Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rök ur proppskÃ¥p och het säkring  (läst 6020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Equinoxe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Rök ur proppskåp och het säkring
« skrivet: 02 februari 2012, 22:08:37 »
Blev uppringd av sambon som var hemma i lätt panik berättade att brandvarnaren tjöt i källaren och det rök ur proppskåpet till värmepumpen. En säkring var onormalt varm så jag bad henne stänga av huvudbrytaren till värmepumpen. Tydligen gick värmepumpen och körde steg 2 på tillskott trots att det var -7 ºC ute. Jag åkte hem på direkten och startade värmepumpen. I loggen såg jag att integralen hade legat runt -900 hela dagen och det har den aldrig gjort tidigare vid så hög utetemp. Utedelen har ingen isbildning på sig.
Vid påslaget av värmepumpen började jag höra ett lätt knastrande ljud från proppskåpet så jag stängde av igen och ringde installatören direkt. Eftersom värmepumpen har en egen säkringscentral med tre proppar var det lätt att se var problemet var. Nu väntar jag på att de ska komma imorgon.
Jag skruvade ut säkringarna och toppen på den proppen som var varm såg ut att vara ärgad. Motsvarande kontakt i proppskåpet såg också illa ut.
Någon som har haft liknande erfarenheter? Pumpen är en två år gammal Atria Optimum, 10kW.

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rök ur proppskåp och het säkring
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2012, 22:10:46 »
Säkringsbotten ska bytas ut. I med ny propp å sen är det bara att köra.
edit: du låter förstås elektrikern göra jobbet.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Equinoxe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Rök ur proppskåp och het säkring
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2012, 23:34:54 »
Självklart lÃ¥ter jag elektrikern fixa det... när han behagar komma.  >:D Vi fÃ¥r se hur det gÃ¥r imorgon. När jag skruvade ur säkringarna sÃ¥g jag att problemfasen inte hade nÃ¥gon passdel. Man kunde alltsÃ¥ sätta i vilken säkring som helst. Han ska fÃ¥ förklara hur det kommer sig att tvÃ¥ faser har 20A passdelar och den tredje inte har nÃ¥gon. Slarv kanske...?

Nu vet jag i alla fall att det går utmärkt att värma kåken med Keddy-kassett, ett el-element i källaren och ett på övervåningen när det är -12 ºC ute.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Rök ur proppskåp och het säkring
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2012, 10:44:42 »
Ajaj, ingen passdel, då går det inte att skruva åt säkringshållaren hårt nog för att få bra kontakt. Det var bättre förr när det fanns småslantar, ett par tvåöringar i säkringshuven så funkade det utan passdelen.Svårt att se om säkringen var blåst bara.
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 10:50:26 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Rök ur proppskåp och het säkring
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2012, 10:51:52 »
Då borde det gå på garantin, åsså kunde du få en ursäkt för slarvet också.

Tvåöringar hehe, med inflationen får man väl använda en guldtia idag. ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!