Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka Luftvärme pump i actank  (läst 3133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Docka Luftvärme pump i actank
« skrivet: 21 januari 2005, 17:26:13 »
Hej ..
Finns det nån som testat att docka in ett ytter agregat från en lufvärme pump in i en acctank...
 säg att pumpen kämnar ut ca 50grader pÃ¥ den varma sidan..finns det nÃ¥n som vet vad ytter delen pÃ¥ en luft luft apparat ger ut i grader

docka in det i en solfÃ¥ngar slinga i botten pÃ¥ en vanlig acctank  pÃ¥ ca 300lit  sÃ¥ bör den ju värma vattnet i tanken...
sen så ser man till å ha en vvb i toppen på tanken
sÃ¥ fÃ¥r man varmvatten  + att det gÃ¥r sätta in en elpatron + ta ut vatten till ett enklare radiator system om man vill


bara en fundering ? känner ni nån som micklat med nått sånt så hör av er

Utloggad sirkarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2005, 19:22:06 »
Ja det gÃ¥r bra. Kör med en special plattvärmeväxlare(provtryckt 75 bar ) samt en 5,5 kw R410 on/off maskin. kör max  45 grader in 50 ut. Pris ca 20000 kr monterat ink termostat.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2005, 20:22:38 »
Hej..
skoj =)  förÃ¥ngas gasen i växlaren eller i tanken ??

går det inte att bygga förångaren i tanken direkt det kan ju alldrig bli sånna fruktansvärda tryck i koppar rören så dom inte håller

störst tryck är det väl ändÃ¥ pÃ¥ väg ut ur pumpen dÃ¥ den komprimerat  gasen till vätska

Utloggad sirkarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2005, 15:08:06 »
Vätskan förÃ¥ngas i utomhusdelen.Gasen kondenseras i växlaren.Med en rätt dimensionerad  rörslinga kan man kondensera  det direkt i tanken . Har hört att man kan köpa tankar med inbyggd kondensor slinga vet dock ej var. NÃ¥gon som vet kanske? Trycket behöver du inte vara orolig för, klena koppar rör klarar lätt 100 bar och trycket överstiger inte 35 bar. Trycket är detsamma frÃ¥n utomhusdelen ,till växlaren samt tillbaka till utomhusdelen ,dÃ¥ stryporganet sitter i utomhusdelen.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2005, 15:28:55 »
hej.. det lÃ¥ter jätte bra  
hur stor tank kör du med ?
+ har du varmvatten beredare i den med ??
om du har det så vart sitter elpatronen i för hållande till din värme växlare ??

jag tror att rätt läge för elpatronen e i toppen på tanken
 sÃ¥ man fÃ¥r det till o skikta sig sÃ¥ det kalla vattvet i botten pÃ¥ tanken suger Ã¥t sig värmen frÃ¥n den kondenserade gasen...Ã¥ stiger uppÃ¥t...


rent spontant funkar det bra  ???
hur mycket sänkte du uppvärmnings kostnaden  jämfört med det du hadde före ?
+ att tror du man ska satsa pÃ¥ ett större aggregat typ ett som lämnar 6,6 kw eller 8 kw  

det jag menar e att klarar en 8kw av större delen av Ã¥ret sÃ¥ e det ändÃ¥ billigt Ã¥ köra den jämt  
vad kan ett sÃ¥nt aggregat ta  2500 w vid full drift
2500 watt för å hålla hela huset varmt e fasiken hur billigt som hällst..
btw styr du av och på slag med en termostat eller ?
sÃ¥ det bara gÃ¥r korta stunder pÃ¥ sommaren  för varmvattnet
på vintern lär den ju behöva gå i ett så det spelar ju ingen roll då

Utloggad sirkarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2005, 16:17:51 »
Jag samt fyra till har lite olika storlekar 2 st kör med sin gammla oljepanna som tank en kör med 200 l tank en kör utan jag kör utan och med flytande kondensering. (tank är dock på önskelistan.) Alla har vi ext beredare. Jag har också fundrat på innbyggd elpatron placerad i den övre delen. Hittills nyinnstallerade i år och mild vinter sparar jag 1-3 och som kompisen sa som bytte från olja "Det är ju för f-n gratis. skall man välja större maskin blir det 3 fas(vilket inte är dumt ) och betydligt större kostnad.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2005, 16:30:48 »
Hej..
det med å ha större kompressor som drar mer ström
finns det ju lösningar pÃ¥  det e ju bara Ã¥ ha en inverter kompressor sÃ¥ tar den ju inte mer ström än det som behövs just för till fället.. mÃ¥ste bli väldigt ekonomiskt..

synd bara att jag inte vet eller kan luska ut hur en sÃ¥n ska styras  fast det mÃ¥ste det ju finnas folk som kan lösa det problemet ..

det med å docka in allt i en tank är nog det bästa går göra allt med ett sånt system..
solvärme pÃ¥ sommaren  för varm vatten + att det värmer lÃ¥ngt in pÃ¥ hösten och tidigt pÃ¥ vÃ¥ren...
 
vedpanna går ochså att köra mot systemet olja,pellets mm mm
det e bara å välja

Utloggad sirkarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2005, 16:43:05 »
Ja det med inverterstyrningen är ett problem, har grubblat mig trött på detta många gånger. En fundering jag har haft var att riva ut korten från innedelen samt ändra värdet på givaren så att den kann styras på vatten tempen , eller höja termostaten och köra den som on/off maskin

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2005, 18:38:28 »
hej..
det mÃ¥ste ju gÃ¥ styra en inverter pump med tempen  i tanken säg att du har en givare som styr det + att du kommer fram till ett ideal värde i grader som pumpen ska jobba mot
fast en sån styrning e säkert inte optimal då den varierar för lätt tex om du har retur vatten frånsystmet
så på verkar det ju

 eller ochsÃ¥ tar du värdet pÃ¥ utg gÃ¥ende gas ledning sÃ¥ om den tempen e för lÃ¥g sÃ¥ ökar pumpen
+ at e den för hög så växlar den ner.
säg att man har hmmca 50 grader in  och 45 ut  
om då värdet ut ur förångar slingan är högre än 45 grader ut så sänker pumpen farten/effekten
då den inte behöver mer effekt

är det lägre typ 43 så ökar den effekten för å jobba mot ideal värdet på 45 grader

det däremot skulle nog va ganska snabbt och exakt
dÃ¥ är det ju förbrukningen det som  pumpen lämnar ut som styr pumpen

Utloggad sirkarlsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Docka Luftvärme pump i actank
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2005, 19:20:47 »
säkert. kruxet är att lura givare att tro att den reglerar tex. +20 när den reglerar tex +50 eftersom pumpen inte går att ställa upp så mycket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!