Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionella?  (läst 10058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Legionella?
« skrivet: 09 oktober 2006, 00:34:59 »
Det här är väl ganska typiskt för en nybörjare, men jag hoppas Ni kan hjälpa mig att reda ut begreppen utan för mycket proffsjargong: alltså i Nibes manual står det om meny 8 grundinställningar att siffra 2 längst bort till höger betyder periodiskt förhöjt varmvatten. Här på forumet omnämns detta ofta som "legionella"-inställning?

När nu Climatecs pojkar har installerat och idriftsatt anläggningen hos mig är denna meny inställd på 0!

Vad betyder nu detta? Bryr sig Climatec inte om om vi får legionella, eller är inställningen inte nödvändig?

Vad exakt sker om man ändrar denna inställning till 2? Här brister nämligen "manualen" i tydlighet vilket iofs är typiskt för hela manualen. Vad exakt innefattar funktionen "periodiskt förhöjt varmvatten" förutom att även jag begriper att varmvattentempen periodiskt förhöjs?

Borde inte en sådan funktion om den är kritisk för allmänhälsan alltid ställas till 2 vid idrifttagande?

Glad för en förklaring rörande detta  ::)
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Legionella?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2006, 17:51:44 »
Personligen tycker jag detta med legionella överdrivs kraftigt... det som oftast missas är även den långa period av stillastående vatten (14 dagar) i temperaturer mellan 20-50 grader... har man normalt det?... lika farligt vore då kallvattnet vid utlandresa två veckor på sommarenn då är man även där i samma läge...

Men visst borde den varit inställd på en 2:a som du säger det extra skyddet kostar inte många kronor per år...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Legionella?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2006, 00:05:44 »
Vissa värden, ganska många, är redan inställda från fabriken s k default. Varför man har ändrat legionella-inställningen måste du fråga installatören om. Möjligen finns det någon anledning i detta fall?
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionella?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2006, 08:41:38 »
Möjligen finns det någon anledning i detta fall?

Det tycks på annat håll grassera en uppfattning om att varmvattenomsättningen i en normalvilla är så stor att legionella i normalfall inte bör uppstå... Dessutom sägs även att en annan förutsättning kan vara att en individs nedsatta immunförsvar ökar känsligheten.

Enligt detta är alltså 2:an bara nödvändig vid låg varmvattenomsättning eller där man vet att vattnet står länge i beredaren?

Vad tycker och vet proffsen om detta här på forumet?
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Legionella?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2006, 10:05:53 »
I den enskilda villan är risken för legionellasmitta nära obefintlig.
Lika förbannat kan myndigheterna aldrig gå ut med rekommendationen att ignorera legionellarisken, eftersom det förr eller senare skulle komma något fall (vilket det kanske gör ändå).
Legionella förökar sig i stillastående vatten med en temperatur mellan 20-50 ºC.
Sedan kan smittan bara spridas som aerosol, dvs finfördelade vattendroppar som sprids som en dimma. Duschar, bubbelbad och AC är smittkällor. Sedan får legionellan bara fäste hos de som är extra känsliga, rökare, äldre, sjukliga.

Med en slingberedare som i CTC har man en liten volym (sju liter) som snabbt omsätts. Ingen legionella.
I vanliga förrådsberedare får man höja temperaturen emellanåt.
Ett större problem är om man har stillastående varmvatten i en blindstump på stammen t ex. Där kan legionellan växa kontinuerligt.

Nå - hur mycket drar landets totala legionellakörningar i elkostnad per år? Nån som kan göra ett överslag?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Legionella?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2006, 20:45:14 »
Möjligen finns det någon anledning i detta fall?

Det tycks på annat håll grassera en uppfattning om att varmvattenomsättningen i en normalvilla är så stor att legionella i normalfall inte bör uppstå... Dessutom sägs även att en annan förutsättning kan vara att en individs nedsatta immunförsvar ökar känsligheten.

Enligt detta är alltså 2:an bara nödvändig vid låg varmvattenomsättning eller där man vet att vattnet står länge i beredaren?

Vad tycker och vet proffsen om detta här på forumet?

Vadå jag har väl redan svarat fiR:.... _/-
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionella?
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2006, 22:30:07 »
Vadå jag har väl redan svarat fiR:.... _/-

Jodå, ditt svar är uppskattat! men det finns kanske fler uppfattningar? Måste väl vara det som är meningen med ett forum? kanske någon kan förklara precis vad som händer när funktion 2 är programmerad?
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Legionella?
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2006, 23:02:01 »
Hej R-B
Har haft i detta läge en tid och pumpen växlar till varmvatten körning  efter 14 dager och drar med elpatronen upp tempen till 65 grader en gÃ¥ng och Ã¥tergÃ¥r sedan till ordinarie värmepumpskörning i 14 dagar igen.
Tidsintervall och temperatur ställer man ju iofs skälv i den menyn.
Min 1215-7 går med el i 35 minuter och den externa elmätaren tickar fram 2KW, dvs 4 kw/månad i legionella kostnad.
Nödvändigt eller ej men det är ju ringa kostnad??
Har den nu ställt på var trettionde dag.

mvh Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionella?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2006, 00:05:42 »
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Legionella?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2006, 19:31:01 »
Det kostar nån tia/år.
Det har vi rÃ¥d med, även jag  :D trots minimal risk.

drjukebox
Visst inga risker nästan, MEN man har fall där dom tom funnits enbart i duschmynstycket, i strilen.

I stora anläggningar tex badhus o sporthallar med legionellafunktion där genomspolas allt med hetVV
med vissa intervall.

Störst risk är det som bekant pÃ¥ sjukhus vad gäller VV mest mht alla blindledningar som proppats vid  ombyggnader!! där finns det levnadsvillkor, ossÃ¥ gÃ¥r det varken klorera bort eller "skÃ¥lla" bort dom rackarna!

Jag är liite stolt över att tvingat fram uppbilning för proppning mot stamledning många gånger.
Detta trots enorma protester från berörda på "golvet" förr tyckte dom flesta det va onödigt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Legionella?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2006, 22:32:21 »
Vi har normalt en motståndskraft mot dessa bakterier som orsakar lunginflammation. Men personer med nedsatt imunförsvar löper risk när de blir smittade av denna bakterie. Bakterien lever och frodas i såväl vattensammlingar som i jord, den finns runt omkring oss, vi har den i oss i måttliga mängder utan att bli sjuka. Det är när en svag grupp utsätts för en stark bakteriekultur läget blir kritiskt. Allt enligt sökresultat på internet. Bränner man rent någon gång då o då tror jag nog det räcker. Vill man göra det oftare går ju det också bra, enegin går ju inte till spillo, så vill man elliminera en riskfaktor så varför inte. Man kan ju åka på en penicilinkur, vilket sätter ned imunförsvaret och således ökar risken att få lunginflammation pga legionellabakt. Visst kan man bränna av pannan när doktorn skrivit receptet men det känns som att gå till ytterligheter. Bättre vara säker.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Legionella?
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2006, 12:12:04 »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Legionella?
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2006, 13:05:21 »
Problemet med legionella körningen är att om man inte spolar under tiden som pumpen gör sin legionella körning så kan det ju finnas kvar i blindade ledningar eller liknande i systemet där temperaturen inte höjs eftersom man inte tappar vatten.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Legionella?
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2006, 14:15:17 »
Och kanske borde det finnas en generell rekommendation att låta duschen spola en stund innan man kliver in? Sc:,h

Men om legionellan finns i ledningar/blandare/munstycke sÃ¥ skulle man kanske behöva andningsskydd ocksÃ¥?  Sc:,h Sc:,h

Sen skulle det förstås ha tusen, nej en miljon gånger större hälsoeffekt om man fick alla ungdomar att avstå från tobak.
Riskanalys behövs!  studs
Tycker det fanns en del bra sammanfattande info på ovanstående länk.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Random Boot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionella?
« Svar #14 skrivet: 12 oktober 2006, 15:02:49 »
Tycker det fanns en del bra sammanfattande info på ovanstående länk.

Jodå, mycket intressant länk!

Det är bara att konstatera att hur man än vänder sig är ändan bak... Det är naturligtvis helt rätt att man inte kan utesluta eventuella risker till 100% i en gammal kåk om nu alla dåliga förutsättningar som krävs för att härden skall uppstå finns framme.

All denna information får för min del gärna avrunda ämnet, reagerar ändå lite över att man vid installation genom Climatec sätter funktionen till 0 och inte ens informerar kunden om möjligheten till extra skydd därför att man uppenbarligen från detta företags håll anser faran vara överdriven...? Sedan måste jag på grund av dåliga instruktionsanvisningar se till att hålla tungan mycket rätt i munnen om jag vill ändra något från "standard"-inställningarna! Alla kan inte besitta atackkunskaper och jag hoppas att det därför är möjligt att via ett så bra forum få fortsatt hjälp.

Det går sedan alltid att diskutera huruvida jag som konsument kan vara allvetande och ha informerat mig om den eventuella legionellafaran som lurar i mitt egna ledningssystem. Jag ber om ursäkt, men det här var inget jag gick och grunnade på när jag bestämde mig för att jag ville ha det varmt till en mer överkomlig kostnad!

På grund av framförallt dessa outgrundliga menyer vet jag fortfarande inte om jag törs ställa om till regelbunden legionellakörning? *vinkar*
Nibe 1215-8,5/170m-borr/Östgötaslätten söder om Mjölby/Kåken byggd 46 ca 140m2 finns ett och annat kvar att göra...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!