Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiator flöde  (läst 1494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Radiator flöde
« skrivet: 08 januari 2010, 08:54:15 »
Hej,

Jag har ett LV-VP baserat värmesystem och har noterat att alla mina radiatorer (stora sektionsradiatorer från 40-talet) har stått strypta till ungefär 3 på en 8 gradig skala. Finns det någon anledning till att inte ha alla radiatorer fullt öppna? Finns det risk att diffen framledning/retur blir för stor i så fall?
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiator flöde
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2010, 09:24:12 »
Det är bara att prova men normalt ska ju allt vara fullt öppet så öppna det bara. Det är ju bara att ställa tbx igen om det inte skulle funka men jag kan inte förstå varför det inte skulle funka.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Radiator flöde
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2010, 09:35:49 »
Hej,

Jag har ett LV-VP baserat värmesystem och har noterat att alla mina radiatorer (stora sektionsradiatorer från 40-talet) har stått strypta till ungefär 3 på en 8 gradig skala. Finns det någon anledning till att inte ha alla radiatorer fullt öppna? Finns det risk att diffen framledning/retur blir för stor i så fall?


Tvärtom risken finns att diffen fram/retur blir för liten pga för snabbt flöde genom raddarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!