Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 7 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HenrikH123
« skrivet: 22 augusti 2018, 17:23:11 »

Hej!
Siffrorna 1,4,5,6 är på plint 30 på reläkortet.
Den syns inte på någon av bilderna, den sitter på baksidan av plåten på den andra bilden, lossa de 2 skruvarna till vänster så ser du reläkortet
Det blev betydligt enklare att hitta rätt nu ;-) Tack för hjälpen, nu är den inkopplad och allt verkar fungera fint. Ska bli intressant att se hur det fungerar i längden.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 22 augusti 2018, 12:52:21 »

Hej!
Siffrorna 1,4,5,6 är på plint 30 på reläkortet.
Den syns inte på någon av bilderna, den sitter på baksidan av plåten på den andra bilden, lossa de 2 skruvarna till vänster så ser du reläkortet
Skrivet av: HenrikH123
« skrivet: 22 augusti 2018, 10:27:30 »

Hej,
börjar med att tacka för en mycket bra beskrivning och guide. Jag har lyckats bygga ihop en givare och har kontrollmätt och den verkar fungera som tänkt.
Innan jag installerar den i värmepumpen vill jag dubbelkolla med er, då jag blev osäker och ogärna vill chansa.

Har lokaliserat kopplingsplint nr 30 som jag även fotat (alltså den som sitter längst ner till höger i bild. Plinten är numrerad 1 till 10. Schemat i tråden visar 1-8 och därför blev jag lite osäker om detta trots allt är rätt.

Pumpen är Nibe Figther 1215.

Så, skall jag koppla in enligt schemat i inlägget ovan, så att ex nr 1 kopplas till nr 1 i plinten på bilden?



Bilderna verkar inte visas
https://ibb.co/fzcdqz
https://ibb.co/gVfbce
Skrivet av: HenrikH123
« skrivet: 22 augusti 2018, 10:25:58 »

Hej,
börjar med att tacka för en mycket bra beskrivning och guide. Jag har lyckats bygga ihop en givare och har kontrollmätt och den verkar fungera som tänkt.
Innan jag installerar den i värmepumpen vill jag dubbelkolla med er, då jag blev osäker och ogärna vill chansa.

Har lokaliserat kopplingsplint nr 30 som jag även fotat (alltså den som sitter längst ner till höger i bild. Plinten är numrerad 1 till 10. Schemat i tråden visar 1-8 och därför blev jag lite osäker om detta trots allt är rätt.

Pumpen är Nibe Figther 1215.

Så, skall jag koppla in enligt schemat i inlägget ovan, så att ex nr 1 kopplas till nr 1 i plinten på bilden?


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2017, 10:11:14 »

Bilden är länkad från annat håll.
Provar att lägga den som bifogad här.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2017, 08:13:25 »

Jag ser bilderna, du kanske måste registrera dig?
Skrivet av: BeerHunter1
« skrivet: 24 januari 2017, 07:16:31 »

Hej!

Tänkte också bygga en givare, men tyvärr har bilderna försvunnit? Skulle behöva ett kretsschema... Tack på förhand :)
Skrivet av: Chromix
« skrivet: 02 mars 2011, 18:48:45 »

Nu är rumsgivaren färdig:



Funkar utmärkt med min Nibe Fighter 1125. Jag har stora fönster i huset och tidigare blev det alltid för varmt när solen sken. Nu blir temperaturen i radiatorer lägre och temperaturen i rummet blir konstant.
Jag var inte helt nöjd med inställningsområdet av 5 till 30 grader. Då är det svårt att hitta rätt inställning i det mest använt temperaturområde.
Därför förändrade jag schemat en lite och har nu ett inställningsområde av 11 till 24 grader.

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 14 februari 2011, 10:39:43 »

DEt är samma bild som låg med på första posten i tråden. Jag har använt diverse gratistjänster för att lagra bilderna men tyvärr så lägger dom ner eller så får bilderna bara ligga där i ett år eller max två innan dom tas bort. Eftersom schemat finns i tråden så ser jag inget större behov av att lägga upp bilderna en gång till

Skrivet av: Chromix
« skrivet: 14 februari 2011, 09:57:50 »

Jo tack, jag såg det förut och tänkte att det var en annan beskrivning men det är ju samma medlem som började tråden.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 14 februari 2011, 07:11:48 »

Tråden är redan en lite gammal men jag vill nu bygga rumsgivaren för min Nibe Fighter 1125 och jag ser inga bilder i beskrivningen och utan schema är det svårt att bygga ..... Någon som kan hjälpa med det?

Duger inte detta?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2386.msg191794#msg191794
Skrivet av: Chromix
« skrivet: 14 februari 2011, 01:01:42 »

Tråden är redan en lite gammal men jag vill nu bygga rumsgivaren för min Nibe Fighter 1125 och jag ser inga bilder i beskrivningen och utan schema är det svårt att bygga ..... Någon som kan hjälpa med det?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 september 2009, 10:46:50 »

Hej alla
Jag har en LK-Rumstermostat med RSK nummer 241 74 27
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Golvvarme/Produktkatalog/Styr--Regler-/
över som jag tänkte att den skulle gå att använda utan större ingrepp.
Är det någon som har koll på vad som skiljer mellan RG20 och LK's rumstermostat?
Det skulle i så fall vara bra om någon med kunskap om detta kunde förklara vad som måste bytas i den om det går, och hur den ska kopplas in i så fall.
Mvh Minime

Du kan nog glömma dina planer.
RG 20 är i princip bara en tempgivare, och värmepumpen har sedan en inbyggd reglerdator i pumpen, den styr inte med difftemp som en vanlig termostat, uta räknar fram gradminuter, och reglerar efter detta.
Skrivet av: Minime
« skrivet: 20 september 2009, 10:00:47 »

Hej alla
Jag har en LK-Rumstermostat med RSK nummer 241 74 27
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Golvvarme/Produktkatalog/Styr--Regler-/
över som jag tänkte att den skulle gå att använda utan större ingrepp.
Är det någon som har koll på vad som skiljer mellan RG20 och LK's rumstermostat?
Det skulle i så fall vara bra om någon med kunskap om detta kunde förklara vad som måste bytas i den om det går, och hur den ska kopplas in i så fall.
Mvh Minime
Skrivet av: Petros
« skrivet: 19 september 2009, 22:42:40 »

Tusen tack för hjälpen :) Naturligvis hade du rätt. Kontaktproblem på ett ställe där jag dragit ihop två resistorer plus en kabel. Ett av lödbenen hade gömt sig under min lödning och inte fått ordentlig kontakt.

Ställde in "börvärdet" på 21grader och rum-komp på 3 grader, kurvlutning 5 (Västerbotten), förskjuten -2. Eldar en hel del i täljstenskamin så man får se vad det blir för effekt av det.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 19 september 2009, 14:05:17 »

Kontaktproblem med NTC-motståndet eller nått av de andra. Mät direkt mellan 1 och 6 på plinten.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2386.msg191794#msg191794
Skrivet av: Petros
« skrivet: 18 september 2009, 22:17:06 »

Vad kan vara fel i min hemmabyggda RG-20. När jag vrider på potten så ändras börvärdet, och så ska det väl vara. Men den aktuella rumstemperaturen som visas på displayen, bredvid börvärdet, är 0,0grader?
Potten är mätt och är hel. NTC-motståndet är också mätt och ändrar motstånd vid olika temperaturer. Har för mig att den visade ca 2.3kohm vid 22 grader.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 april 2008, 07:54:03 »

Vad är det för skillnad på RG10 och RG20?

//carl

Egentligen är det lite knepigt av Nibe att ha 2 olika produkter som gör samma sak men RG10 passar vissa värmepumpar som 1X35-serien och RG20 passar 1X25-serien. Man får läsa i manualen vilken av de två rumsgivarna man ska ha.
Skrivet av: AlfL
« skrivet: 08 april 2008, 21:14:03 »


Här finns en bild på RG 10, och den ser enklare ut än RG 20.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4140.msg40354.html#msg40354


Nedan lite text om komponenterna.
   
   
SV: Nibe 1130-6
« Svara #13 skrivet: 12 Oktober 2005, 00:31:46 »
   Svara med citatCitat
Ikväll kom farbror Schenker med paket från Nibe – en RG10 som jag dissekerat. Den är enkelt uppbyggd, som synes av bifogade bild. Komponenterna kostar runt 20 kr tillsammans på ELFA, sedan tillkommer förstås kapsling och ev kretskort. Komponentvärdena är (förslag på ELFA art nr i parentes, priserna inaktuella):

RP: 6,81 k 1% metallfilm (60-732-41, 2 kr)
RS: 1,82 k 1% metallfilm (60-725-65, 2 kr)
P1: 4,7 k Lin (64-400-51,  5,35 kr, ratt + axel till pot. 1 kr/st )
RT (NTC): 2,7 k (60-260-09, 5,85 kr)
Kopplingsplint 3-pol (48-375-14, 3,25 kr)
Kretskort av experimenttyp är lätta att bygga på, men lite dyra att köpa för en enda sensor

En brasklapp vill jag dock kasta in – jag kan inte ta ansvar för att schemat är korrekt, eller vad som händer när ni kopplar in den till pumpen. Men jag skulle själv inte köpa en givare igen…
NTC-motståndet kan också vara av en dyrare, temperaturmatchad typ (t ex ELFA 60-282-03, 59 kr), någon som vet? Men det är klart, ska det vara budget så ska det!
Skrivet av: micklen
« skrivet: 08 april 2008, 14:37:19 »

Vad är det för skillnad på RG10 och RG20?

//carl
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 19 mars 2008, 12:27:16 »

Potentiometern var trasig. Skaffat en ny och nu funkar det klockrent.
Tack för hjälpen!

/Jesper


Thumbsup
Skrivet av: spooky
« skrivet: 19 mars 2008, 09:34:27 »

Potentiometern var trasig. Skaffat en ny och nu funkar det klockrent.
Tack för hjälpen!

/Jesper
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 17 mars 2008, 22:48:37 »

Ska det tredje stiftet på poten ut på 4 då eller?
Verkar som poten är trasig, eftersom jag inte har kontakt där.

Ben ett eller tre beror på hur man räknar och på hur den är vänd. På en normal vridpotentiomer finns tre ben. Ben ett och tre är anslutet i varsin ände på en ledande bana (som är själva motståndet). Det mittre benet sitter på en släpsko som ligger an mot banan. På ritningen är det mittre benet symboliserat av en pil.





Skrivet av: spooky
« skrivet: 17 mars 2008, 17:34:07 »

Ska det tredje stiftet på poten ut på 4 då eller?
Verkar som poten är trasig, eftersom jag inte har kontakt där.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 16 mars 2008, 17:45:00 »

Mellan utgång 1-4 : inget motstånd

Menar du att det är kortslutning mellan 1-4? Mellan anslutning 1 och 4 borde du ha 10kohm.

/Johan
Skrivet av: spooky
« skrivet: 16 mars 2008, 16:53:40 »

Potentiometern med ratten mot mig och stiften neråt: Mellan mitten och höger stift - reglerbart mellan 4 ohm till 9,34 kohm
                                                                         Ingen kontakt mellan höger och vänster
                                                                         Ingen kontakt mellan mitten och vänster
Vänster stift används ej i kopplingen.

På givaren:
Mellan utgång 1-6 : 2,5kohm vid 20 grader
Mellan utgång 1-5 : reglerbart mellan 4 ohm till 9,34 kohm
Mellan utgång 1-4 : inget motstånd
Mellan utgång 6-5 : reglerbart mellan 2,4 kohm till 11,75 kohm
Mellan utgång 6-4 : 2,4 kohm
Mellan utgång 5-4 : reglerbart mellan 4 ohm till 9,34 kohm

Någon som kan kontrollmäta sin givare och se om detta stämmer?

/Jesper
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 mars 2008, 07:59:11 »

Har du mätt på potentiometern att den funkar som den ska?
Skrivet av: spooky
« skrivet: 15 mars 2008, 23:56:50 »

Har en Nibe 1115, så det ska ju funka.
Kan det vara nåt knas med vp´n?
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 15 mars 2008, 19:51:58 »

Vad har du för VP?

RG20 passar ju inte alla modeller.

/Johan
Skrivet av: spooky
« skrivet: 15 mars 2008, 12:11:31 »

Det är så jag har kopplat. Börvärdet är ändå låst.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 15 mars 2008, 00:50:33 »

Jag får inte ihop min hemmabyggda RG20. När jag kopplar in den i VP så ser jag rumstemp och börvärde, rumstempen är normal men börvärdet är låst på 5 grader (minvärde) och går ej att ändra.
Blir inte riktigt klok på hur potentiometern ska kopplas. Ska man använda alla 3 benen eller?
Mittben + ena sidan på poten
Skrivet av: spooky
« skrivet: 15 mars 2008, 00:07:15 »

Jag får inte ihop min hemmabyggda RG20. När jag kopplar in den i VP så ser jag rumstemp och börvärde, rumstempen är normal men börvärdet är låst på 5 grader (minvärde) och går ej att ändra.
Blir inte riktigt klok på hur potentiometern ska kopplas. Ska man använda alla 3 benen eller?
Vad har jag gjort för fel?
Skrivet av: pricken
« skrivet: 31 januari 2008, 12:00:29 »

RG10
Skrivet av: ja73
« skrivet: 31 januari 2008, 11:51:43 »

Är det någon som har bilden med schemat?

/Jonas
Skrivet av: Anater
« skrivet: 23 januari 2008, 11:58:17 »

Hej,

Vad kan jag få dessa berömda beskrivningar? Önskar åxå att meka själv (till min 1215-5)! Ser ingenting på sidorna, kan någon hjälpa?

Tack
Skrivet av: Alexander Pettersson
« skrivet: 09 januari 2007, 13:32:57 »

Det var jag som....

Orginalet hade 3st 56ohmare!
Det var också jag som noggrant ritade in 3st motstånd i schemat.

Att orginalet har 3st beror nog på att kreskortet inte var ritat för denna koppling.
Det passade nog bra att bygla lite med tre motstånd.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 09 januari 2007, 13:25:59 »

Sen är de "bara" att hitta en 168ohm:are
... tex Elfa 60-713-85 (169Ω)?
169Ω duger väl bra? I E48-serien är det ett standardvärde.
Skrivet av: jontte
« skrivet: 09 januari 2007, 13:11:55 »

Sen är de "bara" att hitta en 168ohm:are
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 09 januari 2007, 10:57:07 »

Det var inte jag som dissekerade givaren så jag vet inte hur den ser ut.

/Johan
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 09 januari 2007, 10:54:38 »

När jag gjorde min hade jag alla komponenter förutom NTC'n så det fick bli vad som fanns hemma i lådan.

Men det gör ju ingen skillnad med 3*56 eller 1*168ohm.

/Johan

Jag undrade bara om det var orginalet som av någon obegriplig anledning hade tre motstånd eftersom du noggrant hade ritat ut tre stycken. Det har ju medfört att många helt i onödan pulat med onödigt många komponenter.
För övrigt var det ett utmärkt initiativ.  *vinkar*
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 09 januari 2007, 10:47:40 »

När jag gjorde min hade jag alla komponenter förutom NTC'n så det fick bli vad som fanns hemma i lådan.

Men det gör ju ingen skillnad med 3*56 eller 1*169ohm.

/Johan
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 09 januari 2007, 10:08:13 »


Eftersom Elfa har ett gigantiskt sortiment med flera likvärdiga komponenter är det inte lätt att hitta rätt :)

Antal  Benämning                         ArtNr          kr/st
1st     Potentiometer 10kohm linjär  64-263-65  17:10
3st     Resistorer 56ohm                60-103-42   3:24
1st     Resistor 27kohm                 60-106-64   3:24
1st     NTC 2,2kohm                     60-259-93   9:60

Utopiazz, har du sett orginalet och kommit underfund med varför de satt tre 56Ω i serie istället för ett på 168Ω, tex Elfa 60-713-85 (169Ω)?
Skrivet av: jontte
« skrivet: 09 januari 2007, 09:47:55 »

Ja, det märker man när man börjar leta!

Tackar!

 Thumbsup
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 09 januari 2007, 08:31:16 »

hmm, detta var intressant.
Letade på Elfa men ble tveksam om jag hittade rätt komponenter.

Någon som kan ge ut art.nr vore väldigt tacksamt!

Eftersom Elfa har ett gigantiskt sortiment med flera likvärdiga komponenter är det inte lätt att hitta rätt :)

Antal  Benämning                         ArtNr          kr/st
1st     Potentiometer 10kohm linjär  64-263-65  17:10
3st     Resistorer 56ohm                60-103-42   3:24
1st     Resistor 27kohm                 60-106-64   3:24
1st     NTC 2,2kohm                     60-259-93   9:60
Skrivet av: jontte
« skrivet: 08 januari 2007, 20:43:48 »

hmm, detta var intressant.
Letade på Elfa men ble tveksam om jag hittade rätt komponenter.

Någon som kan ge ut art.nr vore väldigt tacksamt!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 juni 2006, 16:05:34 »

1
Skrivet av: Energy from Nibe
« skrivet: 11 maj 2006, 14:43:39 »

How about connections with Nibe 1210-10 ? There is different connection for sensor than smaller Nibe (1210-4)
There is 10 plugs in connection . Does anyone know how to connect this adjustment for 1210-10 ?

Skrivet av: Foffe
« skrivet: 08 januari 2006, 14:30:33 »

Har idag beställt komponenter för att bygga ihop denna.

Nån som vet hur potentiometern ska vändas? När man ställt den på max temp, ska det då vara lågohmigt mellan plint 5 och 4 eller mellan plint 5 och 1 ?
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 01 januari 2006, 18:56:20 »

Hej Utopiazz
Nu har jag gjort en givare enl din fina instruktion, fungerar suveränt.

Tack AndersA
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 02 november 2005, 23:18:35 »

Har svårt att tro att Nibe har flera rumsgivare som heter RG20 ;)   Det är samma givare

/Johan

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!