Fråga: Rums givare ja eller nej, mm:
Jag får snart min pump monterad. Valde utan rumsgivare på eget initiativ, installatören är kunnig och han
höll med (både han och jag är pålästa).
Huset har (kommer att ha efter utbyggnad) tre skilda värme zoner, en övervåning av trä
med mycket fönster yta (tror dock att man ska ta fönster med metallfilm för att slippa
vissa problem med det, samt att en mycket stor fläkt konvektor med kyla kommer att
sättas in centralt med sido kanaler till sovrum), en källardel till största delen över mark
av gammal typ (dåligt isolerad betonghålssten) uppvärmd till 18-20 grader och en nybyggd källardel
(till största delen över mark) som blir uthyrnings lägenhet.
Fläktkonvektorn går att styra (om man vill på värme och kyla automatiskt)
Det intressanta är dock att det är tre olika värmezoner. En överdel i trä med mycket fönster och
med komfortkrav på ca 20-24 grader.
En underdel i betong/leca/isoleca med mycket mindre fönster, med folk som hyr, troligt komfort
krav på 20-24 grader.
En gamal källare, mindre bra isolerad bitvis, uppvärmd men utan krav på konstant
temperatur (pendlar denna någon grad extra spelar ingen roll) 21-22 med vid variation.
Alla temeraturer ovan kan skilja sig, sätt 22 som medel för värme.
Övriga förutsättningar:
Starkt överdimensionerad pump (funderar på att värma ett garage senare
och att det skilde lite mellan 9kW och 11kW pumpen).
Volymtank 100l, tror jag hamnar på totalt ca 320l i systemet.
Nyare källaren har golvärme med klinker. Gamla källaren blir förärad med
ett par extra sektionsradiatorer på 32l st mm.
Nyare överdelen får golvärme samt en fet takkonvektor för kyla/värme,
samt kompakt radiatorer under vissa av fönsterytorna (man ska fläska på
om man vill ha låg temp, golvvärme med trä ger extra radiatorer om man
har stora fönster och vill hålla 35 ut, eller så får ni rätta mig).
Citerar nedan Rickard om att det är ett "krav" med rums givare,
blev fundersam om jag valt rätt/fel utan givaren, med tanke på de
tre temperatur zonerna, vissa med betong/leca och de övre med trästomme
och vissa med mycket fönster och andra utan (kamin kommer att komplettera
för mys eldning/störning av värmesystemet (dock skulle automatiskt reglerade
kylan i tak-fläktkonvektorn kunna hantera det och återföra spillvärmen
ner i borrhålet utan eg större nytta el för den delen förlust):
Citat Rickard:
"IVT:s värmepumpar, eller rättare sagt dess styrning fungerar bättre än Thermias och Nibes vid "vårsolsproblem", dvs den tid på året när vårsolen till stor del bidrar med uppvärmningen av huset dagtid, då de styr på returtempen så får man en inbyggd "rumsgivarfunktion" i dem som gör att de inte i lika stor utsträckning tillverkar värme i onödan när det inte behövs.
En riktig rumsgivare är ändå mer eller mindre ett krav om man vill ha riktigt bra komfort.
De sköter dessutom styrningen av tillskottet smartare än vad jag och andra trodde, så speciellt mycket onödigt tillskott bidrar inte styrningen med.
IVT har även brister, t.ex så ger deras styrning rätt mycket start/stopp i anläggningar med hög effekttäckningsgrad och liten vattenvolym i systemet, en volymförstoringstank är nästan nödvändig i den typen av anläggningar i motsats till "gradminutregulatorvärmepumpar" där man kan tillåta större pendling av temperaturen istället för att öka vattenvolymen i systemet för att få rimliga driftstider."
:slut citat.
Det blev en osorterad textmassa med all Whisky men hoppas att ni hittade igen vad jag sökte efter
Mvh JJ