Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftning av VPA?  (läst 1874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phal

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
Luftning av VPA?
« skrivet: 08 oktober 2006, 10:14:14 »
Har nu haft systemet inkopplat i 2 veckor. Fortfarande pyser det ut mycket luft när VPA luftas.
Luftar varannan dag ungefär . Hur länge måste jag göra detta?
NIBE 1130-8, VPA 200/70. 145 m aktivt borrdjup. Supra turbokassett 9kw/inbyggt fläktsystem. 103 m2 boyta, 103 m2 biyta, Byggt 1968. Tidigare 3 m3 olja/år. Hus i södra småland.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Luftning av VPA?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2006, 17:43:49 »
Har nu haft systemet inkopplat i 2 veckor. Fortfarande pyser det ut mycket luft när VPA luftas.
Luftar varannan dag ungefär . Hur länge måste jag göra detta?

Du får göra detta tills ditt system har blivit syrefritt.. det blir mindre å mindre... till slut kommer där bara syrefritt vatten..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad aron esp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Luftning av VPA?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2006, 19:25:01 »
Hej ,

Har du satt någon reserv-elpatron i VPAn ?
Om sÃ¥ kan du höja tempen i VPAn  till ca 80 grader.
Det påskyndar avgasningen.

Innan jag kopplade ihop radiatorsystemet med VPAn och en volymtank på 100 lit så lät jag vattnet cirkulera i VPAn och volymtanken med ca 70-80 grader i 2 veckor. Då avgår det mesta syret. Har ett gamalt järnrörsystem som inte behöver rosta i onödan. 300 liter nytt, friskt vatten innehåller mycket syre.

/A
Bytte 2006 ut CTC ved-olje-panna från 1964 som kördes som elpanna med två patroner tot 9kw (inte speciellt effektivt) mot Nibe 1130 8 kw, VPA300/200, 560 m markslinga (380+180). 2 rörs radiatorsystem, kompletterad med några nya raddar i rum som bara hade elgolvvärme. Gjorde allt jobb själv utom att köra grävmaskin. Självlärd rörmokare och elektriker. Hemort Skövde. Det härliga bubbelkaret kan numera fyllas på en kvart.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Luftning av VPA?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2006, 21:38:14 »
Har nu haft systemet inkopplat i 2 veckor. Fortfarande pyser det ut mycket luft när VPA luftas.
Luftar varannan dag ungefär . Hur länge måste jag göra detta?

Du får göra detta tills ditt system har blivit syrefritt.. det blir mindre å mindre... till slut kommer där bara syrefritt vatten..

det nyfylda vattnet i systemet innehåller luft, som frigörs sakta men säkert. bara att lufta lite då o då tills vattnet är döt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Luftning av VPA?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2006, 07:35:43 »
Har nu haft systemet inkopplat i 2 veckor. Fortfarande pyser det ut mycket luft när VPA luftas.
Luftar varannan dag ungefär . Hur länge måste jag göra detta?

Du får göra detta tills ditt system har blivit syrefritt.. det blir mindre å mindre... till slut kommer där bara syrefritt vatten..

det nyfylda vattnet i systemet innehåller luft, som frigörs sakta men säkert. bara att lufta lite då o då tills vattnet är döt.

NÄÄÄ Carman vatten innehåller syre inte luft... Det du luftar ut ur systemet är syre som frigörs när vattnet värms... ::)

Testa i en kastrull på spisen det bubblar rejält under uppvärmining av vatten.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Luftning av VPA?
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2006, 08:22:51 »
Gasen består till största delen av kväve. Om inget syre har reagerat med järnet är det ca 65 % kväve i gasen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!