Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sven G
« skrivet: 27 februari 2006, 13:04:37 »

Kolla att borrarn verkligen klarar 220 m. Troligen ligger det på marginalen. De brukar anse att 200 m är max djup.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 februari 2006, 12:39:46 »

Finns det något annat skäl att inte välja 13 kw än att investeringskostnaderna blir högre?  d.v.s vilka problem uppstår om man överdimensionerar pumpen? Står den still för mycket och är detta inte bra?

Om VP:n ger högre uteffekt än vad radiatorerna kan göra av med under 55 grader så kan du få problem med för hög returtemp. I så fall måste du ställa om VP:n så att den går korta sekvenser med många start/stopp.

Man kan då komplettera med extra fläktkonvektor och/eller acktank. Fläktkonvektorn ökar uteffekten på systemet och en acktank ökar systemvolymen så att antalet start/stopp blir lägre.
Skrivet av: GöranM
« skrivet: 27 februari 2006, 12:36:33 »

Jag har en 10kw pump som är 6 år gammal ... men med dagens elpriser så hade det säkert blivit en modell större, och redan för 6 år sedan så fanns det en offert som hade en större pump. Min oljeförbrukning låg tidigare på 5kbm . Med en 10 kw pump så kommer du nog att få köra eltillskott från -5 eller så .... och visst GÅR det ... med det är skönt att slippa för markvärmen är mkt skönare  :)
Skrivet av: Preke
« skrivet: 27 februari 2006, 09:22:22 »

Tack för alla bra funderingar.

Jag tror att jag redan nu har en huvudsäkring på minst 25 A

Alla som har begärt in offerter från föreslår 10 kW och ca 200 m hål. Finns det någon annan anledning till att inte välja 13 kw och ett hål på ca 220 m än att investeringskostnaden blir något högre Själva pumpen är ju inte särskilt mycket dyrare och 20 meter till är ju inte heller så mycket dyrare att borra. Det är ju trorts allt en investering för ganska lång tid.

Finns det något annat skäl att inte välja 13 kw än att investeringskostnaderna blir högre?  d.v.s vilka problem uppstår om man överdimensionerar pumpen? Står den still för mycket och är detta inte bra?

Radiatorerna håller ca 42-43 grader vid minus 4 ute

Per-Åke
Skrivet av: Roland
« skrivet: 27 februari 2006, 08:58:28 »

...
En Nibe 1130-10 med 170m aktiv borra klarar att värma huset på egen drift ner till -3  C

....

170 meter är för lite till en pump på 10 kW, det blir över 40 W/m = ett par minusgrader på ingående köldbärare.

Carmans påpekande om inomhustemperaturen är viktigt. Det är vanligt att inomhustemperaturen åker upp någon grad efter det att värmepump har installerats. De extra kWh som krävs blir ju billiga.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 februari 2006, 21:18:09 »

Mitt program är inte så bra, men jag har lekt lite & komer fram till följande.

Du har ett energibehov på 44200kWh + hushåls el
toppeffekten beräknad till 15kW

En Nibe 1130-10 med 170m aktiv borra klarar att värma huset på egen drift ner till -3  C
årsförbrukningen för värme & varmvatten blir 14700 kWh + hushåls el
Och du måste har 25A som huvudsäkring

En Nibe 1115-13 med 2x140m aktiv borra klarar att värma huset på egen drift ner till -15 ºC
Årsförbrukningen för värme & varmvatten blir 12000 kWh + hushålls el
Och du kan klara dig med 16A som huvudsäkring om du har efektvakt, annars får du gå på 20A
Detta allternativ blir ca 25-30 000:- dyrare än alternativ 1

En Nibe 1115-13 med 220m aktiv borra klarar att värma huset på egen drift ner till -15 ºC
Årsförbrukningen för värme & varmvatten blir 13000 kWh + hushålls el
Och du måste ha 20A som huvudsäkring
Detta allternativ blir ca 15 000:- dyrare än alternativ 1


Dessa sifror är en fingervisning o inget annat
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 februari 2006, 20:54:00 »

Du som har så stort hus är änu mer beroende av att få rätt storlek på grejorna, det som blir några tillar extra tilskots el för en med litet hus blir många timmar för dig!

du gör alltså av mer 5 m3 olja när huset värms till 20 grader, många slutar att snåla när man instalarer värmapump & har då både 21 & 22 grader inne = ännu högra förbrukning mot idag!

det där med radiatorerna är oerhört viktigt ! skulle det vara så att det krävs över 55 grader när det är som kallast ute, så blir en värmepump olönsam i ditt hus.
men dom siffror du gav tyder på att det inte går åt så höga tempraturer om man fpr gissa & troligtvis har du idag viss styrning av termostater på radiatorerna, vilket driver upp tempraturen. (Dom ska bort sen!)

Du måste kolla i databladen på dom olika värmepumparna vad dom avger för effekt vid 50 grader ! för det är ju vid denna tempratur du behöver effekten !
titta INTE bara på modellnamnet !!!  :,v(
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 februari 2006, 20:05:23 »

Det med storlek av VP vill jag ej bedömma utan mitt råd gå in exvis på NIBES hemsida och se vad de rekommenderar.

Det finns bättre råd här i forumet exvis Rickard Bertil. :-\
Skrivet av: Preke
« skrivet: 25 februari 2006, 19:52:47 »

Lönar det sig kanske att öka investeringen, d.v.s borra kanske två hål på ca 150 m och ha en 13kW bergvärmepump. Jag vet inte hur mycket dyrare detta blir och hur mycket man tjänar i driftskostnader.

Per-Åke
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 februari 2006, 18:30:07 »

Det tyder på att du får inga problem med VP drift ,ed max 45/50 i värme system.

Det du kan också kontrolletra om radiatorerna är strypta och i den mån ev öppna så att alla är fullt öppna utan strypning och sedan kontrollera Rad. temp igen.

X-VVB-el berhövs om man har bubbelbad annars räcker den inbyggda VVB i VP till normal familj med som duscha normalt i 5-7 min.
Men med ungdomar som hos mig som gärna vill duscha i 15-20 min behövs extra elberedare som tar de extra VV behov som behövs.

/Janne
Skrivet av: Preke
« skrivet: 25 februari 2006, 17:54:18 »

Oljeförbrukningen gäller många år. Vi har haft ca 20 grader inne. Det är en Erylpanna från 70-talet och en ganska ny brännare (Bentone). Jag tror att elementen är från 70-talet. De är platta och dubbla, förutom några element som är "dragspelselement". Jag mätte temperaturen på ett element och det var mellan 37 och 41 grader (beroende på var jag mätte) vid 0 grader ute


Per-Åke
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 februari 2006, 17:46:43 »

Har pannan "normal" årsverkningsgrad verkar en pump på 10 kW rimligt men räkna med en del tillsatsel. En del skyr det som pesten och då behövs en större pump.  210 meter borrhål bör bli ett uttag på lite över 30 W/m för en 10 kW pump och det är också rimligt men förutsätter att det inte är så långt ner till berget. Frågan är alltså i vilket skick panna och brännare är och vilka år oljeförbrukningen avser. Det har varit en serie varma vintrar som kanske inte är representativa för värmebehovet.

Om tanken på 100 L behövs eller inte beror hur mycket vatten det finns i radiatorssystemet. Man rekommenderar minst 20 L/kW pumpeffekt. Är det platta moderna radiatorer kan den behövas. Gamla "dragspelsradiatorer" brukar rymnma så mycket vatten att den inte behövs.

Varmvattenberedarna är lite oklart för mig. Inbyggda brukar vara max 160 L, mer får inte plats.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 februari 2006, 16:27:22 »

Mät på rören vilken temp du har och deolika rad överkant/underkant (diff temp). Skriv sen upp detta vid olika ute temp.

Därmed vet du vilka temp du behöver vid en viss temp ute. :,v(


Det finns information att läsa i forumet om detta.
Skrivet av: Preke
« skrivet: 25 februari 2006, 16:12:48 »

Jag bor i Stockholm. Jag vet inte vilken framledningstempetratur jag har, men jag kan säga att elementen är ganska heta när det är riktigt kallt. Hur tar jag reda på framledningstemperaturen?

Jag har tagit in fyra offerter, men alla utom en tycker att det räcker med ca 10kW (Nibe fighter 115, 1130 el 1215, 1230 eller IVT resp Carrier
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 februari 2006, 15:21:14 »

rent spontant låter det klent.

2x 160m borrhål
en värmepump som ger 11-12 kW vid 50 grader
& en vvb som har 300 liter i tanken för tappvatten + mängden för dubbelmanteln

nåt åt det hållet.


Men det viktigaste i detta läge aä att du tar reda på vilken framlednings temp ditt hus kräver när det är kalt på vintern. vad har du haft när det var som kallast nu i vinter?
Skrivet av: puttrik
« skrivet: 25 februari 2006, 14:54:35 »

Ett borrhål på 210m som ska ersätta 5kubik olja låter för klent.
Du bör nog kanske ha en pump som ger åtminstånde 12kw enligt min mening, men du får nog fler åsikter om det nedan.
Har du bara fått in en offert?  Ta in flera.
Kolla vad du har för behov av framledningstempratur.
Vart i landet bor du?
Skrivet av: Preke
« skrivet: 25 februari 2006, 13:51:21 »

Tack för alla bra funderingar.

Jag tror att jag redan nu har en huvudsäkring på minst 25 A

Alla fyra som har begärt in offerter från föreslår 10 kW och ca 200 m hål.

Finns det någon annan anledning till att inte välja 13 kw (istället för 10 kw) och ett hål på ca 220 m (istället för ca 200 m)än att investeringskostnaden blir något högre Själva pumpen är ju inte särskilt mycket dyrare och 20 meter till är ju inte heller så mycket dyrare att borra. Det är ju trorts allt en investering för ganska lång tid.

Kan anläggningen bli överdimensionerad, d.v.s  t.ex den behöver inte gå tillräckligt ofta, drar den för mycket el eller vad kan problemet vara förutom högre investeringskostnader?


Radiatorerna håller ca 42-43 grader vid minus 4 ute

Per-Åke


Vi har en uppvärmd yta på närmare 400 m2, men har en oljeförbrukning på 4,6-5m3 per år. Nu skall vi ersätta oljan med bergvärme.

Tycker ni att det låter rimligt att ha a) ett borrhål på 210 meter och b) en IVT Greenline HT +E11, 10,7 kW med elkasett på 9kW c) 1 varmvattenberedare 300/160 l.

Vi är nu tre personer i huset och har inget badkar, men vi skall så småningom sälja huset och bör väl dimensionera anläggningen efter en större familj med kanske bubbelbadkar.

Är det bättre att ha en inbyggd varmvattenberedare eller en separat som ovan? Är det bra för oss att också skaffa en s.k  arbetstank på 100 l

Per-Åke Thumbsup

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!