Skrivet av: laban2
« skrivet: 27 augusti 2009, 21:19:58 »Hej,
jag har V-pump på ett större fartyg som körs, har haft v-pumpen i ca 10år. Eftersom jag använder båten vill jag inte ha någon yttre slinga, utan har två rör växlare i maskin rummet, och en cirkpump av mässing för sjövattnet. Det har funkat bra, men jag tar in vattnet ca 2m ner, genom en botten ventil. På vintern kan in vattnet bli 0- -0,5C, och då fryser sjövattensidan, oavsett vad man har för flöde på den. Troligen så bildas det iskristaller som kloggar igen växlaren, tills den är blockerad. Sämre växlare verkar inte bli igen kloggade, troligen pågrund av att tryckfallet är sämre över dom, men då har man ett Dt på 5C eller mera mellan brine/sjövatten.
Rör växlaren kloggar inte igen, lika snabbt som en platt v-växlare, och är inte lika känslig för frysning som platt växlaren, men den blir betydligt större än platt växlaren, för att nå samma Dt, mellan brinne och sjövatten. Jag har två rör växlare i serie, bägge är rätt stora c 0,5m i längd, och15cm i diameter, vet ej total ytan av slingorna i den, men jag tar ut 4,5Kw, och har ett Dt på ca 2C mellan brinne/sjövatten.
Jag tänker prova att hämta vattnet från ett större djup, ca 6m. Men om man ligger där det är strömt ytvatten så kan det vara lika kallt vatten hela vägen ner till botten.
Mina grannar som har liknande system, har samma erfarenhet. En yttre slinga, skulle sannolikt fungera bra, men den måste förankras i båten, ganska bra då den kommer att bli på isad. Jag vet ingen som har provat detta system.
En annan variant, som har provats och används, är att ha en slinga på en trumma nedsänkt under/vid båten, och en pump/propeller, som man vid behov kan starta för att få bättre cirkulation genom slingan. Pumpen/propellern används bara då vattnet är kallt och det är risk för på isning av slingan.
Slingan är alltså förankrad vid båten, och kan lyftas upp om man vill flytta hela härligheten.
Att köra in sjövatten direkt till v-pumpen tror jag inte är så bra... kan möjligen funka om man har bra koll på inmatat sjövatten temp, och slår av v-pumpen innan det blir risk för frysning, men det blir dyrt om det går fel....
Ett sjövatten filter bör man ha, för att slippa få en en massa elände i växlarna!
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
// Lasse
jag har V-pump på ett större fartyg som körs, har haft v-pumpen i ca 10år. Eftersom jag använder båten vill jag inte ha någon yttre slinga, utan har två rör växlare i maskin rummet, och en cirkpump av mässing för sjövattnet. Det har funkat bra, men jag tar in vattnet ca 2m ner, genom en botten ventil. På vintern kan in vattnet bli 0- -0,5C, och då fryser sjövattensidan, oavsett vad man har för flöde på den. Troligen så bildas det iskristaller som kloggar igen växlaren, tills den är blockerad. Sämre växlare verkar inte bli igen kloggade, troligen pågrund av att tryckfallet är sämre över dom, men då har man ett Dt på 5C eller mera mellan brine/sjövatten.
Rör växlaren kloggar inte igen, lika snabbt som en platt v-växlare, och är inte lika känslig för frysning som platt växlaren, men den blir betydligt större än platt växlaren, för att nå samma Dt, mellan brinne och sjövatten. Jag har två rör växlare i serie, bägge är rätt stora c 0,5m i längd, och15cm i diameter, vet ej total ytan av slingorna i den, men jag tar ut 4,5Kw, och har ett Dt på ca 2C mellan brinne/sjövatten.
Jag tänker prova att hämta vattnet från ett större djup, ca 6m. Men om man ligger där det är strömt ytvatten så kan det vara lika kallt vatten hela vägen ner till botten.
Mina grannar som har liknande system, har samma erfarenhet. En yttre slinga, skulle sannolikt fungera bra, men den måste förankras i båten, ganska bra då den kommer att bli på isad. Jag vet ingen som har provat detta system.
En annan variant, som har provats och används, är att ha en slinga på en trumma nedsänkt under/vid båten, och en pump/propeller, som man vid behov kan starta för att få bättre cirkulation genom slingan. Pumpen/propellern används bara då vattnet är kallt och det är risk för på isning av slingan.
Slingan är alltså förankrad vid båten, och kan lyftas upp om man vill flytta hela härligheten.
Att köra in sjövatten direkt till v-pumpen tror jag inte är så bra... kan möjligen funka om man har bra koll på inmatat sjövatten temp, och slår av v-pumpen innan det blir risk för frysning, men det blir dyrt om det går fel....
Ett sjövatten filter bör man ha, för att slippa få en en massa elände i växlarna!
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
// Lasse