Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att koppla tvÃ¥ slingor jordvärme  (läst 4310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lillfisken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vekhyttan, Lekebergs kommun
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • ÖstragÃ¥rden
Att koppla två slingor jordvärme
« skrivet: 19 augusti 2009, 09:07:11 »
Hej!

Jag stÃ¥r inför grävning av jordvärme. Jag ska lägga ner tvÃ¥ slingor pÃ¥ ca 400 meter styck. Hur kopplas slingorna ihop till pumpen? Drar man in tvÃ¥ slingor i huset eller kopplas det ihop utanför???  Sc:,h

Från huset ned till gärdet är det ca 50 meter och på den sträckan kommer jag inte kunna lägga slingorna på c-c 1200 mm. Kan man lägga "till" resp. "retur" nära varandra och då ha ett schakt på 1200 där de båda slingornas till och retur ligger i varsin schakt-kant? Sedan delar man upp dom vid gärdet?

Hoppas ni förstÃ¥r hur jag menar...  ;D

Renoverar just nu vår gård sedan 2008. Första våningen har platta på mark med vattenburen golvvärme. En VP Nibe 1245-10 kW tillsamman med 800 meter jordvärme ska hålla huset varmet. Plan 2 kommer värmas både av radiatorer och golvvärme.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Att koppla två slingor jordvärme
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2009, 12:03:59 »
Det normala är att man kopplar slingorna parallellt. Det ger ett lägre flödesmotstånd i slangarna men kräver justerventiler på inkommande anslutning. Man stryper sedan den kortare slingan så att man får samma temperatur på returanslutningen på båda slingorna.

Det är att föredra att göra sammankopplingen inomhus då det blir lättare att justera flödena vilket kan behöver göras några gånger vid start av anläggningen. Du slipper även anlägga en brunn ute på gärdet vilket du skulle behöva för att kunna göra justeringen om slingorna skulle kopplas ihop utanför huset.

Det är inga problem att lägga båda returerna tillsamman längs ena kanten och utgående ledningar längst med den andra.

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!