Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥l i slingan, dÃ¥ blir det elpatron-körning  (läst 5345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« skrivet: 04 december 2010, 15:59:01 »
Hej!
Jag har lagt ner en slinga på 400m i somras, provtryckte den då och den var ok, nu när vi har kopplat in anläggningen så är den inte tät...
SÃ¥ nu gäller det att köra pÃ¥ elpatron. jag sÃ¥g i displayen att när den värmer vattnet sÃ¥ ligger fas 1 och fas 2 pÃ¥ ca 9A, men fes 3 är uppe pÃ¥ c a17-18A. Vad kan man göra för att jämna ut lasten? Skall jag köra pÃ¥ el till vintern och plöjja ner en ny slinga till sommarn eller är det smartare att beställa en borrning  sÃ¥ snart som möjligt?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #1 skrivet: 04 december 2010, 16:03:49 »
Det första du ska kolla är att det inte läcker inne i VP:n.
Brine dunstar ganska snabbt men lämnar kladdiga spår efter sig.
Kolla speciellt runt KB-cirkpumpen.

Angående snedbelastningen:
Var någon annan stor elförbrukare (tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare mm) igång samtidigt?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Loner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #2 skrivet: 04 december 2010, 17:25:58 »
Snelasten bör beror på nån annan förbrukare.

Vad har du för pump?

/L

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #3 skrivet: 05 december 2010, 10:18:16 »
Jag har en 1145 8kw.
Ja de har försökt att provtrycka 3-4 gånger och det har gått från 2 bar till 0 på 20 min,
så det borde man väll nästa se inne att så mycket vatten har kommit ut....eller?
Ska jag ta isär pumpen idag endå för att de hur det ser ut runt cirk pumpen eller?

Igår när jag öppnade avluftningen på flm så var det t.o.m. undertryck i slingan för det sög till lite när jag öppnade..


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #4 skrivet: 05 december 2010, 14:37:38 »
Jag har en 1145 8kw.
Ja de har försökt att provtrycka 3-4 gånger och det har gått från 2 bar till 0 på 20 min,
så det borde man väll nästa se inne att så mycket vatten har kommit ut....eller?
Ska jag ta isär pumpen idag endå för att de hur det ser ut runt cirk pumpen eller?

Ta loss panelerna och kika in, men det låter som det skulle blivit blött under VP:n om det läcker där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #5 skrivet: 05 december 2010, 14:54:57 »
Ja i lördags så var det en pöl under min vpbs,sen när det hadde torkat upp så blev det en ljus fläck där.
Men jag antar väll att om det är i pumpdelen det läcker så skulle väll vvs-killen ha fattat det?
men det är värt att kolla, vad blir det för färg på det upptorkade läckstället?=

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #6 skrivet: 05 december 2010, 16:06:10 »
Jag har en 1145 8kw.
Ja de har försökt att provtrycka 3-4 gånger och det har gått från 2 bar till 0 på 20 min,
så det borde man väll nästa se inne att så mycket vatten har kommit ut....eller?
Ska jag ta isär pumpen idag endå för att de hur det ser ut runt cirk pumpen eller?

Igår när jag öppnade avluftningen på flm så var det t.o.m. undertryck i slingan för det sög till lite när jag öppnade..



Konstigt att det kan vara undertryck om det är hål på slingan borde läka åt båda hållen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #7 skrivet: 05 december 2010, 16:08:10 »
Jag tror det blir lite grönaktigt.
Men inte under VPBS, där finns ingen brine.
Däremot kan det komma ut en skvätt ur säkerhetsventilen på VVB:n om du tappar en större mängd vatten (så att den fylls med kallt vatten som sen värms) eller vid förhöjd VV-temp med elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #8 skrivet: 05 december 2010, 16:41:08 »
Jag har en 1145 8kw.
Ja de har försökt att provtrycka 3-4 gånger och det har gått från 2 bar till 0 på 20 min,
så det borde man väll nästa se inne att så mycket vatten har kommit ut....eller?
Ska jag ta isär pumpen idag endå för att de hur det ser ut runt cirk pumpen eller?

Igår när jag öppnade avluftningen på flm så var det t.o.m. undertryck i slingan för det sög till lite när jag öppnade..



Konstigt att det kan vara undertryck om det är hål på slingan borde läka åt båda hållen Sc:,h

flm:en sitter väl högre än läckan, då blir det vakuum när brinen läcker ut.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #9 skrivet: 05 december 2010, 16:45:28 »
Innan man tar till en så drastisk åtgärd som att borra så borde man koppla bort jordslingan och trycka bara den.
ett bra sätt är att koppla på en vattenmätare och koppla vattentryck på brineledningen, då ser man direkt om det läcker (mätarhjulet snurrar)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #10 skrivet: 05 december 2010, 18:12:42 »
ok, hur kan jag koppla pÃ¥ mig smidigt pÃ¥ slingan dÃ¥  via vattenmätaren dÃ¥? det 'är väll bara att ta vatten frÃ¥n kranen och se till att ingen tappar upp vatten nÃ¥n annan stans under testet.?
Måste jag ha nån specialkoppling för att kunna ansluta mig mot slingan elleR? ( Är ny på detta)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #11 skrivet: 05 december 2010, 19:11:27 »
ok, hur kan jag koppla pÃ¥ mig smidigt pÃ¥ slingan dÃ¥  via vattenmätaren dÃ¥? det 'är väll bara att ta vatten frÃ¥n kranen och se till att ingen tappar upp vatten nÃ¥n annan stans under testet.?
Måste jag ha nån specialkoppling för att kunna ansluta mig mot slingan elleR? ( Är ny på detta)
kommer det in PEM40mm slang i huset är det bara att koppla isär där och köpa en propp till ena änden och en övergång från PEM40 till tex R25 och sedan montera en slangkoppling därifrån och så vidare till ett tappställe.
tex tvÃ¥ sÃ¥dana här:  rinkaby rör art.nr 8329 och sÃ¥ en huv 8447 till den ena.

Var noga med att kolla så mätaren står helt stilla innan testet så ingen wc eller dyligt tjuvdrar vatten någonstans *vinkar*
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad wendtm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #12 skrivet: 05 december 2010, 19:21:19 »
Vad tror ni det kostar om man beställer en röris som skall komma frbi och ta en titt?? Om slingan är hel så måste det väll endå va en rörfirma som tar kontakt med nibe ifall det är nått på insidan som läcker..elleR?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #13 skrivet: 05 december 2010, 19:52:07 »
Om systemet är inkopplat och klart borde man inte kunna koppla en vattenslang till påfyllnadskopplet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hål i slingan, då blir det elpatron-körning
« Svar #14 skrivet: 05 december 2010, 20:22:02 »
Om systemet är inkopplat och klart borde man inte kunna koppla en vattenslang till påfyllnadskopplet.
visst, men vill man vara helt 100 på att läckan finns i markslingan så trycker man markslingan för sig.....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!