Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: vilket alternativ passar bäst?  (läst 5442 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Saeed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
vilket alternativ passar bäst?
« skrivet: 03 januari 2011, 17:00:05 »
Vi är 4 inneboende på 1,5 plan sten villa (178 + 33 Kvm) med direktverkande element och en värmepump. Sovrum 1 är vårt sovrum vilket innebär att det används bara på nätterna men sovrum 2 och 3 som är ungarnas sovrum används även på kvällar.

Elementen är 30 år gamla och termostaten på de flesta fungerar inte. Värmepumpen som sitter på trapphuset är på 4 Kw men gammal (ca 7 år). Värmepumpen klarar bara ner till -20 grader men den blir värdelös redan vid -15. Kall luft kommer in från garage/förråd till tvättrum och hallen Det gör även att sovrum 1 kräver mer värme.

Det finns flera alternativ vi har tänkt på men har kört fast. Vi vet helt enkelt inte vilken alternativ vi ska välja.

1.   konvertera till vattenburet bergvärme för en kostand pÃ¥ ca 260000 kr
2.   BehÃ¥lla värmepumpen men byta ut alla element, kostnad ca 30000 kr
3.   Byta ut värmepumpen till en kraftigare som dessutom klarar till -30 grader men behÃ¥lla gamla element,kostnad ca 20000 kr
4.   Byta ut bÃ¥de värmepumpen till en  kraftigare som dessutom klarar till -30 grader och gamla element, kostnad ca 50000 kr
5.   Ta bort gamla värmepumpen och installera 2 värmepumpar och behÃ¥lla gamla element som reserv, kostnad ca 35000 kr.

Vi skulle vara mycket tacksamma om vi fick lite hjälp av experter eller erfarna villaägare att välja mellan dessa eller andra alternativ. Uppskattas om nackdelar och fördelar tas upp samt förslag på värmepump och dess placering. Frågan är helt enkelt hur hade ni gjort?


Hälsningar
Saeed
« Senast ändrad: 03 januari 2011, 17:25:23 av Saeed »

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2011, 17:09:50 »
Hur mycket klarar du av själv? och vart bor du?

Utloggad Saeed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2011, 17:23:35 »
Vi bor i Sollentuna (norr om Stockholm). Om du menar ekonomiskt så vill vi helst ha en kostnad under 100000 Kr, men om vi tjänar in kostnaderna så smånigom och får en mer komfortabelvärme så kan det kosta mer. Bör tillägga att vi snåla ganska mycket nu men ändå har vi ca 26000 Kwh förbrukning (hushålls el 8000, värmvatten 4000 och värme 14000)

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2011, 19:13:02 »
Ja som det ser ut och med Er "snålhet" hade jag nog använt mig av alternativ 5.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2011, 20:58:39 »
Håller med blaser. Men vid -30 så vet jag ingen pump som ger värme?

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 21:02:17 »
Håller med blaser. Men vid -30 så vet jag ingen pump som ger värme?

Nä inte mkt men det är ju därför som de ska behålla radiatorerna i resrv. Inte så ofta det går under 30. Ner till 25 bör ju pumparna ge effekt. Nu är vi ju överens om våra alternativ så inte ska vi tjafsa om detta heller ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 09:22:50 »
hehe absolut inte  :) Men trÃ¥dskaparn ville ha en pump som klarade ner till -30. Därför undrade jag om det fanns?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 13:31:45 »
Borde inte trÃ¥den ligga i nÃ¥n annan tavla än i 'Luft/vatten-värmepumpar  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2011, 13:36:17 »
Alt 4 skulle jag välja.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2011, 15:06:24 »
Borde inte trÃ¥den ligga i nÃ¥n annan tavla än i 'Luft/vatten-värmepumpar  Sc:,h

Den borde väl eg ligga i ett par olika trådar :) här finns ju alla alternativ med :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2011, 15:08:37 »
Alt 4 skulle jag välja.

Skulle jag oxå om det inte var i 2 våningar.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2011, 17:22:49 »
Instämmer..en pump/våning bör det ju vara..men byt gärna de gamla elradiatorerna också
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 23:41:31 »
Instämmer..en pump/våning bör det ju vara..men byt gärna de gamla elradiatorerna också

Ja det är ju naturligtvis det optimala :) Han/hon skrev ju dock att vederbörande var "snÃ¥l" och dÃ¥ fÃ¥r man ju börja i ena änden. När man sedan känner att man har rÃ¥d sÃ¥ byter man ju enligt alternativ 1 och har LV till kylning  8)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2011, 00:09:00 »
Borde inte trÃ¥den ligga i nÃ¥n annan tavla än i 'Luft/vatten-värmepumpar  Sc:,h

Den borde väl eg ligga i ett par olika trådar :) här finns ju alla alternativ med :)

Nja... Bergvärme, luft/luft och direktverkande el kan jag se...

Eftersom trådskaparen inte har vattenburen värme, men eventuellt vill konvertera till det så är nog inte luft/vatten nåt alternativ. Om man lägger ner ett par-tre hundratusen på en ny värmeanläggning så skall man nog satsa på bergvärme.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2011, 10:08:27 »
Jag som sett fel, fick för mig att det var vattenburet,,,,, inte direktverkande. Där ser man vad som händer när man läser för fort och drar förhastade slutsatser. :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2011, 10:33:35 »
Hej

Jag hade gjort följande:

Alternativ 5.

Jag hade valt en kraftig pump lågt placerad i vardagrummet, gärna istället för något element under ett fönster, så långt borta från TV:n som möjligt, typ Mitsubishi FD35VABH/Panasonic HE12/Toshiba RAS13PVAP(Polar-2). Tittar ni på TV så sänker ni fläkten något snäpp, kör fullt blås nattetid/arbetstid/skoltid. Det kan finns en fördel med att sätta den mittemot öppningen till hallen, då kan den blåsa värme rakt ut i hallen.

Sätt sedan en lite mindre prisvärd värmepump i trappan, typ Mitsubishi GE35 eller nåt. Installatören har nog nåt bra förslag.

Vid -30 är nog COP nere i 1 för dessa pumpar. De ger fortfarande värme, men bara så mycket som man matar in.

Åk dessutom till bygghandlaren och köp isolering för 5000 kr, lägg in i sidovindar och på vinden.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Saeed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2011, 19:21:53 »
Tack för alla svar.

Har varit bortrest och inte kunnat vara med i diskussionen.

Som jag har förstått är konvertering till vattenburet med bergvärme är sämsta alternativet för oss. Alternativet att ha två värmepumpar är bäst speciellt om elementen byts ut.

Ett problem finns dock kvar. Frugan vill helst slippa ha värmepumpen i vardagsrummet (hÃ¥ller med är själv lite känslig för brus).  Den ena kan troligen ersätta den gamla värmepumpen i trappuppgÃ¥ngen. Kan vi dÃ¥ installera den andra vi ytterdörren som finns vid trappan? Hoppas med er hjälp kan vi även lösa placeringen av värmepumpar.

MVH Saeed

Utloggad Saeed

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2011, 19:52:03 »
Eftersom frågorna fortsättningsvis gäller luft-luft värmepump så lägger jag ett inlägg på avsedd forum. Tackar för hjälpen.

MVH Saeed

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vilket alternativ passar bäst?
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2011, 21:16:35 »
Tack för alla svar.

Har varit bortrest och inte kunnat vara med i diskussionen.

Som jag har förstått är konvertering till vattenburet med bergvärme är sämsta alternativet för oss. Alternativet att ha två värmepumpar är bäst speciellt om elementen byts ut.

Ett problem finns dock kvar. Frugan vill helst slippa ha värmepumpen i vardagsrummet (hÃ¥ller med är själv lite känslig för brus).  Den ena kan troligen ersätta den gamla värmepumpen i trappuppgÃ¥ngen. Kan vi dÃ¥ installera den andra vi ytterdörren som finns vid trappan? Hoppas med er hjälp kan vi även lösa placeringen av värmepumpar.

MVH Saeed

Njae, bergvärme är ju absolut bäst om det råder ju ingen tvekan. Du skrev ju att du var "snål" och då är det ju de alternativen som gäller :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!