Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökad nivÃ¥ i nivÃ¥kärlet  (läst 7703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dominor

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ökad nivå i nivåkärlet
« skrivet: 05 november 2008, 19:32:21 »
Hej.
Har en Nibe 1230 8 och 150m borra (ca 120 aktivt djup)

Har upptäckt att nivån i kb-kärlet ökat med ca 5cm den senaste veckan.
Hade då ca +4 grader in och -1 grad ut vid tappvarmvattenproduktion
och ca +1 grad ut vid värmeproduktion.

Jag vet att 120m aktivt djup är på gränsen för min vp men det har inte varit några problem under de dryga 2 åren pumpen varit i drft.

Testade att öka hastigheten på kb-pumpen och startade kb-pumpen så att den går kontinuerligt och får då +5 grader in och ut utan VP-drift. Då minskade nivån till den nivå den legat på tidigare. När VP startar så ändras nivån och ökar ca 4-5cm igen för att återgå strax efter (ca 5 minuter) att VP stoppat.

Min första tanke var att det fryser utanför slangen (i marken fram till hålet eller nere i hålet) men om man sällan har minusgrader på kb-ut så borde det vara något annat?!

Är det någon här som har råkat ut för något liknande eller har några bra tips och förslag?


Edit: Efter att jag ökade kb-pumpen så har jag hittills haft plusgrader även vid varmvattenproduktion.
Får låta pumpen gå så här några dagar och se vad som händer.
« Senast ändrad: 05 november 2008, 23:07:15 av dominor »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #1 skrivet: 06 november 2008, 10:41:49 »
Jepp, du har lite hög temdiff på KB så det är rätt att öka på KB-cirkpump ett steg. Annars ser det helt OK ut med temperaturerna, jag tror inte det är något att oroa sig över.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #2 skrivet: 06 november 2008, 13:47:27 »
Det är mycket "nÃ¥got annat" som pÃ¥verkar nivÃ¥n i kärlet. Det är bortÃ¥t 250 mer än 300* liter spritlösning i systemet. NivÃ¥kärlet kommer att fungera lite som termometer. När pumpen har gÃ¥tt ett tag blir köldbäraren kall och krymper nÃ¥got. Men slangmaterialet krymper ocksÃ¥ sÃ¥ nivÃ¥n i kärlet kan ändras uppÃ¥t eller nerÃ¥t. Ändras grundvattennivÃ¥n i borrhÃ¥let ändras ocksÃ¥ nivÃ¥n i kärlet. Ökad grundvattennivÃ¥ trycker ihop slangen nÃ¥got och ökar nivÃ¥n. Att nivÃ¥n ökar när pumpen startar beror pÃ¥ att trycket efter cirkulationspumpen ökar, antar att kärlet sitter pÃ¥ pumpens trycksida. Det är ju pumpens tryckuppsättning som driver köldbärarflödet. 

Jag tycker det är lite konstigt att det är större differens vid varmvattenproduktion. Det brukar vara tvärtom dÃ¥ pumpens effekt är lägre vid varmvattenproduktion pga högre temperatur pÃ¥ varma sidan. Lägre producerad effekt = lägre upptagen värmemängd frÃ¥n köldbäraren = mindre temperaturdifferens. 

*Det var ju 150 meter borrhål, inte 120 meter.
« Senast ändrad: 06 november 2008, 19:27:40 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stimser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #3 skrivet: 06 november 2008, 14:56:41 »
Ursäkta om jag snikar in mig på denna tråd, men jag har liknande problem.
Jag har bott i mitt hus i 5 månader och berg-värmepumpen som installerades -96 har ju bara tuffat på, har kontrollerat nivån på brinevätskan lite då och då, den har legat ganska mitt i kärlet under hela hösten. I morse när jag var ner i källaren fastnade jag vid att jag inte såg nivån i kärlet. Trodde först oroligt att det var tomt men när jag stängt kulventilen under kärlet och skruvat av säkerhetsventilen upptäckte jag att det var helt toppfyllt. Jag antar att all luft som fanns i toppen av kärlet har pressats ut genom säkerhetsventilen? I somras hade jag ca +6 på inkommande brine, idag ligger den på -1. Har även reflekterat över att den gått ovanligt mycket nu när vi kommer ner mot -5 till -10 grader ute. Förre ägaren nämde att den ibland brukade lösa ut, varav man var tvungen att återställa någon pressostat inne i pumpen, detta har dock inte inträffat än för mig.

Finns det något problem med att nivåkärlet är toppfyllt, behövs luft högst upp i kärlet?
Hur har detta kunnat ske, och vilka åtgärder bör jag ta till?
« Senast ändrad: 06 november 2008, 18:43:58 av Stimser »
Thermia Ecoline från -96, 92m borrhål,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #4 skrivet: 06 november 2008, 19:25:53 »
Ursäkta om jag snikar in mig på denna tråd, men jag har liknande problem.
Jag har bott i mitt hus i 5 månader och berg-värmepumpen som installerades -96 har ju bara tuffat på, har kontrollerat nivån på brinevätskan lite då och då, den har legat ganska mitt i kärlet under hela hösten. I morse när jag var ner i källaren fastnade jag vid att jag inte såg nivån i kärlet. Trodde först oroligt att det var tomt men när jag stängt kulventilen under kärlet och skruvat av säkerhetsventilen upptäckte jag att det var helt toppfyllt. Jag antar att all luft som fanns i toppen av kärlet har pressats ut genom säkerhetsventilen? I somras hade jag ca +6 på inkommande brine, idag ligger den på -1. Har även reflekterat över att den gått ovanligt mycket nu när vi kommer ner mot -5 till -10 grader ute. Förre ägaren nämde att den ibland brukade lösa ut, varav man var tvungen att återställa någon pressostat inne i pumpen, detta har dock inte inträffat än för mig.

Finns det något problem med att nivåkärlet är toppfyllt, behövs luft högst upp i kärlet?
Hur har detta kunnat ske, och vilka åtgärder bör jag ta till?



Det skall vara luft i kärlet då luften utjämnar tryckskillnader. Utan luft är det bara köldbärarslangens elasticitet som utjämnar tryckskillnaderna och den är rätt stel. Det blir då mycket större tryckvariationer.

Prova om säkerhetsventilen läcker. Det bör vara lite övertryck i kärlet. 0,5 bar räcker. Hur man åstadkommer det beror på hur expansionskärlet med ventiler ser ut så där kan jag inte ge något råd.

Att pumpen går ovanligt mycket är inte konstigt. Pumpens effekt är inte konstant utan den minskar med minskande utetemperatur. Vill man ha 20 grader inne och pumpen går halva tiden vid noll grader ute klarar pumpen -10 till -15 grader ute och inte -20 när den går hela tiden. Det blir kallare i borrhålet och radiatorerna måste vara varmare. Bägge faktorna minskar effekten.

Hur djupt är borrhålet och hur stor effekt har pumpen? 96 var man nog lite snålare med borrhålsdjup än idag. +6 grader på brinen i somras tyder på mellersta Sverige.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stimser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #5 skrivet: 06 november 2008, 20:01:42 »
Huset står i Umeå, pumpens märkeffekt är 5,5kW, den drar ca 2kW när kompressorn går. Hålets djup är 92m om jag inte minns helt fel. Det finns en avstängning på vardera rör ner mot borrhålet. Mot pumpen sett sitter nivåkärlet på inkommande brine, vilket utgör högsta punkten på systemet. Nivåkärlet är en vit halvgenomskinlig plastbehållare rymmer max ett par liter. På anslutningen för nivåkärlet sitter även en kulventil. Som jag fick förklarat av förra ägaren ska man stänga kulventilen mot nivåkärlet när man ska fylla på mer brinevätska. Jag antar att det är för att systemet är tycksatt, varför det behövs förstår jag inte, borde ju räcka med självtrycket då nivåkärlet sitter ett par dm över övriga rörsystemet. Rätta mig gärna om jag har fel. Ovanpå nivåkärlet sitter en säkerhetsventil på 3 bar, vilket jag måste skruva bort för att kunna fylla på mer vätska. Men påfyllning är det ju inte tal om här, snarare motsatsen. Säkerhetsventilen verkar inte läka, har aldrig sett den pysa ut varken luft eller vätska.

Bör jag försöka tömma ut lite vätska för att få lite luft högst upp i nivåkärlet?
Måste jag trycksätta systemet igen efter det?
« Senast ändrad: 06 november 2008, 20:09:31 av Stimser »
Thermia Ecoline från -96, 92m borrhål,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #6 skrivet: 07 november 2008, 11:39:14 »
Töm ur vätska sÃ¥ att kärlet blir ungefär halvfullt. Verkar det fungera bra utan trycksättning sÃ¥ är det bara att köra sÃ¥. PÃ¥ min anläggning märkte jag att kom ett gurglande ljud frÃ¥n köldbärarpumpen när köldbäraren inte var trycksatt, därför vill jag ha systemet trycksatt. Men det verkar fungera bra utan trycksättning för mÃ¥nga. 

+ 6 grader och Umeå, jag tror givaren visar någon grad för hög temperatur. Berget bör vara ca +5 grader i Umeåtrakten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stimser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #7 skrivet: 07 november 2008, 12:05:39 »
Provade igår att sänka nivån i systemet genom att stänga kulventilen innan nivåkärlet på sugsidan av pumpen och öppna säkerhetsventilen, vilket sög ner nivån ett par centimeter, dock inte tillfredställande mycket. Hade köldbärarpumpen att gå hela kvällen med kompressorn avstängd, vilket gjorde att tempen på inkommande KB steg någon grad, nivåminskningen berodde kanske på det? Kontrollerade min termometer mot tre andra termometrar. Den stämmer inte någonstans, visar troligtvis 2 grader för lite vid 20 grader och 2 för mycket vid 0 grader. Ska se till att inhandla 2 nya som stämmer. Detta ger ca +4 på inkommande brine. Pratade även med en installatör idag som sa att om man har sprickbildningar på rörgods, pump eller kopplingar på sugsidan av pumpen kan det suga in luft i systemet. Det tycker jag personligen låter lite långsökt då det borde vara lättare att suga vätska från nivåkärlet som blir lite trycksatt av pumpen när den går än att suga in luft i systemet från ev sprickor, borde istället komma ut etantol i sprickorna.
« Senast ändrad: 07 november 2008, 12:07:10 av Stimser »
Thermia Ecoline från -96, 92m borrhål,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #8 skrivet: 08 november 2008, 10:44:47 »
Pratade även med en installatör idag som sa att om man har sprickbildningar på rörgods, pump eller kopplingar på sugsidan av pumpen kan det suga in luft i systemet. Det tycker jag personligen låter lite långsökt då det borde vara lättare att suga vätska från nivåkärlet som blir lite trycksatt av pumpen när den går än att suga in luft i systemet från ev sprickor, borde istället komma ut etantol i sprickorna.

Det finns tätningar som tätar fullständigt bara Ã¥t ena hÃ¥llet. En O-ringstätning kan läcka om tryckskillnaden är Ã¥t fel hÃ¥ll  och inte tillräckligt stor för att O-ringen skall flytta sig mot andra kanten av spÃ¥ret.

I en tunn spricka kan kapillärkraften hindra att spriten läcker ut men när det blir undertryck är det inga problem för luft att sugas in. Jag håller på installatören, det är mycket mystiska saker som kan hända.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stimser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #9 skrivet: 08 november 2008, 13:29:03 »
Då ska jag ta och inspektera mer noggrant. Ska höra om jag kan låna hem provtryckningsutrustning från mitt gamla jobb och provtrycka systemet. Känns som det är värt att reda ut.
Thermia Ecoline från -96, 92m borrhål,

Utloggad thermiaanvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Thermia Duo Optimum 16KW + 2st 300lit TWS
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #10 skrivet: 22 december 2008, 23:47:08 »
Jag har märkt att när pumpen går och utgående brine är 1-2 minusgrader så stiger trycket i brinevätskan. Min tolkning är att delar av vattnet i borrhålet fryser och komprimerar slangen. När pumpen stannar och brinetemp börjar stiga sjunker brinetrycket sakta. Jag tror din egen gissning var rätt och egentligen inget att bry sig om. Du bör nog se till att överskottsbrine har möjlighet att rinna ut så det inte blir en okontrollerad tryckstegring.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #11 skrivet: 23 december 2008, 19:15:04 »
Jag har märkt att när pumpen går och utgående brine är 1-2 minusgrader så stiger trycket i brinevätskan. Min tolkning är att delar av vattnet i borrhålet fryser och komprimerar slangen. När pumpen stannar och brinetemp börjar stiga sjunker brinetrycket sakta. Jag tror din egen gissning var rätt och egentligen inget att bry sig om. Du bör nog se till att överskottsbrine har möjlighet att rinna ut så det inte blir en okontrollerad tryckstegring.

När det fryser på slangen bildas ett lager med is på den men slangen komprimeras inte. För att slangen skall komprimeras måste även ingående köldbärare vara några minusgrader så att borrhålet kan frysa fullständigt på något ställe. Finns det inga sprickor i berget som ordnar tryckavlastningen kommer slangen att komprimeras när det fryser ytterligare. Det krävs rätt speciella fall för att det skall kunna inträffa.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Thermia Diplomat 6kw

  • Gäst
Thermia Diplomat 6kw
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2013, 11:00:20 »
Provade igår att sänka nivån i systemet genom att stänga kulventilen innan nivåkärlet på sugsidan av pumpen och öppna säkerhetsventilen, vilket sög ner nivån ett par centimeter, dock inte tillfredställande mycket. Hade köldbärarpumpen att gå hela kvällen med kompressorn avstängd, vilket gjorde att tempen på inkommande KB steg någon grad, nivåminskningen berodde kanske på det? Kontrollerade min termometer mot tre andra termometrar. Den stämmer inte någonstans, visar troligtvis 2 grader för lite vid 20 grader och 2 för mycket vid 0 grader. Ska se till att inhandla 2 nya som stämmer. Detta ger ca +4 på inkommande brine. Pratade även med en installatör idag som sa att om man har sprickbildningar på rörgods, pump eller kopplingar på sugsidan av pumpen kan det suga in luft i systemet. Det tycker jag personligen låter lite långsökt då det borde vara lättare att suga vätska från nivåkärlet som blir lite trycksatt av pumpen när den går än att suga in luft i systemet från ev sprickor, borde istället komma ut etantol i sprickorna.

Tråden har inte varit aktiv på ett tag, men skickar in vad jag uppdagat den senaste tiden beträffande "Hög Nivå I Nivåkärlet".

Har en Thermia Diplomat 6kw (och jag bor i Hälsingland efter kusten), som förövrigt fungerar klockrent dygnet runt sedan installation 2010 feb.

Har dock de senaste veckorna märkt av en successiv höjning av nivån på vätskan i expansionskärlet fram tills igår kväll, då den nådde topp och det vid luftning, pös ut lite vätska.

Jag kontaktade min installatör i dag på f.m., som för övrigt hade hand om både borrning och allt som hörde till och fick beskedet att det är normalt vid den här tiden på året att det "rör sig lite uppåt" på nivån p.g.a. temp.diff i markförhållandena.

Åtgärd åt detta är "Att Inte Göra Något Särskilt Alls" nivån kommer att stabilisera sig allt eftersom och ju närmare våren och varmare temperaturer vi kommer - kommer oxå nivån att hamna rätt igen.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2013, 15:03:09 »
Vad har du för temperatur på inkommande brine?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ökad nivå i nivåkärlet
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2013, 15:28:24 »
Hurdant är borrhålet? Antal meter ner till grundvatten? Antal meter ner till berget?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!