Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kör ni FLM?  (läst 8779 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heat-peak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur kör ni FLM?
« skrivet: 10 september 2012, 09:37:14 »
Hej,
sökning på forumet ger mest träffar om hur ekonomiskt dåligt det är med FLM.
Jag har dock en sådan och undrar hur andra "nöjda" användare kör sin FLM.
Jag har satt köldbärarpumpen på kontinuerlig drift för att kunna
ladda borrhålet med återvunnen värme då VPn inte arbetar.

1) Orkar pumpen cirkulera kördmediet i kollektorn?
2) Är det bara slöseri med pumpenergi?

Har bara haft  anläggningen igÃ¥ng ca 2 veckor sÃ¥ vet inte resultatet av detta ännu.
Hur gör ni?
Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2012, 10:50:31 »
Ja
Nej

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2012, 11:39:20 »
 Jag använder flm:ens cirk.pump bara till frikylan pÃ¥ sommaren numera, motionskör den nÃ¥gra gÃ¥nger under vinterhalvÃ¥ret. För mig gör den ingen större nytta för att Ã¥teruppladda.
 Novisen

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #3 skrivet: 11 september 2012, 13:18:47 »
För mig gör den ingen större nytta för att återuppladda.

Är den ur funktion?  Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2012, 19:01:29 »
Sommartid när det inte huset behöver värmas är svaret på fråga 2 Ja. Vår och höst beror det på cirkulationspumpens elförbrukning, borrhålets temperatur m.m. Vintertid är det vettigt att återvinna värmen i frånluften.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2012, 19:59:41 »
En Nibe 8,5 kW ger 1 970 Watt mer vid +10° KB-in och 50° VB-ut, i jämförelse med +5° KB-in och 50° VB-ut.
Kompressorn behöver 150 W extra då köldbäraren är 5° varmare.

En familj som förbrukar 16 kWh/dygn varmvatten, har en värmepump som går 91,4 minuter då FLM saknas.
Med FLM och 5° högra köldbärare, så går samma pump 77 minuter.

I förbrukad energi blir det 4,06 kWh/dygn utan FLM.
Med FLM blir förbrukningen 3,61 kWh/dygn.

Vad Ã¥terladdningen i berg under sommaren ger är svÃ¥rt att räkna fram. Beror lite pÃ¥ förustättningarna gällande grannar, borrdjup osv. Naturligtvis finns det en ekonomisk vinst bÃ¥de för drift och livslängd. 

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #6 skrivet: 11 september 2012, 21:33:20 »
Är den ur funktion?  Sc:,h
Nej, den funkar o.k.
En Nibe 8,5 kW ger 1 970 Watt mer vid +10° KB-in och 50° VB-ut, i jämförelse med +5° KB-in och 50° VB-ut.
Kompressorn behöver 150 W extra då köldbäraren är 5° varmare.

En familj som förbrukar 16 kWh/dygn varmvatten, har en värmepump som går 91,4 minuter då FLM saknas.
Med FLM och 5° högra köldbärare, så går samma pump 77 minuter.

I förbrukad energi blir det 4,06 kWh/dygn utan FLM.
Med FLM blir förbrukningen 3,61 kWh/dygn.

Vad Ã¥terladdningen i berg under sommaren ger är svÃ¥rt att räkna fram. Beror lite pÃ¥ förustättningarna gällande grannar, borrdjup osv. Naturligtvis finns det en ekonomisk vinst bÃ¥de för drift och livslängd. 
Ett fantastiskt forum, här kan man bli överbevisad, men för mig höjer FLM:en KB-in max 1 gr.( var fasiken hittar man grad-tecknet, som du har Lexus?), oftast ingenting pÃ¥ vinterhavÃ¥ret.  Kan kanske bero pÃ¥ att den var transport-lagerskadad när jag fick tag i den ( för en mycket billig penning), den var ganska skev Ã¥ tilltuffsad, men tät. Jag har kanske fattat fel, men jag har den pÃ¥ KB-in, ska man Ã¥teruppladda hÃ¥let skall den vara pÃ¥ KB-ut? eller.  Sen har jag flödande (asteriskt? är det sÃ¥ det heter) vatten i hÃ¥let enligt borrkillarna.
 Novisen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #7 skrivet: 12 september 2012, 10:40:12 »
Grad-tecknet, °C, hittar du bland smileysarna när du skriver ett inlägg. Näst längst till höger...

Om du har flödande vatten i borrhålet så är det inte så stor mening att försöka återladda det. Då är det bättre att bara 'trimma' inkommande KB med FLM'en. Fördelen med flödande vatten är ju samtidigt att behovet av återladdning är i princip obefintligt eftersom berget runt hålet hela tiden värms av det flödande vattnet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad heat-peak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #8 skrivet: 12 september 2012, 12:30:20 »
Tack för svaren,
jag får för tillfället bara en ökning med ca +1°C, skall jag öka hastigeten på FLM-pumpen för att få +5°C ökning av KBin?

Vet för tillfället inte om jag har flödande vatten i borrhålet, kanske får jag veta när jag får borrningsprotokollet.
Annars kanske man kan dra slutsatser från hur det uppför sig under högre effektuttag senare i vinter.
Jag loggar ju, kan man utläsa detta ut KBin och KBut loggningen?
Nibe F1145-8 + VPB300 + FLM + UKV300 + ECS41 + 200 m borrhål (ca 190 aktivt)
Trähus byggt 1929 boyta 165 m2
http://e-logger.se/pub?Hemett
http://e-logger.se/pub?Hemtva

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #9 skrivet: 12 september 2012, 16:10:27 »
Tack för svaren,
jag får för tillfället bara en ökning med ca +1°C, skall jag öka hastigeten på FLM-pumpen för att få +5°C ökning av KBin?

5° högre temperatur på inkommande köldbärare, kan du få när FLM har värmt vattnet i borran under en tid d.v.s. återladdat borran. Har inget att göra med hastigheten på cirkulationspumpen.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #10 skrivet: 12 september 2012, 16:22:31 »
Nej, den funkar o.k. Ett fantastiskt forum, här kan man bli överbevisad, men för mig höjer FLM:en KB-in max 1 gr.( var fasiken hittar man grad-tecknet, som du har Lexus?), oftast ingenting pÃ¥ vinterhavÃ¥ret.  Kan kanske bero pÃ¥ att den var transport-lagerskadad när jag fick tag i den ( för en mycket billig penning), den var ganska skev Ã¥ tilltuffsad, men tät. Jag har kanske fattat fel, men jag har den pÃ¥ KB-in, ska man Ã¥teruppladda hÃ¥let skall den vara pÃ¥ KB-ut? eller.  Sen har jag flödande (asteriskt? är det sÃ¥ det heter) vatten i hÃ¥let enligt borrkillarna.
 Novisen

En artesiskt borra kan nog många ha, direkt efter borren har gjort hål i marken. Men hos de allra flesta sjunker trycket snabbt, och vattnet slutar flöda. Även om du har tryck, men borrgubbarna inte kopplat en extra slang för att avleda det artesiska vattnet, så har du ingen glädje av det.

Gradtecknet fÃ¥r du genom att hÃ¥lla ner Alt samt knappa in 248. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #11 skrivet: 12 september 2012, 18:40:29 »
Nej, den funkar o.k. Ett fantastiskt forum, här kan man bli överbevisad, men för mig höjer FLM:en KB-in max 1 gr.( var fasiken hittar man grad-tecknet, som du har Lexus?), oftast ingenting pÃ¥ vinterhavÃ¥ret.  Kan kanske bero pÃ¥ att den var transport-lagerskadad när jag fick tag i den ( för en mycket billig penning), den var ganska skev Ã¥ tilltuffsad, men tät.

För att fÃ¥ upp temperaturen 5 grader mÃ¥ste ett normalt borrhÃ¥l med ca 120 meters aktivt djup tillföras ca 2,5 kW kontinuerligt vilket vid +5 grader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare kräver ett luftflöde genom FLM-enheten pÃ¥ ca 600 m3/h. Det ger normal luftomsättning i ett hus med ca 500 m2 golvyta. I en normal villa finns det inte tillräckligt med frÃ¥nluft för att höja temperaturen med 5 grader. Är det mer än 120 meter aktivt hÃ¥l minskar dessutom temperaturökningen dÃ¥ borrhÃ¥lets värmeöverföringsförmÃ¥ga blir högre. 

Citera
Jag har kanske fattat fel, men jag har den pÃ¥ KB-in, ska man Ã¥teruppladda hÃ¥let skall den vara pÃ¥ KB-ut? eller. 

Den skall sitta före värmepumpen. Pumpen får arbeta med högre köldbärartemperatur då och det minskar elförbrukningen jämfört med om FLM-enheten värmer utgående.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #12 skrivet: 12 september 2012, 18:54:33 »
Ställde en fråga till Supporten på Nibe för nått år sen och hos mig kunde jag förvänta mig en höjning av brine med ca 1,5-2,5 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #13 skrivet: 12 september 2012, 18:56:44 »
Den skall sitta före värmepumpen. Pumpen får arbeta med högre köldbärartemperatur då och det minskar elförbrukningen jämfört med om FLM-enheten värmer utgående.

Dessutom blir det ju en indirekt "återuppladdning" i och med att returen till borran är lite varmare, hålet belastas inte så mycket.
Om man kör FLM konstant (under uppvärmningssäsong) blir det ju återuppladdning, när kompressorn står stilla, oberoende om FLM ligger före eller efter VP. Den återuppladdningen har man ju viss nytta av när VP startar, förmodligen större nytta ju grundare hål man har. Delta T mellan frånluften (20°) är ju högre om man har -3° på brine än om man har +3°, alltså effektivare värmeväxling?

Att köra FLM konstant på sommaren tror jag inte på om man inte har ett väldigt grunt hål som blivit "utkylt"
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur kör ni FLM?
« Svar #14 skrivet: 12 september 2012, 19:46:26 »
För att få upp temperaturen 5 grader måste ett normalt borrhål med ca 120 meters aktivt djup tillföras ca 2,5 kW kontinuerligt vilket vid +5 grader på ingående köldbärare kräver ett luftflöde genom FLM-enheten på ca 600 m3/h.

Det kanske är fel på loggivarna för den här installationen med FLM, 90 meter aktivt i 08-området. För några 1,87 kW ger inte FLM vid det här driftfallet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 240
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!