Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lÃ¥g vattennivÃ¥ energibrunn borde inte borraren mäta djup och kolla flöden?  (läst 6375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordlid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har försökt finna svaret på denna frågan men inte lyckats. Finns det redan svar peka mig gärna dit. Det kanske finns nån borrare eller kunnig som kan ge mig ett mer opartiskt svar än borraren och ansvarig för totalentreprenaden.

Har under förra veckan, ca 6 dagar sedan fått en energibrunn borrad på 170m (varav ca 50m foderrör). Beräkningen är gjord på 150m aktivt borrhål. Jag var på borraren då hålet var klart innan slangen firades ner att djupet till vattennivån i brunnen borde mätas. Detta gjordes inte i detta skedet utan skulle göras vid nedgrävning av slang.

Stod på mig denna gång men fick inte mätt denna gång heller, arbetet förskjuts i väntan på åtgärd/mätning. Har själv kommit ner till 28m med lod, körde sedan fast. Inget tecken på vatten.

Borde inte det åligga borraren att mäta upp sådant och kolla flöden?

Vad ska egentligen ingå? Enligt SGU:s protokoll finns ju dessa poster med.

Det har kommit på tal att lägga ett lock i nivå med aktuell vattennivå och fylla på med cementsörja, vad är detta?
« Senast ändrad: 30 mars 2015, 20:58:44 av Nordlid »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Såvida du inte bor på en ås eller liknande så borde det rinna till mer vatten med tiden.
Men har du sån otur att grundvattennivån ligger så pass lågt så kan man fylla ut med bentonitlera.

Prova att fylla på med vatten i hålet och se om det försvinner?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har du beställt 150 meter aktivt hål ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nordlid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du beställt 150 meter aktivt hål ?

Jag har ett tillägg för åtgärd i offert om vattennivå understiger markytan med 20m. Men fick ju ingen chans att ens få det kontrollerat innan de tänkte fylla igen.
« Senast ändrad: 30 mars 2015, 22:39:17 av Nordlid »

Utloggad Nordlid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Såvida du inte bor på en ås eller liknande så borde det rinna till mer vatten med tiden.
Men har du sån otur att grundvattennivån ligger så pass lågt så kan man fylla ut med bentonitlera.

Prova att fylla på med vatten i hålet och se om det försvinner?

Känns lite avigt att fylla på vatten innan de kommer och provmäter? Vet ju inte hur fort det rinner bort men.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att fylla på med vatten är nog rätt brukligt, där nivån stabiliseras brukar grundvattennivån ligga.
Man brukar räkna med ca 40 W/meter borrhål i berg.
Ca 1/3-del av detta i mark ovan berg men under vattennivå.
Ovan vattennivå är energiuttaget 0.

Du har alltsÃ¥ (om det borrats 150 meter) max 116,6  meter aktivt borrhÃ¥l, OM vattennivÃ¥n stabiliserar sig längst upp i hÃ¥let.
116.6 meter kan försörja en 6-7 kW värmepump.

Hur stor värmepump har du?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nordlid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
6kW.

Jag tolkar det som att om 20m ovan berg men i vatten då motsvarar 7m i aktivt hål?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
Är det rimligt med tanke pÃ¥ borrhÃ¥lets placering att grundvattnet ligger sÃ¥ djupt? Berget runt mitt borrhÃ¥l var tätt sÃ¥ flera dagar efter borrningen var det lÃ¥ngt ner till vattenytan, det var ett bra eko frÃ¥n botten. De fick fylla pÃ¥ vatten när slangen skulle ner i borrhÃ¥let. Numer ligger vattenytan nÃ¥gra meter under markytan. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nordlid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi bor mitt i ett samhälle, gÃ¥r man en bit utanför samhället ser man att större delen ligger pÃ¥ sandbädd (sett nerifrÃ¥n en dalgÃ¥ng dÃ¥ är det en bra bit upp säkert 20m). Det kanske inte har med det att göra. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tror det har väldigt lite med det att göra, ofta fanns det ju förr vattenbrunnar på alla boställen, även om husen ofta byggdes på toppen av kullar.
En av mina bekanta har borrat på toppen av en 25-30 meter hög kulle och han hade bara runt 6 meter till grundvattennivån.
Jag föreslår att ni fyller hålet och ser var det stabiliserar sig.

Såg att ni borrar 20 meter djupare än jag räknade med, ber om ursäkt för det.
Har du bara en 6 kW värmepump kanske det där inte blir några större problem.
Vet du vilken bergart det rör sig om?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nordlid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har fyllt 6 timmar idag, kör väl lite till. Det kommer mätas imorgon igen. Nån förändring har ju skett då det är svårare att få ner lodet idag. Tanken är att fylla med bentonitlera om inte vattennivån är högre imorgon. Vet inte om det är en bra lösning?

Försökte få ut ett borrprotokoll men det har jag inte fått ännu så det vet jag tyvärr inte.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har du nÃ¥gon sjö elle tjärn i närheten kan du lite grovt räkna med att grundvattennivÃ¥n hos dig är lite högre än vattenytan i sjön. GrundvattennivÃ¥n följer i stort markytan sÃ¥ ju högre upp man bor ju högre är grundvattennivÃ¥n. Medeldjupet i landet ligger pÃ¥ runt 6 meter och djupare än 20 meter är rätt ovanligt. Det kan ta upp emot en par veckor innan nivÃ¥n i hÃ¥let har stabiliserat sig och innan det är det omöjligt att veta. Det beror bla att det höga trycket i hÃ¥let pressar ut borrkax och andra "föroreningar och täpper tilli dom sprickor där vattnet letar sig fram. Efter ett tag kommer vattnet att rensa sprickorna igen och vattnet sipprar in i hÃ¥let. När man borrar blÃ¥ser man ur vattnet som sipprar in i borrhÃ¥let och kan dÃ¥ uppskatta hur mycket vatten som hÃ¥let ger, men det säger inget om hur rörligt vattnet är. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bentonit leder värme bra och ska nog kunna funka i ditt fall.
Vad jag läst så kan det vara känsligt för frysning men med en 6 kW värmepump och detta borrdjup så bör inte hålet kunna frysa tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Nordlid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hade gärna väntat 2 veckor men hade de fått som det var tänkt från början hade de fyllt igen 2 dagar efter. Därav kommer egentligen frågan om det inte finns nån egenkontroll på vad som egentligen levereras. Är inte jättesugen på lera om det inte egentligen skulle behövas , bara för att arbetet skall forceras.

Att det är högre frysrisk låter inte heller spännande. Läste att det skiktar och sig släpper vattnet om det skulle frysa, stämmer det?

Vi har inga sjöar i närheten direkt, de som finns inom rimligt avstånd dock ligger ju alla högre. Finns en å men den rinner mer i en dalgång varav vi bor på "höjden".

Kör 4 timmar till sen får man väl sova samtidigt som man håller tummarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!