Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Energipool  (läst 1397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Energipool
« skrivet: 17 september 2016, 22:23:17 »
Hej!

Vår pool höll på att få skador redan första vintern. En gummiplugg till ena inloppet lossnade tidig vår och vattnet började läcka. Som tur var såg jag att istäcket på poolen såg ovanligt lågt ut och stängde av en ventil så det slutade forsa. Annars hade pooltäcket pajat av tyngden av all is och vatten.

Orolig att samma sak kan hända denna vinter så änkte jag lägga 10cm frigolit över hela poolen. Något som borde göra den isfri då jag i vintras gjorde så över trappen och det höll isfritt under den delen bra länge medans det var flera dm is i övrigt. Det i kombination med isolerat pumphus + slangar samt lite cirkulation skulle nog kunna hålla isfritt. Men varför nöja sig med det? :)

Då jag värmer poolen med bvp och kommer även kunna värma poolen med solvärme, som ligger på brinekretsen. Så kan jag ju även använda poolen som värmekälla för bvp. Så när det är dax att stänga poolen så lägger jag på isoleringen och de runt 30 graderna borde sjunka relativt långsamt. Och om det sjunkit under 20 innan kylsäsongen är över, vilket den inte är ännu, kan jag ladda poolen genom att köra frikylan mot poolen istället. När värmesäsongen börjar kan bvp ta värmen från poolen vilket då borde ge betydligt bättre temperatur på köldbäraren. Sedan den tid avluften(solfångarvärmd)är varmare än poolen så kan den laddas. Sedan när poolen blir kallare än borrhålet, kan den laddas av det.

Borde på det hela kunna ge skapligt högre Köldbärartemperatur kan jag tycka.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 634
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!