Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt hÃ¥l ?  (läst 16089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt hål ?
« skrivet: 16 september 2012, 21:45:35 »
Hej,
Bor i Stockholm i villa 260 kvm byggd 1987 och installerade bergvärme för 5 år sedan samt har pool 4x8 m inkopplad via värmeväxlare.
Värmepumpen är en Nibe 1230 10kW med en frånluftsmodul, borrhålet är 190 m med 16 m till berg och uppmätt vattennivå vid borrningen 6 m djup.
Jag hade ett kompressorfel för 2 år sedan som reparerades, men allt har fungerat felfritt fram till i somras.
Poolvärmen kopplade jag in i början på juni och efter ca 3 tim fick jag LP-larm. Ringe efter en rörmek som fyllde på köldmedium och kollad systemet, deras slutsats var att hålet hade blivit för kallt.
Känns som konstigt att det hålet helt plötsligt blivit kallt efter 5 år, när det varit en mild vinter också.
Hade poolvärmen avstängd under sommaren och tog nya tag nu igen för att se om det går att lösa innan jag ska stänga poolen.
Slog pÃ¥ poolvärmen förra veckan igen med nytt LP-larm, loggen visar att vp gÃ¥tt 493 min före larmet, KBin -0,3 C, KBut -6,8C.  Strax efter att jag slog pÃ¥ värmen var KBin  ca 4C, KBut -2C och efter 90 min KBin 1,0C och KBut -4,5C.
Jag har anlitat en ny rörmek, men han har vaga ideer om att det kan vara fel på KB-mixen eller mindre troligt cirkpumpen för KB.

Jag hoppas att någon på forumet kan ge tips om det är så att hålet blivit kallt eller om det kan vara fel någonstans.

Om hålet helt plötsligt blivit kallt får jag väl skaffa en separat poolvärmepump.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kallt hål ?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2012, 22:35:57 »
Har dom verkligen gjort rent filtret?
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt hål ?
« Svar #2 skrivet: 17 september 2012, 06:41:32 »
Det verkar vara något som gör att flödet uteblir, om den går 493 minuter så lär det ju knappast vara filtret, utan som jag ser det verkar det vara mer troligt att cirkpumpen stannar av någon anledning.
Dock är det ju ovanligt at en cirkpump som kommer igång stannar under drift, då brukar det vara så att de inte orkar starta när de stannat.
Det skulle iofs kunna vara filtret om KB-ut visar fel (för varmt).

En sak är säker, det är inte ditt hål som är för klent, i vart fall inte om uppgivna deltaT stämmer.
Difftempen på 6-7 grader är dock lite högre än vad som är normalt (brukar vara ca 5 grader på en 10 kW maskin) och det kan antyda att cikrpumpen kärvar/går tungt, att filtret är igensatt, eller i värsta fall att kollektorn är sammanpressad så att flödet stryps om/när det fryser till is i borran.

Noterar du, eller har du tidigare noterat att nivån i nivåkärlet för brine stiger när värmepumpen går långa tider med kontinuerlig drift?
(Det skulle kunna indikera sammanpressad kollektor med för lite/uteblivet flöde som följd.
Detta är dock väldigt ovanligt, men å andra sidan, de gånger det händer så brukar det vara i anläggningar med långt foderrör och högt grundvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad poolmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt hål ?
« Svar #3 skrivet: 17 september 2012, 08:42:11 »
Hej igen,
Tack för tipsen.
Filtret är kollat och det är OK.
Jag har ett slutet system och då borde väl sammanpressad kollektor märkas som tryckhöjningar så jag ska kolla om jag ser något där.
Känns skönt att höra att hålet borde räcka till, men det gäller att hitta felet också.....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #4 skrivet: 17 september 2012, 09:41:54 »
Poolvärmen kopplade jag in i början på juni och efter ca 3 tim fick jag LP-larm. Ringe efter en rörmek som fyllde på köldmedium och kollad systemet, deras slutsats var att hålet hade blivit för kallt.
Känns som konstigt att det hålet helt plötsligt blivit kallt efter 5 år, när det varit en mild vinter också.

190 meter borrhål och en frånluftmodul till en pump på 10 kW i Stockholmsområdet skall fungera. Det kan inte handla om att borrhålet är för kallt i början av juni.

Köldbärarflödet är lågt, det kan vara det i kombination med en felaktigt inställd expansionsventil som gör att trycket i förångaren blir för lågt.

Fungerar frånluftmodulen som den ska? Jag tycker köldbärartemperaturerna borde vara högre med en sådan i systemet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt hål ?
« Svar #5 skrivet: 17 september 2012, 10:04:18 »
Kolla även att KB-cirkpumpen är ställd på läge 3 (högsta effekt)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt hål ?
« Svar #6 skrivet: 17 september 2012, 13:45:31 »
Men även med dåligt flöde borde väl KBin ligga på plusgrader så här års?

Jag har en 10kW pump i Uppsala, med 180m kollektor, ingen pool, men i slutet av en värmekörning har jag nu KBin = +5⁰, KBut = +2⁰.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kallt hål ?
« Svar #7 skrivet: 17 september 2012, 15:28:43 »
Ja, det har du väl iofs rätt i, men visar tempgivarna rätt? (för honom)
Det vet vi inte.

Det han behöver är troligen någon som verkligen förstår sig på en värmepump/kylanläggning - som kommer ut och tittar över prylarna.
Det kan ju vara något ljushuvud som dragit ned cirkpumpen på lägsta läget för att få varmare inkommande brine?
Eller så har borrarna inte alls borrat så långt som de påstår, det kanske blev mycket vatten, eller helg, vad vet vi - och som en följdfråga till trådstartaren, har du någon aning om hur djupt det borrades, eller hur lång kollektor som sänktes ned, eller litar du helt på den som borrat?
Utförde du själv lodningen till vattennivå (eller var du med) efter borrningen?

Dessutom, kompressorn är bytt, vet vi varför, kan den ha förstört kylkretsen med slaggproduktern från den havererade kompressorn?
En låg temp på borran indikerar iofs att värmepumpen plockar mycket värme ur berget, men ändå.

Jag får väldigt dåliga vibbar när det rör hela detta case måste jag säga, det måste nästan vara en serie av dåliga hantverkare som varit i farten för att det skall bli som det nu ser ut att vara...

Något som poolmannen själv skulle kunna göra är ju att kontrollera tempgivaren på inkommande genom att sticka in en vanlig billig ute/inne-termometers utegivare under isoleringen på inkommande KB.
« Senast ändrad: 17 september 2012, 15:36:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt hål ?
« Svar #8 skrivet: 17 september 2012, 15:59:48 »
Men även med dåligt flöde borde väl KBin ligga på plusgrader så här års?

Jag håller med om det. Speciellt när det är dåligt flöde borde det vara plusgrader då lågt flöde gör att KBin blir högre och KBut blir lägre än med högt flöde.

Poolen hade inte värmts under sommaren. Efter lite mer än 8 timmars värmning av poolen är köldbärartemperaturen under noll. Jag tycker inte det är rimligt när det finns en FLM.

I första inlägget stÃ¥r det "loggen visar" sÃ¥ det borde vara nÃ¥got bättre än de till pumpen hörande givarna som visar temperaturen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kallt hål ?
« Svar #9 skrivet: 17 september 2012, 16:28:48 »
Med ett delta på 6 grader enligt nibes givare tycker jag nog att en koll av filtret är på sin plats
Och som vanligt finns säkert ingen flödes dokumenterande ventil. Tänk va det underlättar en felsökning
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt hål ?
« Svar #10 skrivet: 17 september 2012, 21:32:36 »
Med ett delta på 6 grader enligt nibes givare tycker jag nog att en koll av filtret är på sin plats
Och som vanligt finns säkert ingen flödes dokumenterande ventil. Tänk va det underlättar en felsökning
Cc

Fortfarande borde KBin ligga på plus så här års, även om filtret är igensatt.

Givarna kan så klart visa fel.

Min KBin ligger pÃ¥ ca +7⁰, och KBut +3⁰, tills brinen gÃ¥tt ett varv, när det sjunker ca 1⁰ efter första varvet, och sedan ytterligare ca 0,5⁰ därefter.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad poolmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt hål ?
« Svar #11 skrivet: 17 september 2012, 23:36:48 »
tack för alla ytterliggare tips.
Jag ska testa imorgon och kolla igenom alla frågor, återkommer med mera data efter det.
Rörmek no 1 i juni hittade jag via Nibes hemsida över installatörer. När jag kände att han ej lyckades lösa detta så ringde jag Nibe som sade att jag ska anlita ett "auktoriserat serviceombud" för en installatör kan man ju inte anlita för felrep enligt Nibe....
Den som nu jobbar med det nu är auktoriserad, men kliar sig också i huvudet !
Tempgivarna för KBin resp ut visade fel efter sommaren och är nybytta, jag ska kontrollmäta imorgon att dom visar rätt.
Åsikterna verkar vara att hålet bör räcka till och eftersom allt funkat fram tills jag slog på poolvärmen i juni så borde det vara något som gått sönder.



Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Kallt hål ?
« Svar #12 skrivet: 18 september 2012, 06:00:25 »
Flödet tipo. Utan flöde stannar pumpen.
  4 + vid start enligt givare efter 489 minuter stannar pumpen pÃ¥ lp.
Så här gör man.
1 flödet mäts upp. Filtret rensas.
2 på med teston för kontroll av vart förångning hamnar mot inkommande kb
3. Mät med egna instrument tempen på inkommande kb( då säkerligen det saknas referens termometrar i kb krets)
4 . Nu ser man eventuell brist på soppa eller om det gått upp olja i expansions ventilen.

Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hål ?
« Svar #13 skrivet: 18 september 2012, 20:40:00 »
Vilken temperatur har poolen? Går det att räkna ut vad effekten blir med t.ex. 20 °C VB och 0 °C KB?
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad poolmannen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt hål ?
« Svar #14 skrivet: 18 september 2012, 22:25:23 »
Jag kollade KBin temp med en separat enkel termometer och den har hyfsad korrelation med någon grads diff med en inbyggda tempmätaren.
När man studerar KB tempdiff så ligger den mellan 5 och 6 C. Servicekillen sade att om det är fel på cirkpumpen så borde det vara större diff.
Filtret är kollat och är rent.
Jag ska ta hit servicekillen igen så får han göra flödestester mm.
Angående poolfrågan så är det många faktorer med utomhustemp osv, men när jag slår på den på våren så kan det ta 5-7 dagar att få upp temperaturen från ca 12 till 22.
När poolen är uppvärmd och det ej är så kallt ute så funkar allt OK, eftersom pumpen då ej behöver gå så länge i stöten. Vid senaste testet var det ca 16 C i poolen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!