Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera IVT Greenline C7  (läst 1181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komplettera IVT Greenline C7
« skrivet: 19 september 2015, 22:36:09 »
Hej!
Har ett enplanshus med inredd källare byggt 1969 där vinden är tilläggsisolerad. Tidigare värmdes huset med olja och gamla radiatorer anpassade för detta var anslutna i ettrörssystem. 2001 installerades det en IVT Greenline C7 med 147 meter borrhål. Den innehåller 165 liter tappvarmvatten.
Vi köpte huset för två år sedan och har nu bytt ut tre radiatorer (två fortfarande i ettrörssystem) på markplan och lagt in golvvärmeslingor i alla andra rum. Kommer göra om en gammal tvättstuga i källaren till relax med hörnbadkar och lägga golvvärme även där.

Vi kommer behöva mer varmvatten när badkaret installeras. Gissar att bergvärmepumpen skulle må bra av en arbetstank också. Vill gärna ha möjlighet att ha golvvärme i två badrum samt eventuellt hall även på sommaren. Har därför 2 st LK värmekretsfördelare (ej anslutna till värmepumpen än) där jag tänkt mig kunna stänga av ena fördelaren under sommaren. Har en LK fördelarshunt VS till fördelarna.

Pumpen är ju från 2001 så den börjar bli några år. Första vintern var det kyligt i huset. Fick aldrig någon ordning på inställningarna. Den förra vintern var det rejält kallt, men då hade vi även tagit bort några radiatorer och rivit upp golven för att lägga värmeslingorna. Pumpen var vi då tvungna att köra väldigt hårt och eftersom det var så liten vattenmängd i systemet larmade den för hög temp ett antal gånger.

Om jag vill ha mer varmvatten, samt även ha möjlighet att få golvvärme även under sommaren i valda slingor, vad är det då jag ska installera? Måste jag ha en separat arbetstank för utjämning av värmesystemet och en extra varmvattenberedare för mer tappvarmvatten, eller finns det något som kombinerar detta?

Kan tänka mig att byta ut värmepumpen om det behövs, men känns onödigt att göra det om det inte behövs.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera IVT Greenline C7
« Svar #1 skrivet: 20 september 2015, 12:23:01 »
En arbetstank på några hundra liter samt en extern cirkpump om du inte redan har en sån är vad som behövs för golvvärme på sommaren och kommer ge mindre start stop även resten av året. För att öka på vv mängden går det bra att koppla en vanlig elberedare efter beredaren i vp ställer man den på tex 60 grader behöver den endast värma mellan ca 50 till 60 grader och vv mängden ökar dels genom högre temp men framförallt genom ökad volym. Att byta vp känns onödigt ovanstående prylar kan användas till nästa vp också när du väl har slitit ut din gamla som kan gå länge ännu.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera IVT Greenline C7
« Svar #3 skrivet: 20 september 2015, 14:15:12 »
Är det inte lite volym om man ska köra sommar värme jag skulle nog valt en större tank om det finns plats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Komplettera IVT Greenline C7
« Svar #4 skrivet: 20 september 2015, 16:16:06 »
Den uppfyller ju det mest väsentliga, och det är att ge kondensorn fritt flöde.

Sedan är det antal starter du tänker på. Var drar vi gränser för antal starter? IVT:s rekommendation är 10 liter/kW. Det uppnår bägge kombiberedarna, och speciellt när man lägger till vattnet i golvslingorna.

Men för att rekommendera något som kanske faller dig i smaken, så får det bli CocaColas 500 liters UVL-tank med förvärmningsslinga med GT1-givaren i tankens mitt samt en 6-meters Wilo Yonos. Förmodligen det bästa alternativet för TS. Mest för pengarna och med minsta ombyggnad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera IVT Greenline C7
« Svar #5 skrivet: 20 september 2015, 16:19:43 »
 tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!