Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det att byta bara kompressorn mot en större?  (läst 2239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Går det att byta bara kompressorn mot en större?
« skrivet: 15 februari 2007, 17:06:59 »
Har Nibe 1210-7, men det känns lite kyligt, går det att byta bara kompressor-burken, och hur skulle detta påverka markslingan?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Går det att byta bara kompressorn mot en större?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2007, 19:27:15 »
Visst är det så på även NIBE att allt sitter i en modul....

En större kompressor belastar ytjorden hårdare. Men det blir inte så många timmar ändå, det är ju bara aktuellt när du idag behöver elpatron (eller får för kallt inne)
Ytjorden var väl lite klen hos dig!?
Men visst satte du in en vvx på ventilationen också, hjälpte det upp temperauren på kalla sidan!?

Dina väggar tar mängder med energi antar jag, dom är väl svåra/omöjliga att isolera!?
Du kan inte isolera mera på vindan tex??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Går det att byta bara kompressorn mot en större?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2007, 13:53:20 »
Visst är det så på även NIBE att allt sitter i en modul....

En större kompressor belastar ytjorden hårdare. Men det blir inte så många timmar ändå, det är ju bara aktuellt när du idag behöver elpatron (eller får för kallt inne)
Ytjorden var väl lite klen hos dig!?
Men visst satte du in en vvx på ventilationen också, hjälpte det upp temperauren på kalla sidan!?

Dina väggar tar mängder med energi antar jag, dom är väl svåra/omöjliga att isolera!?
Du kan inte isolera mera på vindan tex??
Nu har det inte varit kallt denna vinter, så jag tror inte att det är på grund av vvx att den är högre... och det är nu bara 1 grad högre..
Vet inte hur klen kollektor är.... har aldrig varit under -2, så kanske det inte är så tokigt?
Det går nog inte att jämnföra med till exempel Rickard, marken där är ju isolerad med snö.
Ska se till att fylla i ett hål i fuktspärran där det blåser direkt in mellan dom två våningar (har bara problem när det blåser från öst).
Sen kommer jag nog att plocka upp golvet i ena vardagsrummet, tror inte att alla värmeplåt ligger i direkt kontakt med golvet.
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Går det att byta bara kompressorn mot en större?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2007, 14:49:11 »
behöver du köra mycket elpatron?? Om du inte gör det behöver du inte byta till en större!?
Om du har tex en kamin kan det vara billigare och bättre att spetsa med nåt sånt!

kanske det kan räcka med åtgärder på huset!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Går det att byta bara kompressorn mot en större?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2007, 15:12:10 »
Visst det går att bytta hela paketet i niben men det för med sig lite mer än så nytt motorskydd och ev kontaktor ev större brinepump och dessutom så är det inte helt billigt.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Går det att byta bara kompressorn mot en större?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2007, 18:16:52 »
Visst det går att bytta hela paketet i niben men det för med sig lite mer än så nytt motorskydd och ev kontaktor ev större brinepump och dessutom så är det inte helt billigt.

Att gå från en 7:a till en 8.5 kräver endast en liten höjning på motorskyddet resten av grejerna är lika...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Går det att byta bara kompressorn mot en större?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2007, 19:37:00 »
"tyvärr": det är inte kallt här i Danmark, har bara haft behov av 5 timmar TS, MEN det har varit vid 0 grader östenvind. Förra året var 126 timmar, vilket ungefär motsvarar beräkningen från leverantören, och nästan alla var med hårda östenvindar. Kanske det inte är nåt att bry sig om: Öyvind, fixa grejerne du nämnde ovanför!


Öyvind

Vet inte om det är nÃ¥n som inte gillar mig: stavningskontrollen säger att Öyvind ska vara "ofint".... fÃ¥r tänka lite pÃ¥ saken  ???
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!