Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: jordvärme kostnad  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jabw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
jordvärme kostnad
« skrivet: 23 april 2008, 20:58:22 »
Hej alla kunniga! Är ny på detta område och denna sida och skulle behöva eran hjälp.

Vi har börjat ta in offerter på installation av jordvärme i vårat nyinköpta hus. Det är en 1 1/2 plans villa på ca 250m2. Det ligger 2*300m slang nedgrävt men det är allt. Inga rör, inga element, inget..
Har fått pris på en värmepump 1235-10 med div styrventiler etc. för 80 000:- Totalt med arb. tid, några element och x-antal meter rör så landar offerten på strax över 120 000:-.
Tror detta är ett ganska bra pris efter det jag sett pÃ¥ nätet.   LÃ¥ter detta rimligt?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: jordvärme kostnad
« Svar #1 skrivet: 24 april 2008, 07:17:45 »
120 kkr för denna VP + komplett värmesystem på ett 250 m2 hus inkl installation låter som ett bra pris, ingår momsen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärme kostnad
« Svar #2 skrivet: 24 april 2008, 07:27:13 »
Om jag byggde nått skulle jag inte sätta in några rumstermostater eller styrdon på golvvärmeslingor eller termostater på radiatorerna, en centralt placerad rumsgivare som styr värmen bör räcka om dimensioneringen skett på rätt sätt = samma framledningstemp till golvvärme och till radiatorer skall ge den värme som krävs.

Att förbereda för att i efterhand kunna montera styrning, OK, men att satsa på det innan man vet att man behöver det är onödiga utgifter och riskerar att få anläggningen att fungera sämre än utan en massa styrning som förändrar flöden och difftemperaturer i systemet.
En värmepump skall om möjligt alltid arbeta med samma (optimala) förutsättningar.

Har du redan själv grävt ned kollektorerna, lagt in golvvärmen och satt upp fördelarna så är det kanske inget kanonpris, men det är svårt att säga utan att veta exakt vad som ingår i offerten.

Har du möjlighet får du gärna specificera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jabw

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: jordvärme kostnad
« Svar #3 skrivet: 24 april 2008, 19:57:23 »
Jag har inte satt upp nÃ¥gon fördelare sÃ¥ detta är kvar att göra. I offerten ingÃ¥r pump, installation, 5 radiatorer varav 1 fläktkonvektor som ska klara att värma upp till 90m2, chunt till golvvärme &  ca 100-120m kopparrör.

När jag pratade med 'firman' så sa han att det ej fanns innegivare till denna pump (123510) utan att det var på tidigare modeller.
Så kan det väl inte vara? För oss som har en kamin som planeras att användas så är ju innegivare jäv.. väsentlig. Lite därför vi inte räknat med så många radiatorer.
Hur är det med elförzinkade rör? är dessa lika bra som kopparrör? De ligger ju lite bättre i pris.

Även fundering pÃ¥ pump med separat acku.tank. Lite dyrare i inköp men lönar de sig i längden? Känns som lite för mÃ¥nga alternativ pÃ¥ bÃ¥de fabrikat och utförande pÃ¥ dessa för en nybörjare  ::)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: jordvärme kostnad
« Svar #4 skrivet: 24 april 2008, 22:29:28 »
Låter som ett skapligt pris om allt detta + installation ingår.
När det gäller rören har jag ingen uppfattning om vad som är bättre, som du säger känns kopparrör som en beprövad lösning, men jag vet inte.
Rumsgivare finns till 1235-serien, men han vill antagligen inte dra elen... fixa det själv.
Rumsgivarna är dock rätt dyra, över tusen kronor, kanske läge att få den på köpet innan han kollat vad den kostar. ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!