämt mig över det stora antalet starter som pumpen gör pÃ¥ nÃ¥gra fÃ¥ "arbets" timmar per dygn, fastän jag har start/stop pÃ¥ 10 grader och en  start fördröjning pÃ¥ 12min? om jag minns rätt.

Tacksam för alla åsikter och funderingar :)

Ronnie
Modulhus 1½plan på krypgrund byggt 2010 162kv (186kv) + garage 60kv, Ecoheat 10,5kw borrhål 210m (200m i berg) Isolering övrebjälklag 500mm, vägg 250mm. Ackumulerande spis 4,2kw (uunisepät) Ventilation Vallox Digit2 SE med el tillägsvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad tror ni???
« Svar #1 skrivet: 01 december 2011, 18:38:20 »
Bäst är att ha termostaterna öppna och låta VP:n styra värmen i första hand.
När du hittat rätt kurva (= lägsta möjliga) för ditt hus så kan du sen aktivera termostater i de rum du ev. vill ha lite svalare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ronaboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni???
« Svar #2 skrivet: 02 december 2011, 16:27:29 »
Provar med alla termostater öppna som bäst få se vad det blir till :)

Nån annan som har några åsikter??? ;)
Modulhus 1½plan på krypgrund byggt 2010 162kv (186kv) + garage 60kv, Ecoheat 10,5kw borrhål 210m (200m i berg) Isolering övrebjälklag 500mm, vägg 250mm. Ackumulerande spis 4,2kw (uunisepät) Ventilation Vallox Digit2 SE med el tillägsvärme.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad tror ni???
« Svar #3 skrivet: 02 december 2011, 17:41:05 »
Följ CarlN:s rÃ¥d.   som vanligt det korrekta..... just därför ytterst fÃ¥ har nÃ¥n annan Ã¥sikt  Thumbsup
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ronaboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni???
« Svar #4 skrivet: 03 december 2011, 19:38:42 »
märkte ikväll ett stort minus med att köra med alla termostater öppna men inte nån rumsgivare. När man får folk på besök så är det inte nåt som säger åt golvslingan att det är varmt här. :)
Modulhus 1½plan på krypgrund byggt 2010 162kv (186kv) + garage 60kv, Ecoheat 10,5kw borrhål 210m (200m i berg) Isolering övrebjälklag 500mm, vägg 250mm. Ackumulerande spis 4,2kw (uunisepät) Ventilation Vallox Digit2 SE med el tillägsvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!