Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frostsäkra (vattenlösa) utedelar pÃ¥ luft/vatten värmepump  (läst 4875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad madwolf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mellerud
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eftersom vi har elavbrott här med jämna mellanrum, så undrar jag vilka modeller/fabrikat som inte använder vatten mellan ute och innedelen?
Vill inte riskera att utedelen med anslutningar fryser sönder bara för att det är kallt och det är ett längre elavbrott.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Viessmann, Mitsubishi, Danfoss, Nibe,Daikin där har du några *vinkar*

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Det finns något som heter glykol också, det har jag i min så den inte skall frysa sönder ifall det blir strömavbrott. Kan ju säga att jag inte är särskilt oroad, med lite glykol i får du aldrig någon sprängverkan även om det kanske blir lite sörjigt i rören om det blir djäkligt kallt.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Propylen har ingen vidare värmeöverföring och etylen är giftigt.

DX  eller en fläkt utedel fylld med Temper Thumbsup

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Viessmann, Mitsubishi, Danfoss, Nibe,Daikin där har du några *vinkar*

Not:stämmer inte för alla modeller hos dessa tillverkare, bl.a Nibe har både och
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Propylen har ingen vidare värmeöverföring och etylen är giftigt.

DX  eller en fläkt utedel fylld med Temper Thumbsup

Det kan säkert hända att det både är giftigt och kanske något sämre värmeöverföringsförmåga, men vem vill ha sönderfrusna rör?

Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad madwolf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mellerud
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren.
Har idag en CTC 1100 family som körs på el, därför letar jag efter olika lösningar för att få billigare energikostnader. Har sett att det går att köra pellets med rätt mycket jobb i den pannan, Gissar på ca 30K:- för brännare och magasin

Skulle jag köpa enbart VP så lutar det åt en Nibe split för ca 75K:- + jobb.
Men i så fall behöver jag komplettera med kamin och skorsten för att hjälpa till vid topparna och som reserv vid elavbrott ca 50K:- +jobb

Men jag tror att det är dumt att låsa upp sig på ett energislag.
SÃ¥ efter att läst och funderat pÃ¥ olika lösningar, börjar jag fundera pÃ¥ en lösning bestÃ¥ende av CTC Ecoflex  + CTC EcoAir 105 + CTC Safir 90, kostnad 90K +jobb.
vid plusgrader kör man på enbart värmepump, och vid kallare börjar pelletsen gå in.

Vid strömavbrott går man över till till att driva EcoFlex + cirkulationspumparna med batteri/elverk. Då borde väl det inte vara risk för att utedelen fryser, eller tänker jag fel?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Vet ej hur stort hus du har men 105:an är liten, skulle aldrig gå på liten pump om jag inte bodde i en välisolerad stuga på 100kvm max.

Många l/v VP tycker att pumpen behöver el-spets för tidigt, köper du än liten VP inträffar brytpunkten tidigare. När du ända lägger tid och pengar lägg på ett par tusen och gå upp i storlek, du kommer inte ångra dig.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tänk på att VP'ns effekt är angiven vid +7 grader ute. När det blir kallare så sjunker effekten snabbt så en 105'a ger inte mycket när man behöver den som mest...
Och som sagt var - Kör med glykol. Sämre värmekapacitet kan man kompensera med lite högre flöde.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad madwolf

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mellerud
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ser att det kommit en del svar till.
Att jag valde CTC EcoAir 105 är för att värmepumpen bara ska gå höst och vår när den är betydligt billigare än pelletsen.
Värmepumpen kommer bara användas ner till 0 grader sen går jag över på pellets och sommartid kommer det enbart vara varmvattenberedaren som är på.

Därför trodde jag att 105 skulle räcka, eller har jag fel?
Vill ha ett system som drar lite ström vintertid och är bekvämt resten av året

Sen ska jag väl tillägga att värmen brukar jag slå på, när dagtempen ute går under 13 grader (solen värmer upp huset såpass).
Huset är på 132 m2. De senaste åren har vi förbrukat 19-20 000 kwh med hushållsel. Värmeanläggningen är en CTC 1100 family som körs enbart på el.
Men som ekonomin ser ut kommer jag köpa  pelletspanna och vv-beredare först och komplettera med en VP när ekonomin har blivit bättre (om det verkar vettigt dÃ¥ med tanke pÃ¥ elpriserna).

Tror jag hittat en bra lösning på frostskydd, slingan mellan värmepump och resten av systemet går via en värmeväxlare. Ena sidan värmepump med glykolvatten och på andra sidan resten av systemet på vanligt vatten.
Borde inte bli så många liter glykol i så fall (som eventuellt kan läcka ut).
Då borde väl värmepumpen klara -30 utan att frysa sönder fast den är avstängd?

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Propylen har ingen vidare värmeöverföring och etylen är giftigt.

DX  eller en fläkt utedel fylld med Temper Thumbsup

Du ska väll inte dricka det *roflmao*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Frostsäkra (vattenlösa) utedelar på luft/vatten värmepump
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2012, 21:20:49 »
Temper ???
Min erfarenhet av temper säger korrosion och täppta växlare alt filter.....framför allt i en värmebärarkrets  :-\
ska du jaga specifik värmekap ska du köra etylalkohol/vatten
Har du tank att ladda mot har Airwell riktigt hög förångareffekt/verkningsgrad på de större..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Brandfarlig vätska ???

Du slarvade nog med avluftningen av Temper systemet om du fÃ¥r korrosion ;)  vacuumsugning Thumbsup  Du vet att jag suger hÃ¥rt och länge *roflmao*

Men du kan ha rätt angÃ¥ende värmebärare,  man brukar ju köra den i köldbärare.   

Utloggad Fredrik i Trollhättan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bor man så till att det ofta blir avbrott bör man ju tänk på det här men händer det mer sällan och enstaka gånger kanske man kan tömma kretsen vid långvarigt problem? Fyllning och igångkörning när strömmen kommer tillbaka?

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Ser att det kommit en del svar till.
Att jag valde CTC EcoAir 105 är för att värmepumpen bara ska gå höst och vår när den är betydligt billigare än pelletsen.
Värmepumpen kommer bara användas ner till 0 grader sen går jag över på pellets och sommartid kommer det enbart vara varmvattenberedaren som är på.

Känns onekligen som en mycket dyr installation.
Värmepumpen är billigare än pellets en bra bit under 0 grader.
Jag hade nog installerat en L/L VP och en elektrisk varmvattenberedare och gjort något kul för alla pengar jag sparade.
Att enbart köra vår och höst borde ge en pay-off tid på väldigt många år, långt efter att pumpen lagt av.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!