Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvattenberedare med L/V Pump  (läst 3084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trtr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
varmvattenberedare med L/V Pump
« skrivet: 14 oktober 2005, 20:35:40 »
Finns det?
Är enbart intresserad av att värma vatten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: varmvattenberedare med L/V Pump
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2005, 21:07:55 »
Finns det?
Är enbart intresserad av att värma vatten.


Varför vill du bara värma vatten?
Pool värme?

Alt ...Shuntar du ut värme till från din vatten behållare radiatorer?
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad TNT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: varmvattenberedare med L/V Pump
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2005, 09:37:25 »
Undrar också om det finns?
Anledningen är att vi har en gammal varmvattenberedare som snart skall bytas ut
och resten av huset värms med direkt el som jag tänker ersätta med en luft/luft pump
(då jag inte har för avsikt att konvertera till vattenburet inom överskådlig framtid.)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: varmvattenberedare med L/V Pump
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 15:12:38 »
Ja det finns.



Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: varmvattenberedare med L/V Pump
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 15:24:45 »
Tinget är det att du inte får upp tempen tillräckligt högt i acc/VVB tanken med en l/V, dels så tror jag inte att det blir någe ekonomi i det hela att sätta upp en l/v för bara varm vattnet. Du måste bygga lite extre eget för att få det att funka dels.

nöj dig med en l/l...

Jag har en l/l av märke HAULING som du kan få för en billig peng.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: varmvattenberedare med L/V Pump
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2005, 16:20:24 »
Varmvattenförbrukningen brukar vara mellan 4-8.000 kwh per år.
Besparing med VP till tappvarmvattnet blir kanske 2,5 - 4.000 kwh per år. En 3 KW VP går då ca 1000 timmar, fördelat över hela året. Dvs den är överdimensionerad om man inte kan använda varmvattnet till någort mer. Uppvärmning tex.
Kopplar man en fläktkonvektor till maskinen får du också värme till huset. Är värmesäsongen halva året = 4000 timmar kommer du att kunna använda 3000 timmar till att värma huset. Dvs du behöver egentligen ingen mer L/L VP att komplettera med, men COP blir sämre än med en renodlad L/L VP pga av sämre driftsförhållanden.
Du får en VP som är halvbra på två saker istället för en VP som är bra på något.

Tror att det mest ekonomiska är solfångare för tappvarmvatten
"COP" ca 2 över året mha solen. Backup elpatron i varmvattenberedaren

Sedan optimerar du med en "vanlig" L/L VP med bra verkningsgrad när det är kallt för bästa årsCOP.
Skillnaden i investering blir solfångarna. Livslängd > L/L VP.
Resultatet blir att du kan använda L/L VP för komfortkyla under sommaren också.
 

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: varmvattenberedare med L/V Pump
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2005, 21:01:40 »
hej....
köp en vanlig luft/vatten pump Ã¥ docka den till en acctank med inbyggd beredare frÃ¥n det systemet gÃ¥r det senare att koppla in vatten radiatorer eller vattenburna fläktkonvektorer  sÃ¥nna som säljs med vissa bergvärme anläggningar ..skit lite rördragning för Ã¥ fÃ¥ ett effektift vattenburet system

+ att det e bajs lätt å till sätta spets värme i systemet en elpatron kostar inte många kr
Det enda kruxet e väl å få skiktningen i tanken å funka super ,ska det va optimalt så bör man nog ha stig å retur på lite andra ställen än normalt.
fast det e nog lätt att fixa beställ bara tanken på borö å säg till att du vill ha några extra utag på tanken å ev en solfångar slinga så e det löst=)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!