Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorvärmare ASY 9  (läst 2846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Kompressorvärmare ASY 9
« skrivet: 26 september 2009, 17:19:22 »
Hej!
Skulle göra rent flänsarna pÃ¥ utedelen idag.Plockade bort plÃ¥thöljet och blÃ¥ste/borstade rent.Lite nyfiken som jag är lyfte jag pÃ¥ isoleringen runt kompressorn.Blev lite paff när jag sÃ¥g ett gummiband (antagligen komressorvärmaren) med elkablar som hängde i bara trÃ¥darna,själva isoleringen hade torkat ihop totalt.Jag tyckte att pumpen var lite seg i vintras dÃ¥ den började protestera med att  inte ge ordentligt med värme redan vid -10 strecket.Har ju funkat upp till -28 förut.Dessutom började den bli högljudd vid kall väderlek.Vettefanken om det beror pÃ¥ detta men vill upplysa  om det.Har för mig att det diskuterades om högt kompressorljud för ett tag sedan i forumet.Undrar om jag ska ringa de som satte upp pumpen eller om det är ngn standardvärmare som gÃ¥r att fÃ¥ tag i pÃ¥ ngt annat ställe.Antar att garantin inte gäller när jag har plockat med den.Men att fÃ¥ dom att Ã¥ka över 4 mil  för att titta pÃ¥ pumpen det har dom inte varit intresserade av när jag har varit i kontakt med dom ang service.
Passade även på att titta över vibrationsdämparna på kompressordelen.Kompressorn satt lite lös.Muttern på en av vibrationsdämparna gick inte att skruva ner stumt mot kompressorfoten.Väldigt konstigt.Men den kanske bara ska stå på vibrationsdämparen.Men personligen tycker jag det borde bli oljud av detta.Ja,vad tror ni?
« Senast ändrad: 26 september 2009, 17:49:48 av alfamats »
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Kompressorvärmare ASY 09
« Svar #1 skrivet: 26 september 2009, 17:25:52 »
Värmaren:


Vibrationsdämpare med mutter:
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kompressorvärmare ASY 9
« Svar #2 skrivet: 26 september 2009, 20:10:40 »
Har du garanti på pumpen så är det ju i installatörens intresse att kompressorvärmaren fungerar, kompressorn tar ju väldigt mycket stryk utan den.
Jag som installatör skulle bli väldigt tacksam om kunden hittade ett sådant fel under garantitiden så jag skulle slippa byta kompressor på garantin senare.

Vib.dämparna på kompressorn går inte att skruva dikt mot gummifoten, det sitter en plåthylsa i den som gör att det inte går att komprimera gummit för mycket.
det får kompressorn att verka sitta lite löst. det är en del av vibr.dämpningen
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Kompressorvärmare ASY 09
« Svar #3 skrivet: 26 september 2009, 20:16:36 »
Ursäkta lite OT här, men jag måste säga att jag tycker att du och frugan har gjort intressanta och även jämlika val avseende de viktiga funktionerna garage och tvättstuga kontra var ni bor menar jag. ;-)
« Senast ändrad: 26 september 2009, 20:18:22 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorvärmare ASY 9
« Svar #4 skrivet: 26 september 2009, 21:05:34 »
Har du garanti på pumpen så är det ju i installatörens intresse att kompressorvärmaren fungerar, kompressorn tar ju väldigt mycket stryk utan den.
Jag som installatör skulle bli väldigt tacksam om kunden hittade ett sådant fel under garantitiden så jag skulle slippa byta kompressor på garantin senare.

Vib.dämparna på kompressorn går inte att skruva dikt mot gummifoten, det sitter en plåthylsa i den som gör att det inte går att komprimera gummit för mycket.
det får kompressorn att verka sitta lite löst. det är en del av vibr.dämpningen



Har du garanti på pumpen så är det ju i installatörens intresse att kompressorvärmaren fungerar, kompressorn tar ju väldigt mycket stryk utan den

kompressorvärmaren är bara till nytta när maskinen ska startas i kallt väder
när den inte har gått på länge
lika som motorvärmaren på bilen
man sätter inte i stickproppen till den
när man är in på Ica å handlar ?
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kompressorvärmare ASY 9
« Svar #5 skrivet: 26 september 2009, 21:15:35 »
Jag som alltid har trott att du Ã¥kt runt med en lÃ¥ng skarvsladd kjelle när du är ute och Ã¥ker  ;)
Snart dags kjelle att köpa nÃ¥got bättre begagnat  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorvärmare ASY 9
« Svar #6 skrivet: 26 september 2009, 21:22:59 »
Jag som alltid har trott att du Ã¥kt runt med en lÃ¥ng skarvsladd kjelle när du är ute och Ã¥ker  ;)
Snart dags kjelle att köpa nÃ¥got bättre begagnat  Thumbsup


 ha ha
 jag har redan köpt en bättre begagnad bil
 men utan motorvärmare
 den startar Ã¥ gÃ¥r en dÃ¥  Sc:,h
 kanske beror lite pÃ¥ at det är en Mercedes ?
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kompressorvärmare ASY 9
« Svar #7 skrivet: 26 september 2009, 23:09:43 »
det var inte bilar jag menade med bättre begagnat  ;)
Har du smuttat för mycket pÃ¥ vinet ikväll  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!