Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nätet eller lokalt 1245-8  (läst 2799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nätet eller lokalt 1245-8
« skrivet: 19 mars 2012, 11:25:05 »
Hej,

Har bestämt mig för att köpa en Nibe 1245 8kW pump. Har kollat runt på nätet och priserna ligger ju ganska bra där hos samtliga handlare. Har dock fått ett bra pris av en lokal handlare som endast är några tusen upp från nätpriset.
Så min fråga är, skulle ni köpt på nätet eller av er lokala rör-handlare?

Rent spontant så borde ju inte garantierna spela någon roll då det verkar vara Nibe som står för alla ev. bekymmer men samtidigt är det ju skönt att ha någon att ta frågan med lokalt...

Tacksam för era idéer i ärendet!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2012, 11:34:57 »
Har du tänkt montera själv?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2012, 14:18:18 »
Har du tänkt montera själv?

Japp, ihop med grannen som är anställd röris.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2012, 14:34:07 »
Då behöver du väl inte göda den lokala handlaren? Huvudanledningen till att man köper från en lokal firma är ju att samma firma gör installationen och lämnar funktionsgaranti på hela anläggningen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2012, 16:15:15 »
Håller i princip med, skall du ändå montera allt själv så vill den lokala handlaren säkert inte att du ringer till honom om du får problem.
Nätsäljarna kan säkert vara svårt att få tag i, men Nibe centralt brukar ställa upp med felsökning över telefon, och att de skickar ut (förmodligen den lokala handlaren/installatören) på deras bekostnad om det är nåt fel.
Skulle det vara ett fel som beror på dig/installationen/åska får du stå för kostnaderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2012, 20:36:01 »
Du kan väl ge din lokala handlare en chans tala om vad du ger på nätet och se om han hänger på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2012, 20:51:48 »
Har tagit frågan med om han kan tänka sig gå ner men det gör han inte. Han vill vara seriös och på så vis inte sälja pumpen utan uppstart/intrimning trots att jag installerar den själv.
Så frågan är egentligen vad det är värt?? Viss support lokalt eller endast via Nibes support...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2012, 21:17:35 »
Låter som en klok handlare det är endast du som kan avgöra om det är värt det. Support får du här.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2012, 17:07:07 »
Frågan är om du får något från den lokala handlaren som är värt den högre kostnaden. "Min" installatör, som förvisso är SVEPA-ansluten, fyllde aldrig i något installationsprotokoll och så fort jag betalat sista kronan för installationen har det varit alldeles tyst från honom. Han har inte frågat om dom ska demonstrera anläggningen, inte ett ljud - ingenting >:(
Supporten jag fått från forumet, däremot, har varit guld värd tummenupp
Här finns dom, kunniga, vänliga experterna som ställer upp, praktiskt taget dygnet runt med hjälp, förklaring, diskussioner och tröst om det behövs. Vilket gäng huuura
 
« Senast ändrad: 20 mars 2012, 17:21:22 av Megajool »
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2012, 11:15:14 »
Hej,

Har bestämt mig för att ta pumpen av den lokala handlaren då det endast skiljer ca 3000kr och jag har lite andra fördelar av att handla där. Hoppas jag gör rätt och blir nöjd med installationen.
Idag kommer förrseten borraren och skall göra hålet, som skall vara aktivt 170m tummenupp

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nätet eller lokalt 1245-8
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2012, 20:31:06 »
DÃ¥ var hÃ¥let borrat. 180m totalt, tyvärr ganska litet vattenflöde sÃ¥ det var tvunget att vattenfyllas. Har stÃ¥tt i drygt ett dygn nu och vattennivÃ¥n har sjunkit med ca 5m sÃ¥ mao har jag drygt 170m aktivt  tummenupp

Dessutom dök pumpen upp på gården idag, en Nibe 1245-8, så nu är det bara att börja gräva in slangen... ???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!