0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fortfarande ingen som har nån ide´ Nån från THERMIA som läser detta?Idag hände det igen frun fick sig en kalldusch men pumpen drog igång själv VID 28 °CTalade med rörkrökaren efter förra gången han visste inte heller vad det beror på.
Den visar ju temperaturen i displayen med graf o alltDet är där jag kan se att den startade vid 28 grader Så entydigt kontaktor fel verkar mest troligt
Hej Då tror jag mer på att din startgivare är trasig så den startar på varmvattentemperatursgivaren istället för startgivaren och den kan du byta själv men kolla först så du inte har glapp på kabeln.
Svar till målet 10 Jag är på jobbet nu ska försöka kolla i kväll.Och varmvatten finns det för det mesta Det är som jag sagt innan bara 2ggri Lördags och. i Torsdags morgon som det föll till. 28-29 grader och andra gången startade pumpen själv dessemellan har den funkatOch som sagt temporära fel är svåra
Ok. Då har du bara en givare. Då står det i temperaturmenyn Varmvatten 52 (44) typ. Verkar konstigt att den stod i "Inget behov värme" och varmvatten 29°... Var VP på? Ett vanligt fenomen är att grannen stängt av
Finns det nåt bra sätt att kolla växelventilen?jag har testat dessa:1.I servicemenyn manuell test skiftat mellan 1/0 och då rör den sig.2.Tagit bort "motorn" och tryckt på "Pinnen" med skaftet på en skruvmejsel rätt så den verkar gå lätt .Anledningen till frågan är att V V temp sjunker snabbt som det gjorde innan jag bytte den förra gången.Vet inte om det kan vara nåt annat som gör att V V sjunker så snabbt (från 55 °C till 44 °C på ca 1h utan att vi tagit nåt V V.Vet inte heller om det kan ha nåt samband med ursprungs frågan att V V sjunker ända ner till 29-29 °C
Ps:Jag brukar ta bort "motorn" och trycka med en skruvmejsel rätt så hårt så jag känner att den går hela vägen ner(botten).När jag jouren så brukar jag byta den där insattsventilen en gång/år på hösten när jag servar min egen pump.
Skillnad blev det NU 3h20m mellan starterna !
Hej okej problemet som du har är om den läcker så när värmestoppet går ur (17 )så måste den sjunka 3 till och det är nog där du får problem för tappar du mycket temp på varmvattnet så hinner inte starten med för varmvattnet och den startar på varmvattengivaren i stället för den kan inte värma värme och varmvatten samtidigt.
Hej Japp stäng av vp på brytaren och stäng tur och retur och sedan gör systemet trycklöst sedan lossar du displayplåten och lossa stiftkontakten.På ventilhuset så sitter det en liten knapp tryck in den och vrid moturs ta nyckeln som följer med när du köper insattsventilen och lossa ventilen.Gör rent oringsspåren i ventilhuset och sätt dit den nya men dra den inte för hårt.Sedan är det bara göra det omvända och lufta.Vi tar 249+moms så det är ju inga stora pengar.Sedan håller vi tummarna på att ditt ställdon är helt.
Ok hur man tar bort ventilhuset vet jag har ju haft det borta ett antal ggr. Menar du själva motorn när du skriver ställdon? isåfall verkar den ju funka för som jag skrev rörde den ju sig i manuell test vxv 1/0
det som är intressant är om den går HELA vägen ner/upp när den växlar.Om du vill kan du ta bort displayplåten och kolla om armen verkligen går helt ner
Jo det är det är en Honeywell har förpackningen kvar sedan förra bytet det står förvisso Replacement for vc 1000,vc6000 series på den men den verkar vara samma .(#på den =VCZZ6000/U)Jag hade displayplåten borta när jag testade och tycker att armen rörde sig helt upp o ner men det kan ju vara så att den hänger sig vissa gånger men inte alla vad tror du?
Ja helt klart är att du tappar värme ut till värmesystemet och tappar du inte varmvatten eller att du har en läcka så verkar det vara konstigt om det skulle bero på något annat.Det kan ju vara så enkelt att en av oringarna har gått av och som du bekriver att den gick lätt att trycka ner blir man lite misstänksam för det brukar vara motstånd.
Var nere o kollade på pumpen nu märkte en sak som jag förbigått att kolla! Cirkulationspumpen till radiatorkretsen Den stod stilla skruvade bort locket på den och vred igång den med en skruvmelsel den snurrar nu.KAN detta ha haft nån inverkan på att allt verkar fel eller är det bara en tillfällighet???
Nej men nu börjar börjar det klarna och är 100% säker på att ventilen har fastnat.Sorry jag har hela tiden trot att du har känt på spaken men nu får man skämmas lite ::)När du kör i manuelltest så går ju armen i läge upp eller ner men har själva ventilen fastnat så hjälper det ju inte om armen rör sig förstår du.Om du tittar på bilden så ser du att ventilen är fjäderbelastad och det är inget som drar upp ventilen utan det är själva fjäderbelatningen som gör att ventilen åker upp.mao så kan armen åka upp och ner men ventilen är i samma läge så nu är nog både jag och topocop lite sorry köp en ny så ska du se att furiren kan duscha varmt.
Skämmas ok men av en annan anledning!Så här skrev jag 26 maj 2012, 14:43:59 »2.Tagit bort "motorn" och tryckt på "Pinnen" med skaftet på en skruvmejsel och den verkar gå lätt .Anledningen till frågan är att V V temp sjunker snabbt som det gjorde innan jag bytte den förra gången.Jag har attså både kört manuell test och kollat att motorn fungerar och Även haft motorn borta och tryckt på tappen som motorn påverkar!!Såg du att C-pumpen har stått stilla om det kan ha nån inverkan?En sak till borde inte framledningsröret bli varmt om ventilen läcker?
Tyvärr verkar den att ha återfallit i gamla synder och V V sjönk på 1,2h Ny bild finns.Edit 17:40 Den är stundomsinnad för efter förra bilden gick det 5,2h innan tempen var nere på 44 °Coch den startade göra V V
Morgon!Har du fått in frugan i duschen än
Hon gick in alldeles själv Och pumpen har uppfört sig sedan i går kvällHåller tummarna för att den har klarat dagen återkommer med rapport ikväll
Går det att få en likadan graf som visar hur framledningstempen ser ut när varmvattentempen dyker så där?[/quot]Om den vilket gud förbjude skulle sjuka lika illa igen ska jag ta en bild på den grafen med.
Hej Det ser ju riktigt bra ut och hoppas att det håller i sig för nu så ligger du på plus hos frugan. och nu är jag bara 99% säker på att din ventil läcker kanske förklaringen är att om cpn inte gick vid varmvattenberedningen så blev skiktningen lite tokigt så därför föll varmvattentempen så snabbt och när tryckrörstempen låg så högt fick kompressorn inte starta men knepigt att du inte fick larm men det bara vänta och se och huvudsaken är att det funkar.Bara nu inte att din cp är på väg att ge sig och tyvärr så blir det rätt många sådana byten med.
Sorry jag har hela tiden trot att du har känt på spaken men nu får man skämmas lite ::)När du kör i manuelltest så går ju armen i läge upp eller ner men har själva ventilen fastnat så hjälper det ju inte om armen rör sig förstår du.Om du tittar på bilden så ser du att ventilen är fjäderbelastad och det är inget som drar upp ventilen utan det är själva fjäderbelatningen som gör att ventilen åker upp.mao så kan armen åka upp och ner men ventilen är i samma läge så nu är nog både jag och topocop lite
Sakta i backarna här nu, dra inte in mig i missuppfattningarna. Jag har hela tiden vetat att han motionerat direkt på insatsens topp och inte med motorn på plats. Det kan vara så som du säger med vxv, men detta måste vara synnerligen ovanligt. Vet inte med mig själv att jag råkat ut för det, men har hört talas om trasiga insatser som verkar fungera när man känner på dem. Nästa gång den krånglar, byt ut skiten mot en vridande LK ventil istället.Pump går på 550:- plus moms. Den byter du lätt. Nu har Thermia tagit sitt förnuft till fånga och säljer numera Grundfos som reservdelar och monterar även i nya maskiner Ut med Wilon bara
Var hittar man den berömda LK ventilen?Har du nån betekning på den som passar i Themia diplomat?
Jag är inte riktigt med på hur du menar. Är det självcirkulationen som läcker igenom vxv vid värmestopp? Cirk.pumpen går ju inte när den står i värmestopp, som du skriver. Är det så du menar kan jag nog hålla med dig. Annars brukar det vara tvärtom som TS skriver tidigare i tråden, att VV går åt när vxv kärvar.MrBeach:Nja, grannen-syndromet var lite både-och. Finns en del VP som står i Off när man kommer ut och när man frågar om de tryckt på den, så skyller de på grannen... Kan det vara så att du använder någon maskin i huset, typ disk- eller tvättmaskin under temperaturfallet? Kan vara så att det läcker vv igenom en köksblandare in i en maskin så du inte märker det.Har du någon blandningsventil på vv?Att tryckrörsgivaren visar +168 °C är inte OK. Troligtvis glapp i givaren. Finns hos ÅF.
Du har en tryckgivare som inte används i "normala" fall flytta ledningarna till den och prova. Den bryter på lite högre temperatur/tryck
Måle 10 Nja helt ok är det nog inte V V sjunker lite oroväckande snabbt ibland Och nåt som oroar är att det kommit vatten från en säkerhetsventil den som sitter i mitten uppe på alltså inte expationskärlet eller brine + att som jag skrev innan idag en mycket hög tryckrörs temp som tydligen tyder på felande givare
Hej det var ju typiskt har du provat att stänga av vpn 5min för att se vad som händer för något tokigt verkar du ha med tanke på att cp stod och att du inte har något aktuellt värde vilken i servicemenyn borde finnas exempel 53(44) så prova att stänga av och känn på kablarna till kortet så det inte är glapp.
Att det kommer lite vatten ur varmvattenberedarens säkerhetsventil är helt normalt...
Har aldrig sett 53(44) i servicemenyn ska det finnas under varmvatten ?På denna står det bara Start 44 °CDäremot i vanliga menyn varmvatten står det så
Glöm det,Du har ingen tws.Har du provat att starta om vpn någon gång.
Ja men inte låtit den va av nån längre stund nu har jag haft den avstängd 5-6 min får se om det hjälper nåt.
En Diplomat har bara mjukstart. Ingen kontaktor. Som Måle säger. Startgivaren. Gå in i service menyn. Gå sedan in under varmvatten och kolla starttempen. Står överst. Aktuellt värde först och starttemp inom parentes.Kolla också att det inte lyser en fyrkant i hörnet på displayen. Den indikerar öppen RP eller Hög hetgastemp. Om hetgasgivaren är paj gör den inget VV då den tror att RP är öppen
Hej Om du tittar på grafen så ser du att inte värmestoppet ligger i och då ska din cp gå hela tiden både när den tillverkar värme och varmvatten men du får inga larm och det är en gåta men det som är mera viktigt är att kolla så din kb-pump går när kompressorn går så prio1 är att kolla om kb-pumpen verkligen går.Filtret kan du göra rent om du vill bara du har en låssäkringstång till hands.
Om man tittar på Brine grafen så tyder den väl på att kb-pumpen verkligen går eller?Sen ser väl framledningsgrafen märklig ut ? så hög temp utan att det var kallt ute samt det flera timmar raka strecket på ca. 40 °Cnär det är så varmt i huset måste det väl vara svårt för systemet att göra av med värme kanske därför det blev Hög retur.
Hej Tycker att grafen för varmvatten ser ok ut men resten Sc:,sedan att den stod still kan bero på att den bröt på hysteres då får du ett plus värde på intergralen istället för minus och då börjar den räkna från exempel +100 ner till ditt värde -60 och ditt värde för hysteres är satt till 7 °C och sedan är det som du skriver att den stannar på för hög retur har att göra med att den inte blir av med värmen men det har att göra med att cpn stod still och då borde du få hp-larm.Ligger tryckrörstempen högt fortfarande.
Kollade cp nu när pumpen var igång båda snurrade har inte sett att tryckrörstempen ligger högt fler gånger men ska byta givaren och ev. växelventilsinsatsen för säkerhets skullBehöver man göra systemet trycklöst när man rensar smutsfiltret?
Vad har du för loggtid?
8Min
Borde vara tryckrörsgivaren. Som sagt, då får du ingen vv-start.
Behöver man göra systemet trycklöst när man rensar smutsfiltret? Svar nej men ha vpn avstängd under tiden.
Har läst lite här om smutsfilter och rensning av sådana.Jag har inte ett filter av typ filterball Utan ett som ser ut som på bilden.Har fattat att det är mera pill med att rensa ett sådant och att det spoiller ut vatten om man gör fel.Tips på bästa tillvägagångssätt önskas.