Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud efter varmvattenkörning  (läst 7705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #15 skrivet: 08 april 2015, 13:35:35 »
Nu har jag gjort ett antal luftningsförsök men utan att komma tillrätta med oljud.

Jag har även stängt av varmvattenproduktionen under natten så jag i alla fall får sova...

Vad jag gjort är att jag stängt av CP och luftat, både på pumpen och i elementen. Det kommer ut lite luft men inte mycket. Det jobbiga med att stänga av CP när man ska lufta är att jag då förlorar uppkopplingen till Nibe Uplink och måste i alla fall starta om maskinen för att få tillbaka den. Varje gång man går in i servicemenyn så försvinner uppkopplingen, mycket irriterande...

Jag lyssnade på cirkpumparna och tyckte att kalla sidan lät mycket mer än varma sida. Är det samma för er andra? Kanske tur att det är varma sidan som är tystast då den är igång mest...

Jag upptäckte även att det inte blir något ljud när pumpen kör varmvatten för att sedan stänga av kompressorn. Dock kommer det lite sporadiskt ljud en stund när pumpen börjar göra värme igen någon timme senare. Det är ljud som är utspritt under en längre tid. Om det är växelventilen som är problemet, borde inte oljudet komma direkt när varmvattenkörningen är klar eller växlar den inte till värmekörning direkt när den är klar utan gör det när den startar igen?

Tycker även att det har börjat bubbla lite i rören då och då alltså även när den inte precis har gjort varmvatten.

Så med andra ord så står jag fortfarande och stampar för att hitta en lösning.

Mina funderingar nu är om det verkligen gör så mycket att lufta när CP går (på ca 30%). Luftfickorna i toppen av elementen är väl ändå där oavsett om vattnet cirkulerar eller inte? Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall om CP är av eller på vid luftning.

Kan expansionskärlet ha något att göra med att det kommer in luft (om det nu gör det)? Kan det vara så att det inte finns någon luft i det trycksatta expansionskärlet? Se denna tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58592
Går det på något sätt att ta reda på om det finns luft och hur mycket det är? Går det t.ex. att knacka på tanken och få annorlunda resonans där det är luft?
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
« Senast ändrad: 07 december 2020, 09:34:56 av Rickard »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #17 skrivet: 08 april 2015, 14:22:52 »
Tack för länken.

Jag har hittat den sidan tidigare men jag hittar inget sätt att få reda på mängden luft i expansionskärlet. Dvs hur vet jag att det är korrekt installerat? Det borde finnas ett sätt utan att koppla bort tanken från systemet kan man tycka...
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #18 skrivet: 08 april 2015, 14:27:15 »
Man får inte koppla bort den, då kan systemet sprängas.
Mängden luft är mindre intressant, du mäter bara trycket i bilventilen och justerar det med en pump eller kompressor.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad värmarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #19 skrivet: 08 april 2015, 18:57:20 »
Jo, jag skrev nog lite slarvigt. Jag menade stänga av och tömma systemet och sedan koppla bort den och kontrollera lufttrycket i den.

Fast mängden luft är väl ganska intressant eftersom om det är för lite luft så har inte expansionskärlet avsedd funktionalitet längre då vattnet inte kan expandera.
Villa, 95kvm + 95kvm byggd 1965 i Närke, installerade bergvärme Nibe 1255 21 oktober 2014. Årsförbrukning innan installation runt 12 000 kWh med en blandning av Luftluftvärmepump, elpanna och vedeldning.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud efter varmvattenkörning
« Svar #20 skrivet: 09 april 2015, 12:25:18 »
Om du öppnar säkerhets vventilern och samtidigt mäter lufttrycket i tanken så blir det rätt nära ett tömt system, givet att sventilen sitter rel nära tanken.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!