Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpen räknar fel  (läst 3867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Värmepumpen räknar fel
« skrivet: 13 mars 2005, 07:22:20 »
Hallå!

Jag har upptäckt en märklig grej som händer med värmepumpen (Diplomat 10). Ett tag brukade den ha toppvattenhöjningen på torsdageftermiddagarna/torsdagkvällarna. Plötsligt för ungefär en månad sedan skedde det på en fredag, och nu gjorde den det i går, alltså på en lördag. Det verkar som om den lägger till en dag varje gång. Jag har kollat och dubbelkollat att den verkligen är inställd på 14 dagar. Det ÄR den. Jag är säker.

Hur kan det komma sig att den räknar fel på dagarna såhär? Har någon varit med om något liknande? Det är kanske inte ett jätteallvarligt fel, men jag skulle gärna vilja veta varför det händer.
« Senast ändrad: 13 mars 2005, 11:42:47 av GAPa »

Utloggad perra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: i Värmlandsskogen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2005, 11:51:49 »
Får man fråga hur man ser toppvattenhöjningen, och hur jag ska se vad den är inställd på. Jag har haft min Diplomat 10:a i drift sedan månadsskiftet aug-sep, och har fortfarande inte fått några timmar med el-tillskott. Kanske höjningen är avslagen ???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2005, 11:54:04 »
Ett sätt att se den är att logga. Kolla på denna trend så ser du en legionellahöjning på en Nibe.

www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2005, 16:41:12 »
Får man fråga hur man ser toppvattenhöjningen, och hur jag ska se vad den är inställd på. Jag har haft min Diplomat 10:a i drift sedan månadsskiftet aug-sep, och har fortfarande inte fått några timmar med el-tillskott. Kanske höjningen är avslagen ???
Man ser toppvattenhöjningen genom att varmvattnet är/ har varit varmare än normalt. Den inbyggda loggningen sparas bara en timme och fyrtio minuter tillbaka i tiden, men om man har tur kan man upptäcka den.

Du ser vad det är inställt på under "Varmvatten" i servicemenyn, som du i sin tur når genom att hålla inne höger- och vänsterknappen samtidigt.

Utloggad O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NORGE
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2005, 16:53:19 »

Du kan settte "Loggetid" til 10 min sÃ¥ legger den inn ett värde i kurvan varje 10 min :,v( ;). tiden  man ser pÃ¥ kurvan blir da ca 14 timmar. Om du dÃ¥ kollar morgon og kveld kan du se hela dygnets kurvor. ;D ;D ;D.

O
Thermia Diplomat 1050, 160m aktiv borra

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2005, 16:57:31 »

Du kan settte "Loggetid" til 10 min sÃ¥ legger den inn ett värde i kurvan varje 10 min :,v( ;). tiden  man ser pÃ¥ kurvan blir da ca 14 timmar. Om du dÃ¥ kollar morgon og kveld kan du se hela dygnets kurvor. ;D ;D ;D.

O
Jag prövade det där, men jag tyckte att det kändes som om kurvorna blev exakt likadana. Jag tvivlar på att det fungerar, men jag får väl testa det lite ordentligare någon gång.

Utloggad O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: NORGE
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2005, 20:29:11 »

Det tar 14 timmar innak kurvan är fullstendig uppdaterad

O
Thermia Diplomat 1050, 160m aktiv borra

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2005, 20:50:39 »
Citera
Får man fråga hur man ser toppvattenhöjningen, och hur jag ska se vad den är inställd på. Jag har haft min Diplomat 10:a i drift sedan månadsskiftet aug-sep, och har fortfarande inte fått några timmar med el-tillskott. Kanske höjningen är avslagen

Kolla i styren.. toppvärmeintervall är 14 dagar från fabrik... toppvärmestopp 65 grader i mina papper.
Sen är det så på min gamla Villa Classic att elpatronen får ej slås av då tappar man legionellafunktionen!!!   På diplomat hittar jag inget om det, möjligt att den funkar ändå vid toppvärmedrift på VV.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2005, 21:25:59 »
Har du brutit strömmen till VP för att göra någonting? Då nollställs räkningen för VV-toppning och en ny 14-dagarsperiod startar.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpen räknar fel
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2005, 06:21:52 »
Har du brutit strömmen till VP för att göra någonting? Då nollställs räkningen för VV-toppning och en ny 14-dagarsperiod startar.
Nej, det har jag inte, särskilt inte två gånger en dag efter toppvattenhöjningen. Det skall bli intressant att se om det kommer att ske på en söndag om två veckor. Om det blir så får man väl prata med installatören om det. Det känns ju lite konstigt med ett så här litet och inte särskilt viktigt fel, men ett fel är det ju och sådana är inte så kul att ha.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!