Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten runt och ur misslyckat borrhÃ¥l.  (läst 4865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« skrivet: 13 juni 2010, 23:29:52 »
Vi fick borrat här i vintras, blev först fjärde hålet som blev användbart. Dom första tre kom dom runt 22-33m ner innan rören small av.
Har ca 14m ner till berg, sen var det tydligen dåligt berg med fickor av grus och annat skit. När det sedan kom vatten (mycket) underifrån så nöp rören fast och det första röret lossnade från dom andra. Så jag har väl ca 60-80m foderrör i backen som inte används. Dock så kom det rätt bra med vatten ur dom, så dom pluggade igen dom och fyllde över.
Det färdiga hålet fick fodras ner till 51m... Blev nästan 30k extra för det.

Men nu har det börjat läcka kring (runtomkring) röret vid ett av hÃ¥len, tog hit firman som borrade och han grävde ner en dräneringsslang och drog ut pÃ¥ sidan av tomten ut mot skogen. Flödet frÃ¥n den läckan är väl ungefär när man pinkar....  Thumbsup

Men, han la även ut en slang från borrhålet med fullt tryck på. Så nu står det alltså och spolar ur en sån där pem-slang.
Har inte hunnit prata med honom än om varför han gjorde så, men jag gissar på att det är för att lindra trycket kring röret?

Nu till mina funderingar.

Kan man ha det sÃ¥ där? Vattnet som spolar ut rinner väl iväg och letar sig ner mot en bäck  till slut. Men dit är det ca 60-100m kanske och gÃ¥r pÃ¥ sidan av en Ã¥ker. Ingen bebyggd mark.

Kommer vattnet att frysa på vintern? Gör det inte det så kommer jag ju ha världens isbana nere i skogen bredvid vedboden. Kan det frysa sönder?

Törs man koppla på nån ledning till vattnet och använda till tex biltvätt. Hur gör man då på ett smidigt sätt?

NÃ¥gra synpunkter kring detta?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« Svar #1 skrivet: 14 juni 2010, 14:14:35 »
Rent värmemässigt så är det bra med höga flöden, du kommer ha bra temp på borran i vinter. Men vattnet kommer frysa i vinter vid utloppet, är det problem så skarva i några rör och led vattnet längre bort.

Vattnet kan du säkert ha till biltvätt om det är tillräckligt flöde och tryck. Koppla på lite "garden" kopplingar och ett munstycke och testa?
« Senast ändrad: 14 juni 2010, 14:17:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2010, 20:14:13 »
Nu har läckaget runt röret slutat sen några månader.
Men det rinner ju pÃ¥ bra i slangen fortfarande, och nu var grannen förbi och tyckte det var lite väl blött nere vid hans lada.  :(
Så antingen får det bli ett dike förbi ladan eller en förlängning av slangen så det spolar ur längre bort.

Jag tycker inte det känns som en bra långsiktig lösning att bara stå och spola ur vatten från hålet, för det är ju rätt mycket som kommer.
Kan man täta hålet på något vis? Plugga röret är ju inte så svårt, men att täta längre ner så det inte läcker upp runtom röret?

Eller kan man prova sätta kran och stänga flödet, och se om det håller tätt eller kommer upp nytt vatten kring röret?

Känns trist....  :-\

Dom skulle höra av sig från borrfirman, men jag tänkte kolla här om det finns några synpunkter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2010, 21:37:22 »
Nja, har du konstant flöde året runt från borran så är det fördelaktigt ur värmeaspekten.
Sen gäller det att få bort vattnet på ett bra sätt så att inga byggnader eller vägar blir drabbade.
Försöker du plugga sÃ¥ är risken att det bara kommer ut nÃ¥gon annanstans?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2010, 22:00:24 »
Det är ju inte det hålet som används för pumpen, utan ett misslyckat hål. Tror rören går ner ca 30m, och jag hade nog ca 18m till berg vill jag minnas.


Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2010, 20:44:58 »
Du kan fylla igen hålet med stenmjöl eller bentonitlera.
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad pv544

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svärdsjö (Dalarna).
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2011, 19:58:59 »
Låter som en lösning jag skulle gilla, att få stopp på rinnandet.

Är det något jag eller borrfirman ska ta hand om tycker ni?

Jag köpte "hela paketet" genom en installationsfirma för att slippa krångla med andra firmor. Men i detta ärende har ju dom minst sagt varit ointresserade.
Efter semestertiderna ska jag försöka prata med dom igen, att jag inte vill ha det så här.


Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Vatten runt och ur misslyckat borrhål.
« Svar #7 skrivet: 08 juli 2011, 09:29:08 »
Jag har råkat ut för samma sak i en vanlig brunn för vatten. Borrade 1980 och det har runnit över sedan dess. Började först täta åt alla håll. Goda råden haglade när det gällde att täta och stoppa. Glöm tätning, det kommer bara upp någon annan stans. Jag hade problem när första vintern närmade sig. Hela tomten skulle bli som en isbana.
Tog och fyllde en 25 m lång trädgårdsslang med vatten och körde hävert hela vintern. ( Hade bra lutning på tomten)Eftersom vattnet rann så frös det inte och det blev en 3 dm bred snöfri ränna över tomten.
Sedan grävde jag ner ett 100 cm brunnsrör runt borrningen. Grävde ner en slang från brunnsröret till lämlig plats.
Ja tog en 1-tums slang PEM och grävde ner. Stolt som en tupp såg jag vattnet rinna. Äntligen var problemet löst, trodde jag.
När jag en mÃ¥nad senare sÃ¥g brunnen svämma över trodde jag att min hjärna skojade med mig. Men den var ok. Det var vatten. AAAAAAAAh det var förstÃ¥s smuts i  slangen rensade. Spolade med  vattenslangen genom sÃ¥ smutsen kom ut trodde jag. Fungerade bra. Upplevde samma glädje över att ha löst problemet.
Efter ytterligare en månad stopp igen!!! Då började jag koppla på mina fysikkunskaper.
Och då förstod jag att det bildats luftfickor i slangen. Den hade inte tilräckligt jämn lutning. Vattnet som kommer upp avger luft som samlas i topparna på slangen och stänger av flödet. Grävde upp satte dit en grövre slang med jämn lutning sedan dess har det fungerat. Lycka till!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!