Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro s 1332  (läst 9799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlalfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Zibro s 1332
« skrivet: 21 november 2010, 22:03:10 »
Jag har köpt en zibro s 1332, som jag håller på att installera.
Jag har problem med el inkopplingen. på innerdelen finns 5 stift i kopplingsplinten, det 5 stiftet är jord. På utedelen är det 5 stiftet märkt C, och det verkar inte vara jord. Har kollat med multimeter, finns ingen kontakt mellan stift 5 och höljet.
NÃ¥gon som vet hur det ska kopplas?

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Zibro s 1332
« Svar #1 skrivet: 22 november 2010, 05:55:02 »
Hejsan !

Det verkar lite konstigt. Enligt installationsmanualen till min SC1332:a (även S1332) så skall utedelen ha 4 eller 3 anslutningsplintar, L,N och S. Jord ansluts på ena modellen i plint 4, i jordskruven bredvid på den andra. Har du fått rätt innedel respektive utedel ??

Mvh / Niclas

Utloggad karlalfred

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Zibro s 1332
« Svar #2 skrivet: 22 november 2010, 18:37:12 »
Jag har fått rätt grejor. kollade precis, står S1332 på båda, bilden i manualen med 3 resp 4 plintar stämmer inte med verkligheten. I utedelen har jag: 1, 2N, 3, 4, C.
1an och 2an förstår jag,fas o nolla, men resten förstår jag inte. dumt att chansa o koppla fel.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Zibro s 1332
« Svar #3 skrivet: 22 november 2010, 19:00:45 »
C borde stå for Control, alltså styrkabel från innedelen men man kan inte vara säker. Ring till
Osby Centralservice och frÃ¥ga. Det är dom som Cheapy anlitar vad gäller garantiÃ¥taganden pÃ¥ Zibro. I varje fall här i Karlskrona. Deras telefonnummer är  0479-130 48, frÃ¥ga efter Stefan.

Mvh / Niclas

Utloggad a02je

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Zibro s 1332
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 20:29:39 »
Hej.

Vore tacksamt å få höra lite om hur den funkat!
Funderar på att köpa en dylik.

Mvh, Johan

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Zibro s 1332
« Svar #5 skrivet: 05 december 2010, 22:04:10 »
Hejsan !

Jag har en SC1332 som har varit i drift 3 veckor. Den har faktiskt fungerat klanderfritt.Värmer visserligen bara ett utrymme på 20 m2 så den går inte särskilt mycket. Men allt har fungerat som det ska. Har inte varit några som helst problem med avfrostningen vilket jag faktiskt befarade. Klippte däremot bort plastnätet på utedelen samma dag som jag driftsatte den för att ingen is skulle fastna där. Det har varit rätt så kallt under den här perioden. Som kallast -16 grader och då stängde jag av den eftersom den inte gav så värst mycket värme. För mitt lilla utrymme räcker den till med god marginal men att sätta den i ett bostadsutrymme är jag tveksam till. Effekten är på tok för liten och COP minskar drastiskt när temperaturen sjunker.
Men som sagt, för ett litet utrymme så funkar den fint. När det var -13 ute så förbrukade den ca 10 kWh med temperaturen inställd på 17 grader. Jag loggar den med elmätare från Rickards Webshop och pulsräknare från www.sparel.se. Har stenkoll på hur den jobbar.

Mvh / Niclas

Utloggad bakkaramp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Zibro s 1332
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 01:59:16 »
Hejsan !
bla bla bla
Men som sagt, för ett litet utrymme så funkar den fint. När det var -13 ute så förbrukade den ca 10 kWh med temperaturen inställd på 17 grader. Jag loggar den med elmätare från Rickards Webshop och pulsräknare från www.sparel.se. Har stenkoll på hur den jobbar.

Mvh / Niclas
Hei,
Jeg syns kansje den forbruker litt i overant  ;D  10kWh..   da hadde jeg vurdert Ã¥ ta den ned ja  :)

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Zibro s 1332
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2011, 14:59:35 »
Samma problem på min! Manualen stämmer inte med verkligheten.
Någon som har lösningen på ovanstående problem?

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Zibro s 1332
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2018, 14:51:04 »
Vad kan ha hänt med min zibro luftvärmepump? När jag sätter på heat så står den bara å brummar utan att någon värme kommer. Har gjort rent filtren. Kan kylmedlet vara slut? Ser ju inte ut som det har läckt ut iallafall

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9625
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Zibro s 1332
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2018, 15:53:48 »
Om kompressorn går men det inte kommer någon värme eller andra felmeddelanden kan det vara köldmediet som har läckt ut. Kan t.ex. ske i någon koppling för rören eller undersidan värmeväxlaren på utedelen om det frusit för mycket is där. Brukar kännas fett/oljigt där det har läckt om man känner med fingrarna. En kyltekniker behöver koppla in manometerstället och mäta trycken om det går. S- eller SC-modell? Men den kanske är för gammal för att kosta på reparation?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!