Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga klinker under bergvärmepumpen??  (läst 6641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« skrivet: 08 juni 2008, 13:18:18 »
I vår tvättstuga på 3x3 m finns idag en bergvärmepump på ena väggen. Brevid den finns även vedpannan sparad, den är fullt fungerande. På andra ändan tänkte vi ställa tvättmaskin och torktumlare, och en arbetsbänk ovanpå dem.

På golvet ligger det en plastmatta som måste bytas ut eftersom den inte är helt tät, och vi har tänkt oss klinker.

Hur löser man bäst golvläggningen eftersom det blir svÃ¥rt att lyfta pÃ¥ vedpannan och bergvärmen? Ska man lägga den sÃ¥ tätt som möjligt, eller en bit ifrÃ¥n? Ska man kanske bygga upp en liten "vall" av en list sÃ¥ att man inte fÃ¥r ut vatten bakom?  :-\

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2008, 16:04:50 »
Ut med vedpannan sen kan man ju alltid fuska och bara lägga klinker in 2-3 cm under kanterna kring vp sÃ¥ syns det  inte
Mest kyla men lite värme också

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2008, 16:09:29 »
Ok, men finns det inte risk att det då kommer in vatten/fukt under värmepumpen, och att det då blir stående där eftersom man "byggt in" det?

Detta är som sagt en tvättstuga som jag måste ha en golvbrunn i. Jag har inte kollat, men misstänker på att inte fallet är något vidare så det måste jag nog flytspacka upp. I värsta fall kommer ju då golvet en bit ovanför pannans underkant?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2008, 17:41:54 »
Det kommer väl in lika mycket vatten om du nu klinkar allt under pumpen, och varför ska det komma vatten där under spolar du golvet varje vecka. Klinkersen håller inte emot vattnet utan den släpper igenom det lika mycket som utan klinker utan det är underlaget som tätar.
Har du betonggolv så är det inget att oroa sig för sen kan man ju försöka spola lite mindre just under vp.
Behöver du golvbrunn i tvättstugan så ta en vinkelslip och skär ett spår där du lägger ner 1 rör kopplat till den brunnsom redan finns, och sedan gjut över och klinka.
Det kan ju bli så att man byter den bef. brunnen också till en ny
Mest kyla men lite värme också

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2008, 18:12:51 »
Tack för ditt svar!

Det jag tänkte var att vi inte kommer att kunna lägga något tätmembran under vp, och att det kanske inte var så bra. Jag läste någonstans att vp ibland släpper ut vatten om trycket blir för högt? Isåfall gäller det ju att man har en rejäl fuktspärr under pannan. Vi har inte bott så länge i huset för att märka av detta, men det låter ju lite konstigt?

Har jag förstått dig rätt att du rekommenderar att vi tar bort vedpannan, flyttar golvbrunnen, flytspacklar fall, och lägger klinkers så nära vp som möjligt?
Vi har torpargrund.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2008, 21:05:31 »
Hej!

Min gissning är att golvet består av spånskiva eller masoniteskivor närmast under plastmattan.

Det är i så fall omöjligt att lägga klinkers. Det krävs golvgipsskiva(12,5 - 13,0 mm)

Istället för att starta upp en ombyggnad som blir en kompromiss eller hafsverk, kan du mycket enkelt leda bort övertrycksvatten ifrån värmepumpen med en grov slang ifrån cu-röret som kommer ifrån säkerhetsventilen.

Vedpannan kan dessutom vara bra att ha som reservvärmekälla.

Använd ej för smal slang - gärna en 3/4" slang. Man får ej gå ned i dimension. Det nuvarande röret är säkerligen 22 mm.

Lycka till !

Robert
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2008, 21:58:15 »
Tack för svaret RObert!

Vi har även tvättstuga i pannrummet, så det är därför vi måste ordna mattan - annars skulle jag gärna ha låtit bli =)
Att leda bort från cu-röret låter ju som en klok idé.

För att ordna dessa bör vi alltså koppla loss bergvärme och vedpannan, lägga golv och sedan montera in igen?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2008, 22:18:49 »
Hej!

Jag har en enmans bygg/vvs firma och har efter ett antal år blivit allergisk mot halvmesyrer.

Om du verkligen vill ha ett helt nytt golv, måste golvgips in, fall (1:100) skapas i hela rummet och lokalt kring golvbrunnen(1:50).

Vedpannan är gissningsvis mycket enkel att bära ut. Om du kan hissa upp bergvärmepumpen mot taket och jobba under - vet jag ej. Annars måste den också ut.

Det är dock inte förbjudet att använda sunt förnuft och försöka klura ut alternativa lösningar.

Om ditt enda syfte är att skydda dig mot vattenskador kan du enkelt köpa ett diskmaskinsunderlägg och lägga under tvättmaskinen.

Det går också att måla hela golvet. Limtäta då alla sprickor i golvmattan( använd ej silikon), tvätta underlaget, etec, etc och sedan måla enligt färghandels anvisningar.

Good Luck!

Robert
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2008, 23:12:39 »
Mycket tacksam för dina svar, nu känner man sig lite lugnare.

Vi har nyligen köpt huset, så allt detta är ganska nytt för oss. Anledningen till renoveringen är att besiktningsmannen såg spår av fukt i bjälklaget under pannrummet. Att vi tänkt oss klinkers var mest bekvämlighet - det är enkelt att lägga och blir snyggt.

Jag har googlat runt lite angående att laga plastmattan - och det finns en produkt som heter Aqua-tät från Casco (http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Aqua-T%E4t%203873.pdf) som jag tror skulle fungera. Man kan ju undra dock om det är någon idé att lägga ner energi på en sådan gammal matta (tippar på att den är från 50-talet)?
Men det vore ju en otroligt skön lösning...

Jag tror nog jag fÃ¥r anlita din firma sÃ¥ fÃ¥r du komma och fixa detta...  :P

EDIT: alkydoljefärg är det tydligen som gäller när man målar plastmatta.
« Senast ändrad: 08 juni 2008, 23:16:09 av chrille112 »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2008, 23:36:36 »
Puuhh...dessa besiktnmingsmän. De skrämmer livet ur folk.

Ta det lilla lugna samt bo in dig i huset och fundera utan att oroa dig. Ditt sunda förnuft kommer att leda dig till ett korrekt beslut så småningom.

Aquatät är bra om sprickorna är fina(smala).

Du kan ex. måla ett vackert/starkt marmorfloor golv med flingor/klarlack.

Robert
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2008, 08:00:02 »
Hehe... då tar jag och lugnar mig lite nu... :)

Tack för alla svar, jag återkommer och postar bilder när det närmar sig renovering.

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinker under bergvärmepumpen??
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2008, 22:09:05 »
Om du verkligen vill ha ett helt nytt golv, måste golvgips in, fall (1:100) skapas i hela rummet och lokalt kring golvbrunnen(1:50).
Nix-pix, det krävs INTE golvgips, dock är det MÖJLIGT att först limma en gipsskiva för att sedan flytspackla fallet. Men varför hålla på med det istället för att flyta golvet direkt på spånskivan (med armeringsnät för golvspackel)?
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!