Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov  (läst 5693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ford4000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« skrivet: 30 oktober 2009, 09:13:00 »
Jag håller på att ta in offerter på bergvärme till mitt hus byggt år 1950. Det är ett putshus (revetterat) med två plan (170m2) och källare (90m2). Vi kommer att sätta in radiatorer i källaren så den ingår alltså i den uppvärmda ytan.

Jag har blivit osäker på hur de olika offerterna har beräknats och vad som är rätt? Det skiljer sig på DUT temp, årsmedel och önskad inomhustemp. Det som dock verkar skilja sig mest är energibehovet. Tre leverantörer har räknat på 50w/m2 och hamnat på 8-9-10kw pumpar medan en leverantör säger att för din hustyp med det byggåret är det 70w/m2 som gäller och då hamnar han på en 12 kw pump.

Är det någon som kan ge mig tips om hur jag ska gå vidare? Framförallt med bedömning/beräkning av energibehov och dimensionering av pumpen.
« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 09:18:56 av ford4000 »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2009, 15:02:59 »
det är nästan omöjligt att svara pÃ¥, det skiljer otroligt mycket frÃ¥n hus till hus tex. ett nytt hus kräver ca 35w/kvn medans ett dÃ¥ligt/obefintligt isolerat kräver  ca 100w/kvm ( i mälardalen)
Det säkraste är att använda sig av siffrorna från din föregående uppvärmning/år och översätta dom till kw
då har du ju så att säga facit för vilken toppeffekt huset har.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2009, 16:17:46 »
Du har en sak till att fundera på, Det är onödigt dyrt att dimensionera en pump för totala effektbehovet. De kallaste dagarna spetsar man med annan värme. En 8 kW kan vara helt rätt som ekonomisk dimensionering, 12 kW kan vara helt rätt om man ska bo där länge, och vill minska driftskostnaderna på lång sikt. Som Cougar sa, tidigare el och oljeförbrukning är en bra start för att räkna vidare. Har du en elpanna kanske du kan läsa av vad den drar nu, och jämföra med utetemperaturen. Drar den 6 kW vid noll ute blir minsta valet 6kW+35% (källaren) 8kW. (Stockholmsområdet)

Sedan kan du ju jämföra offerterna per kWh, Större maskiner brukar bli billigare per kW.
DUT och årsmedeltemp borde inte skilja mellan offerterna, eftersom de siffrorna hör till vart du bor.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad ford4000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2009, 17:09:31 »
Jag kanske borde ha nämnt att jag i nuläget kör med en vedpanna. Det går åt ca 35-40 kubik per år men det varierar mycket beroende på vedkvalitet. Jag har inte fört statistik på vedförbrukningen under de 10 år vi bott här vilket jag nu ångrar. Jag kan väl göra följande "gissningar" som kanske påverkar effektbehovet:
huset är relativt lite isolerat eftersom det är ett reveterat putshus
jag har tvåglasfönster överallt men funderar på att byta
vinden är bara isolerad med sågspån men pga. den fina ventilationen och fungerande luftspalterna har jag inte velat göra något där
källaren består av kalla betonggolv
huset ligger i norra uppland

Frågan är om jag kan räkna på så lågt som 50w per m2? Dessutom undrar jag om det finns det någon nackdel ta t.ex. en 12w panna? (Förutom kostnaden).

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009, 17:18:35 »
Du har en sak till att fundera pÃ¥, Det är onödigt dyrt att dimensionera en pump för totala effektbehovet. 

Jag skulle nog ändå dimensionera så värmepumpen klarar ca 90% av effektbehovet, elen kommer inte att bli billigare och får man köra med el så fort det det är kallare än -5gr så käkar det snart upp en stor bit av förtjänsten

Vedpanna är alltid svårt att få en rättvis effektuppgift från, det skiljer också otroligt mycket i verkningsgrad mellan olika pannor.
Bättre då att försöka uppskatta en förbrukning / kvm, det finns firmor som med värmekamera kan göra en ganska bra uppskattning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2009, 17:49:34 »
Källare och övervåningar drar inte lika mycket energi som markplanet.

Tänk...

I källaren har du ju inte hela ytterväggar som är utsatta för klimatet och låga utetemperaturer, så toppeffektbehovet i källaren är inte mycket större än effektbehovet vid 0°C...
På övervåningen får du rätt mycket gratis nedifrån, dels stiger den varma luften uppåt, och dels har du inget kallt golv att värma.

Jag brukar dimensionera för ca 50% så stort toppeffektbehov i källare och på vind, som jag gör i markplan.

Jag skulle därför gissa att ca 75 W/m i markplan och 37.5 W/m2 i källare och på vind vilket blir ca:

Markplan: 90 m2 X 75 W/m2 = 6750 W
Källare: 90 m2 X 37,5 W/m2 = 3375 W
Vind: 80 m2 X 37,5 W/m2 =3000 W

Totalt ca 13725 W i maxeffektbehov

Jag brukar rekommendera en värmepump som ger ca 60-75% av toppeffektbehovet vilket alltså skulle bli 8,2 till 10,3 kW vid DUT.
En värmepump märkt 10-12 kW borde alltså passa i ditt fall. (effektangivelserna avser som regel uteffekten vid 35°C framledningstemp, nåt som inte räcker vid DUT...)

En kalkyl baserat på din tidigare vedförbrukning (70% pannverkningsgrad) och en Nibe 1235 - 10 kW ser ut som följer:
Förutsättningar:

Bergart: Granit
Ort: Gävle
Vedåtgång, 37.5 m3
Pannverkningsgrad: 70%
Inkommande KB medel= 0°C

Mitt råd: Borra minst 200 meter om det är möjligt, även om kalkylen säger 177 meter.

En reflektion jag har på din tidigare förbrukning...
Min bror har ett liknande hus som ditt, kanske något mindre i källare och markplan, och bara ca 30 m2 på vinden (Piteå), tvåglasfönster, tegelfasad, oisolerat källargolv (kolstubb)
Han har en Nibe 5 kW värmepump och har gått från nära 40 000 kWh/år (elpanna) till ca 17 000 kWh/år (total förbrukning inkl. hushållsel)
Kanske har du en riktigt dålig panna, och då skulle det kunna fungera med en snäppet mindre värmepump.
« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 17:57:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ford4000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2009, 09:52:42 »
Tack för ditt svar Rickard. Har sorterat bort 2 offerter direkt utifrån ditt resonemang. Har nu på morgonen fått in en offert till. Den verkar stämma med Rickards resonemang. Tänkte jämföra den med den "bästa" av de tidigare. Tar gärna emot synpunkter.

Thermia Diplomat Optimum G210
Energibehov 39936
Avgiven energi från värmepump 39135
Tillförd energi till värmepump 11515
Tillsatsenergi 801
Aktivt borrhål: 2 st a 98 meter
Tillsatsenergi från -4

Här är den andra som dock har räknat med lägre energibehov. Frågan är om pumpen/borrhålet klarar av ett motsvarande energibehov som i ovanstående offert. Kommer nog att be dem uppdatera offerten utifrån nya uppgifter. Men så här ser den ut idag

Nibe Fighter 1225-10
Energibehov 34125
Avgiven energi från värmepump 33781
Tillförd energi till värmepump 9271
Tillsatsenergi 356
Aktivt borrhål: 200 meter

I offerten erbjuds jag också Nibe Fighter 1245-10 för 10500 kr extra men har inte fått någon speciell kalkyl för denna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2009, 10:57:39 »
ett borrhål på 200 meter ger bättre energiutbyte än 2 hål på vardera 98 meter, så det bör inte vara nån risk.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ford4000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2009, 12:24:30 »
Rickard använde nibe 1235 i exemplet ovan. Vad är skillnaden mot nibe 1225 som jag har blivit erbjuden. Någon som vet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2009, 14:35:39 »
Tror bara det är årsmodellen.
Kan finnas mindre ändringar, men huvudsakligen är det samma maskin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2009, 15:38:05 »
Vad , mer än priset, är det för nackdel med en för stor effekt på värmepumpen?

Är inte vissa värmepumpar numera vartalsstyrda så de kan gå på lägre varvtal om effektbehovet är litet?

Hade jag fått välja idag så hade jag sett till så att värmepumpen täcker husets värmebehov utan annan tillsats än kanske en braskamin då det är som kallast.
El och andra spetsvärmekällor blir inte billigare framöver!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2009, 19:37:46 »
1.OM man ligger på gränsen till vad man kan borra i ett hål, eller på gränsen till vad en markkollektor klarar drar priset fort iväg mad kanske 10 000 kr, för att man skall spara ytterligare någon hundring/år.

2. En större värmepump suger mer effekt ur berget/marken när den går, har man samma längd på kollektorn som man skulle haft med en lite mindre värmepump (t.ex. på grund av begränsningarna för borrdhup) så får man en ständigt lägre inkommande temp på köldbärarvätskan, i vart fall när värmepumpen går så länge att vätskan i roterat mer än ett varv i kollektorn. = Lägre årsmedel-COP = Mindre eller utebliven extra besparing

3. En större värmepump höjer tempen på framledningen fortare än en mindre, vilket innebär antingen många start/stopp på maskinen - vilket jag anser påverkar livslängden negativt, eller större temperaturvariationer (om man optimerar för långa gångtider) och en genomsnittlig högre framledningstemp under de tider som kompressorn går = Lägre årsmedel-COP och lägre eller utebliven besparing.

Man kan få en anläggning med långa gångtider, hög temp på KB, och låga medeltemperaturer (under drift) även på en anläggning som dimensioneras för 100% effekttäckningsgrad, men då krävs:

1. Lång kollektor, vilket i t.ex. detta fall skulle innebära två borrhål, räkna med 5 till 10 000 kr dyrare borrning, minst.
2. En volymtank för att ge värmepumpen större vattenmängd att arbeta emot, det gör att gångtiderna blir normallånga utan att framledningstempen blir så hög att COP försämras. Räkna med 5 till 10 000 kr för volymtank inkl installation.

Summa summarum minst 10 000 till 20 000 kr dyrare för att få en anläggning som sparar in ca 700 kWh mer/år = en payoff-tid på 14 till 28 år vid ett elpris på 1 kr.
« Senast ändrad: 31 oktober 2009, 19:40:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #12 skrivet: 01 november 2009, 15:10:50 »
Det där med att det skulle påverka bergets temperatur ,punkt 2, är väl ingen nackdel-tvärt om! Klarar Vp av att kyla berget bättre så får man mer gratisvärme!
Sen har du nog rätt att en vp men on off funktion kan få många korta körningar om den är för stor.
Det är något jag har vid varmvattenkörning sommartid-många korta körningar.
Om det är bra eller dåligt för pumpens hållbarhet vet jag ej-min scrollkompressor har ännu ej givit mig det svaret!

Men jag har för mig att nya VP har nån form av varvtalsreglering som kan anpassa energiuttaget/hastigheten efter behovet.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #13 skrivet: 01 november 2009, 16:19:42 »
Rickard-> ditt resonemang ang. större värmepump håller ju bara i de fallen som effektbehovet ligger precis i det spannet mellan ett eller två borrhål.
Har man däremot ett effektbehov som man klarar med ett djupare borrhål så anser jag att man med en liten kostnad vid installationstillfället får en mycket mer kostnadseffektiv uppvärmning med minimal spetseldrift.
Problemet med korta drifttider löses genom en acktank.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hjälp att bedöma beräkningar av effektbehov
« Svar #14 skrivet: 01 november 2009, 18:11:34 »
Det där med att det skulle påverka bergets temperatur ,punkt 2, är väl ingen nackdel-tvärt om! Klarar Vp av att kyla berget bättre så får man mer gratisvärme!
Sen har du nog rätt att en vp men on off funktion kan få många korta körningar om den är för stor.
Det är något jag har vid varmvattenkörning sommartid-många korta körningar.
Om det är bra eller dåligt för pumpens hållbarhet vet jag ej-min scrollkompressor har ännu ej givit mig det svaret!

Men jag har för mig att nya VP har nån form av varvtalsreglering som kan anpassa energiuttaget/hastigheten efter behovet.

Det finns varvtalsstyrda värmepumpar nu, men de är så pass mycket dyrare att jag inte anser det vara värt extrakostnaderna om man inte vill ha det västa, och är beredd att betala för det.

Om berget, eller rättare sagt temperaturen på KB blir 1 grad lägre tappar man ca 3% i COP, låt oss leka med tanken att värmepumpen förbrukar ca 7000 kWh/år, med 3% sämre verkningsgrad så ger det 210 kWh mindre besparing/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!