Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pÃ¥ FOMA 6200 luft-vatten vp  (läst 4589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jodel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« skrivet: 14 november 2011, 12:19:30 »
Har köpt en ny (mont. aug. 2011) FOMA 6200 luft-vatten vp som gick bra en vecka. Men sedan la den av. Kompressorn brummar lite när den skall till att starta men inget mera händer. Ingen servicekille vill serva FOMA. Vad gör jag? VP:en är köpt på netauktion, kanske dumt, men en ny pump skall ju gå! Har även köpt 2 st FOMA luft-luft, till mig och min son, och de går bra.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« Svar #1 skrivet: 14 november 2011, 13:35:43 »
Tyvärr är det sÃ¥ att alla maskiner köpta pÃ¥ auktion är utan garantier   fiR:
Så din enda chans är att hitta någon som kan Foma,är villig att serva maskinen och har reservdelar alternativt felsöka själv eller bita i det sura äpplet och ta en rejäl ekonomisk smäll.

Det råd jag kan ge är att läsa tex Energicentra tråden då denna pump är kusin med Foma, finns många bra tips och kanske även reservdelar som någon har liggandes efter havererade Foma/pioneer/anslut osv.

Du kan även söka på nätet efter firmor som säljer reservdelar (tex, pudu.se) och höra med dem om de vet.
Har du sett att det står några felkoder? (detta kan vara av yttersta vikt för att felsöka vidare)

Om du skall söka på forumet är det Foma 6200,Anslut 6200 som är det troligaste sökord som du skall använda.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« Svar #2 skrivet: 17 november 2011, 21:34:05 »
jag har hjälpt en del folk med trasiga fomapumpar men har tröttnat nu, vissa fattar inte att de gått och köpt en skitpump och bara klagar att det inte fungerar, nej tro fan det när det står MADE IN CHINA på skiten! ÅÅÅHHH!
 huvuddunk _/-

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« Svar #3 skrivet: 18 november 2011, 12:42:21 »
Det enda man kan göra är att beklaga och hoppas att Ingen köper de pumparna framöver.
Ni vet väl Vilka som äger pudu va?? De tjänar fortfarande pengar pga de sÃ¥lde dÃ¥liga saker  huvuddunk

Utloggad lusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Har Julas Anslut L/V pump 6200
SV: Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« Svar #4 skrivet: 25 november 2011, 00:16:02 »
Har köpt en ny (mont. aug. 2011) FOMA 6200 luft-vatten vp som gick bra en vecka. Men sedan la den av. Kompressorn brummar lite när den skall till att starta men inget mera händer. Ingen servicekille vill serva FOMA. Vad gör jag? VP:en är köpt på netauktion, kanske dumt, men en ny pump skall ju gå! Har även köpt 2 st FOMA luft-luft, till mig och min son, och de går bra.

Jag vet dom som har haft Foma/Anslut , pumparna att fungera i flera år utan större problem, själv har jag
kört min i 2 år och har bara behövt byta utetemp givaren.. tog bara lite tid att hitta felet men Teltur som huserar
i tråden om energicentra pumpen var till stor hjälp med datablad på givarna. kolla om du får några felkoder på manöverenheten, finns även lite fel koder att få från dioderna på utedelens kretskort.

Själv är jag helnöjd med min pump, jag bor på lite sydligare breddgrader här i sverige men den orkar helt klart
ner till ca: -10 grader. sedan får jag kasta in lite ved i pannan eller dra på elpatronen.
Kina grejer behöver inte vara skit, Öppna skalet på era fin pumpar så ska ni se att det står made in china på
mycket av grejerna där med, elektroniken är det garanterat. På 3 år har jag pengarna tillbaka på min pump lyckas jag
sedan köra den ett par Ã¥r utöver det sÃ¥ gÃ¥r jag bara plus..  *roflmao* ... Med fin pump skulle det ta runt 10 Ã¥r att fÃ¥ det gÃ¥ +/- 0 och dÃ¥ är det dax att byta den tekniken ocksÃ¥.. Nej tack, fram med mera kina pumpar jag har i alla fall goda erfarenheter. Jag tror och vet att Jula inte skulle sälja sina Anslut pumpar Ã¥r efter Ã¥r om det vore skit.
Hus: boyta 90m2 biyta m garage 75m2.  Julas Anslut L/V 6200 mot ackumulatortank 600L och vedeldad Euronom panna. 9kw elpatron finns men nyttjas sällan.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« Svar #5 skrivet: 27 november 2011, 21:33:46 »
Kondensator? En eller annen feil på styrekort?
Noe om feilkoder etc i vedlagt svensk manual:
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Thore Andersen

  • Gäst
Thore Andersen
SV: Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« Svar #6 skrivet: 04 december 2011, 14:21:28 »
Nu går min pump! Efter ca 3 veckor provade jag att starta och då gick den igång! Jag hittade en lös givare på gasröret som jag satte fast. Kanske var det det som var problemet. Just nu går den i alla fall. Skönt! Tack för alla tips!

Utloggad duley93

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fel på FOMA 6200 luft-vatten vp
« Svar #7 skrivet: 06 december 2011, 17:55:39 »
Jodel jag har haft samma fel på en av mina fomapumpar köpt på netauktion första gången hoppade den igång efter ett par dagar och denna gången så tog jag och körde en värmefläkt i 10min emot kompressorn och den sensorn där och då startade den. Mina dioder på kretskortet på utedelen blinkar (d3-d5) när den ger upp vilket säger kompressorstartfel. Tror det är fukt eller kylan som gör det dock vet jag inte vilket än. Kommer väl kanske bli varse inatt när det skall vara under nollan men inte så fuktigt ute.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!