Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig värme efter avfrostning  (läst 7835 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dålig värme efter avfrostning
« skrivet: 08 januari 2010, 20:56:03 »
Jag har nyligen skaffat en ME-FD25-VABH, och den imponerar verkligen! Vid -27 C ute blåser den fortfarande in varm luft i huset, smått otroligt.

Men däremot blev jag lite besviken att pumpen tappar effekt så lång tid efter en avfrostning. Vid -18 C ute tar det bortåt 60 minuter att återfå full effekt (räknat från stopp av innedelen). Är beteendet normalt, eller är det något fel på pumpen, (specad för drift ner till -30 C). Kan det vara för lite kylmedium?

Jag körde fläkten på manuell läge 3 och mätte in-och utluftens temp. Termometrarna är placerade inne i utblåset resp ovanpå insuget. Utomhustempen var hela tiden -18 C. Tyvärr har jag ingen mätning av elektriska effekten. En avfrostningscykel är som följer:

t=0       Innedel stannar för avfrostning
t=4 min      Kompressor stannar efter avfrostning
t=7 min      Innedel startar (fläktläge 3)
t=12 min      Tin=26 C, Tut=38 C -> dT = 12 C
t=18 min      Tin=25 C, Tut=38 C -> dT = 13 C
t=24 min      Tin=25 C, Tut=38 C -> dT = 13 C
t=35 min      Tin=25 C, Tut=42 C -> dT = 17 C
t=42 min      Tin=26 C, Tut=45 C -> dT = 19 C
t=47 min      Tin=26 C, Tut=47 C -> dT = 21 C
t=67 min      Tin=25 C, Tut=48 C -> dT = 23 C
t=91 min      Tin=24 C, Tut=48 C -> dT = 24 C
t=103 min   Tin=24 C, Tut=48 C -> dT = 24 C
t=114 min   Tin=26 C, Tut=49 C -> dT = 23 C
t=120 min   Innedel stannar för avfrostning
Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2010, 19:34:55 »
Jag har nyligen skaffat en ME-FD25-VABH, och den imponerar verkligen! Vid -27 C ute blåser den fortfarande in varm luft i huset, smått otroligt.

Men däremot blev jag lite besviken att pumpen tappar effekt så lång tid efter en avfrostning. Vid -18 C ute tar det bortåt 60 minuter att återfå full effekt (räknat från stopp av innedelen). Är beteendet normalt, eller är det något fel på pumpen, (specad för drift ner till -30 C). Kan det vara för lite kylmedium?

Jag körde fläkten på manuell läge 3 och mätte in-och utluftens temp. Termometrarna är placerade inne i utblåset resp ovanpå insuget. Utomhustempen var hela tiden -18 C. Tyvärr har jag ingen mätning av elektriska effekten. En avfrostningscykel är som följer:

t=0       Innedel stannar för avfrostning
t=4 min      Kompressor stannar efter avfrostning
t=7 min      Innedel startar (fläktläge 3)
t=12 min      Tin=26 C, Tut=38 C -> dT = 12 C
t=18 min      Tin=25 C, Tut=38 C -> dT = 13 C
t=24 min      Tin=25 C, Tut=38 C -> dT = 13 C
t=35 min      Tin=25 C, Tut=42 C -> dT = 17 C
t=42 min      Tin=26 C, Tut=45 C -> dT = 19 C
t=47 min      Tin=26 C, Tut=47 C -> dT = 21 C
t=67 min      Tin=25 C, Tut=48 C -> dT = 23 C
t=91 min      Tin=24 C, Tut=48 C -> dT = 24 C
t=103 min   Tin=24 C, Tut=48 C -> dT = 24 C
t=114 min   Tin=26 C, Tut=49 C -> dT = 23 C
t=120 min   Innedel stannar för avfrostning


Hei

Har selv Mitsubishi Electric 25+35-VABH pumper. Har ikke tenkt over hvorfor det kan ta litt tid,men jeg regner med at det er slik programvaren er laget fra ME? Kanskje det er en grunn til dette uten at vi direkte vet hvorfor? Synes jo for all del at dette er veldig gode pumper som gir bra varme selv ved streng kulde. Kanskje måten kompressoren styres på er laget slik for å forlenge levetiden? Dette er bare spekulasjoner fra min side...
Til informasjon er andre varmepumpemerker også litt "trege" med å jobbe opp varme...
Tror ikke det er noe galt med din varmepumpe, og at temperaturen er høy rett før avfrosting er at dette hjelper til å avfroste utedelen effektivt og hurtig for å korte ned avfrostings-tiden...

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 20:04:13 »
Tack för svaret!

Jag har läst på forumet att tempen bör mätas ca 20 minuter efter en avfrostning. Men för min pump tar det alltså ca 60 minuter innan tempen blir stabil. Kan det verkligen vara så att ”mjukstarten” görs medvetet för att spara kompressorn (är det så 5 års garanti kan ges ;) ). Dålig stil i så fall, man vill ju att pumpen jobbar 100% när utetempen är -18.

Det vore intressant att höra vad ni andra har för erfarenhet. Hur lång tid tar det för pumpen att komma upp på banan igen efter en avfrostning? Kanske är det någon på forumet som kan detaljerna i styrprogrammet...
Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 20:14:41 »
Hej Mitsu B!  Nu har jag ingen egen erfarenhet av just ME:s FD-pumpar men detta låter ju mkt märkligt och tyder med all sannolikhet på att allt inte står rätt till med pumpen. Sc:,h
Jag har fn Toshibapumpar och har sedan tidigare också haft en Panasonic och när det gäller dessa pumpfabrikat så är de ivf uppe på fullgas igen efter ca 5-6 minuter efter att ha startat upp igen efter avslutad avfrostningsprocedur. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad stefant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2010, 23:37:24 »
Hej Mitsu B,

Nu har jag testat min FD25 och den verkar bete sig som din pump.
Min sitter i en källare och jag har den normalt inställd på 20C.

Nu när jag testade så var det -18C ute, ändrade börvärde till 25C och körde på fläkthastighet 3.

t=0    Innerdel stannar för avfrostning
t=4 min   Kompressor stannar efter avfrostning
t=7 min   Innedel startar (fläktläge 3)
t=12 min   Tin=21 C, Tut=34 C -> dT = 13 C
t=18 min   Tin=21 C, Tut=34 C -> dT = 13 C
t=24 min   Tin=21 C, Tut=34 C -> dT = 13 C
t=35 min   Tin=22 C, Tut=37 C -> dT = 17 C
t=42 min   Tin=22 C, Tut=37 C -> dT = 17 C
t=47 min   Tin=22 C, Tut=40 C -> dT = 18 C
t=49 min   Tin=23 C, Tut=44 C -> dT = 21 C

Sen hade jag inte tid att kolla mer.

1 plan m källare byggt 1969. 106 + 106 m2.
En Panasonic HE9DKE på bottenplanet.
En Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH i källaren.
Dubbelgarage på 60m2 och en Panasonic E9HKE.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 00:21:38 »
Är fläktläge 3 max? Om inte testa och köra på maxfläkt, kan mycket väl vara nån typ av mjukvarugrej (som Pumpemontør skrev) kanske för att begränsa ljudet från ytterdelen, om allt står rätt till och pumpen verkligen kör max inmatad effekt så tar det inte många minuter innan full temp erhålles.

När jag kör Toshiban med full inmatad effekt (ca 1800 watt) så har dT varit 1-2 grader lägre precis vid start av innerfläkten än 5-10 min senare och mot slutet mot avrfostning så sjunker ju dT.

Pumpen borde tappa effekt mot slutet innan avfrostning om den går på max hela tiden iom att frostbeläggningen på ytterdelen begränsar energiuttaget ur luften. I ditt fall så stiger ju dT hela tiden vilket tyder på att det stegar upp kompressoreffekten mot slutet.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 05:11:40 »
Är fläktläge 3 max? Om inte testa och köra på maxfläkt, kan mycket väl vara nån typ av mjukvarugrej (som Pumpemontør skrev) kanske för att begränsa ljudet från ytterdelen, om allt står rätt till och pumpen verkligen kör max inmatad effekt så tar det inte många minuter innan full temp erhålles.

Fläktläge 4 är max. Vare sig Mitsu B eller stefant har haft max. fläkthastighet.
Jag har upplevt att värmen kommer igång ungefär som förväntat efter en avfrostning, dvs. innedelen skickar ut det som styrprogrammet anser behövs för det inställda börvärdet. Det hinner ivf inte bli någon dipp i ärvärde i rummet med mer än ett antal tiondels grader. Det kan nog vara så att VP:n ev. stegar upp lite extra i effekt faktiskt strax innan avfrostning, jag tycker mig ha sett det när jag har råkat ha ett öga på energimätaren just då. Det skulle ju kunna vara så att när styrprogrammet känner av att en avfrostning är nära att den då skickar på lite extra effekt för att kompensera för värmebortfallet som blir under avfrostningscykeln. Men det är bara en fundering från min sida.

Mitsu B och stefant, har ni kollat/mätt ärvärdet på rumstemperaturen innan och efter en avfrostning?
« Senast ändrad: 11 januari 2010, 06:04:30 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 11:45:26 »
Ubbe0 jag va inne precis på samme tankebana men jag lät bli och skriva för att se om nån annan hade samma tanke.
Börvärde 25ºC är ju inte max heller? och testar dom och köra på max fläkt och max börvärde borde pumpen rimligtvis köra max inmatad effekt till önskad temp uppnås..?

Vad är det för ungefärligt luftflöde på 3:ans fläkt.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad stefant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2010, 12:01:15 »
Angående mitt test.
När jag startade testet var det 20C i gillestugan där pumpen är monterad.
Ställde upp börvärdet till 25C och efter 49 minuter hade tempen höjts till 22C och då hade även utblåstempen höjts till 44C.

Pumpen borde köra på max hela tiden även fast den inte är inställd på 30C och fläktläge 4.

1 plan m källare byggt 1969. 106 + 106 m2.
En Panasonic HE9DKE på bottenplanet.
En Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH i källaren.
Dubbelgarage på 60m2 och en Panasonic E9HKE.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 12:04:10 »
Börvärde 25ºC är ju inte max heller? och testar dom och köra på max fläkt och max börvärde borde pumpen rimligtvis köra max inmatad effekt till önskad temp uppnås..?

Jo jag skrev lite om det också först i mitt inlägg, att man bör testa även med max. börvärde, men jag editerade bort det sedan. Kändes dumt att föreslå detta då pumpen ju ska gå ganska länge och det nog blir ganska varmt. Men man skulle ju kunna låta tempen vara inställd lite lägre innan så man har säg 16-17º och när den tempen. ligger stabilt dra på max. börvärde (och max. fläkt förstås). Då triggas ju avfrostningen normalt efter ett tag och sedan är det ju bara att starta att logga. Och då kanske man inte svettas ihjäl under tiden man kör testet.

Vad är det för ungefärligt luftflöde på 3:ans fläkt.

Vet inte, ska se om jag kan hitta något. Mina papper är hemma. ME har ju en stor innedel som ger bra luftflöde och dess ut.temp behöver därför inte vara lika hög som för de VP som har mindre innedelar och med lägre luftflöde.
Personligen ser jag detta "problem" som lite konstruerat faktiskt, men det är ändå lite intressant.
« Senast ändrad: 11 januari 2010, 12:09:17 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad gunnarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2010, 20:06:51 »
Angående mitt test.
När jag startade testet var det 20C i gillestugan där pumpen är monterad.
Ställde upp börvärdet till 25C och efter 49 minuter hade tempen höjts till 22C och då hade även utblåstempen höjts till 44C.

Pumpen borde köra på max hela tiden även fast den inte är inställd på 30C och fläktläge 4.



Hei Stefant,

Er innedelen revisjon E1 eller E2?.

Utloggad stefant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2010, 22:45:26 »
Den har revision E2
1 plan m källare byggt 1969. 106 + 106 m2.
En Panasonic HE9DKE på bottenplanet.
En Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH i källaren.
Dubbelgarage på 60m2 och en Panasonic E9HKE.

Utloggad Mitsu B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2010, 23:43:51 »
Hej, och tack för all respons! Det här forumet är väldigt bra, och gav mig mycket hjälp inför köpet av VP.

Jag kan beskriva min mätning lite mer. Jag hade börvärdet inställt på 31C (max), och rumstempen var som mest 26C (pga flitigt eldande i braskamin). Temperaturregleringen borde alltså inte ha strypt effektordern tycker jag. Fläktläge 3 ger 552 m3/h enl datablad, och lamellerna var inställda för lägsta motstånd och filtren rengjorda. M h a den formel jag hittat på forumet ger det P = 0.337*552*24 = 4460 W strax före avfrostningen (kan det stämma, det är ju fantastiskt bra, rena bastuaggregatet!).

Den lägre utblåstempen efter avfrostningen märktes tydligt eftersom mina stora (och gamla) fönster återkastade kylig luft, ett komfortproblem alltså.

Stefant, det känns bra att våra pumpar beter sig lika. Jag hade annars en misstanke att min installatör fuskat med gasfyllningen.

Det finns ju många VP som stänger av när tempen går ner mot -20C. En orsak är förmodligen att energivinsten blir alltför liten. Men jag har också hört att kompressorn slits extra mycket vid låga temperaturer, kanske pga problem med smörjningen. Om jag spekulerar lite, så kanske ME medvetet sänker kompressoreffekten vid låga temperaturer. Prestanda mäts bara ner till -15C enligt de prover jag sett, så en strypning vid tex -16C kommer inte att synas i testvärdena. Men det var som sagt en ren spekulation, jag ska göra en ny mätning vid mer normal vintertemp.

Hälsningar
Mitsu B

Enplanshus 105 kvm i mellansveriges inland. Uppvärmning med direktel, Contura täljstenskamin och värmepump ME FD25-VABH med markstativ (nov 2009). Bränner ca 13 000 kWh el och 5 kbm ved ett normalår.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2010, 13:45:16 »
Hei Stefant,

Er innedelen revisjon E1 eller E2?.
[/quote]

Spiller det noen rolle om det er revisjon E1 eller E2???

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad gunnarium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme efter avfrostning
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2010, 19:54:47 »
Hei Stefant,

Er innedelen revisjon E1 eller E2?.

Spiller det noen rolle om det er revisjon E1 eller E2???

Mvh
Pumpemontør
[/quote]

Det er innedelen som bestemmer hvor mye utedelen gassar på, eg ser viften på E2 gassar mer på samme gass temperatur.

Mvh gunnarium

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!