Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmtvansstyring pÃ¥ IVT Greenline HT C9  (läst 5858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« skrivet: 03 maj 2008, 18:14:18 »
Har en IVT-pumpe på 9kW som fungerer kjempefint. Men jeg lurer på noe ang. varmtvannsstyringen...

I dag forsyner den to husstander med varmtvann (vi har en leilighet vi leier ut). Til dusjing går det ikke an å bruke opp varmtvannet (kun 165l innebygd bereder), den lager nytt varmtvann like fort som det brukes om kun en dusjer samtidig. Dette sees lett av kurvene i Husdata-programmet, når pumpa starter synker vv-temp ennå en grad eller to for deretter å stige sakte, selv om dusjen fortsatt går.

Har målt vannforbruk i dusjen til 6-9 liter/min avhengig av hvem som dusjer.

Men. NÃ¥ skal vi pusse opp badet og det blir boblebadekar. Jeg er usikker pÃ¥ om pumpa vil klare Ã¥ fylle et stort kar (300l+) med varmt nok vann eller om jeg mÃ¥ satse pÃ¥ et lite 220-liters kar. Tapping av vann vil jo foregÃ¥r raskere enn i dusjen, dog ikke mer enn maks 15 liter/min da vi har noe lavt vanntrykk (3.1 bar).  Har noen erfaring med 9kW IVT m/innebygd bereder og boblebadekar ?

Lar det seg gjøre å programmere den til å starte opp 9kW med elkassett etter kun et par-tre minutter om vv-tempen fortsetter å synke etter kompressorstart ? Uten at dette påvirker når elkassetten starter ved varmekjøring ? 18kW totalt er helt sikkert nok til å varme opp vannet mens det forbrukes...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2008, 18:41:31 »
Ett bubbelbadkar på 300 liter klarar den inte att värma vid en sk. störttappning.
Då måste du ha en E9 samt en vv-beredare på 2 eller helst 300 liter.
I ditt fall blir det väl kanske en elektrisk vv-beredare i serie med den bef.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2008, 18:51:08 »
Hva er en sk. "störttappning" da ? I antall liter/min ? Vet at andre klarer å få 25l/min eller mer ut av en utekran, her stopper det på 15l/min pga. lavt trykk...

Har tenkt på det med en elektrisk varmer i serie men det virker så unødvendig når det allerede sitter 9kW med elkassett i varmepumpa. Hadde det gått å slå den på manuelt ("ekstra varmtvann") via eksternstyringen f.eks ?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2008, 19:04:58 »
man får väl prova innan man gör något att sätta på xtra vv i menyn då blir vv 65 grader men gör det 2 timmar innan du ska tappa upp badkaret.
En störttappning är just när man ska tappa upp 2-300 liter vv med en gång
Mest kyla men lite värme också

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2008, 19:40:16 »
Jo, jeg skjønte at det var å fylle et helt kar, men med hvilken flow-rate ? Altså, ved 7 liter/min så kan jeg bruke så mye dusj-varmt vann jeg bare vil. Pumpa holder følge. Men det tar da 43 minutter å fylle et 300-liters kar :(

Ved 14 liter/min trenger jeg 18kW for at pumpa skal holde følge, og 18kW kan den jo gi. Tappingstiden blir da ca. 21 minutter, mye bedre. Men "ekstra varmtvann" funksjonen er verdiløs om jeg må inn i fyrrommet og ordne med menyer. Enten må det gå automatisk at elpatronen går på om vv ikke lages raskt nok, ellers må det gå an å bruke en ekstern bryter til dette.

Etter mye roting i manualen ser det ikke ut som om noen av delene er mulig ?
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Cenit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2008, 22:00:02 »
Vi har en HT C6 som ble startet opp for to dager siden og vi skal ha boblebad, har koblet en 200L bereder i serie med varmepumpen etter sterk anbefaling fra rørlegger.
Nå har vi 365L varmtvann tilgjengelig og kan bruke boblebadet uten å tømme systemet for varmtvann.

Greenline HT+ C6 med 130m energibrønn som varmer 180m2 ved hjelp av gulvvarme. Tilkoblet vannbatteri i en Flexit SL4R varmegjenvinner.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2008, 22:31:37 »
En 200l i serie ? Da blir det brukt en masse direkte el til oppvarming av varmtvann, er det noe smart da ? Den beste løsningen for ekstra varmtvannskapasitet er så vidt jeg skjønner å kjøpe en varmepumpe uten innebygd bereder og så sette en dobbeltmantlet 300l eller noe slikt ved siden av. Da varmes alt varmtvann av varmepumpen.

Jeg vil ikke ha en ekstra bereder kun pga. boblebadet som sikkert ikke blir brukt hver dag. Det blir mye ekstra varmetap. Ikke har jeg plass til en ekstra bereder heller.

Jeg har nå både funnet hjørnekar som kun skal ha 160 liter og større kar med innebygd 6kW trefas varmeelement. Begge disse typene vil sannsynligvis fungere helt fint her. Det store Ifö karet med varmer var meget fristende, bortsett fra prisen omkring de 70.000...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2008, 23:00:13 »
Om man har en befintlig värmepump med inbyggd beredare så skulle man väl kunna bryta upp kretsen med "mantelvatten" och låta det gå genom ytterligare en beredare med mantel? På så sätt skulle man få bättre kapacitet utan att behöva värma med direktel. Är det för krånglig ombyggnad? Har någon gjort detta?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Cenit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2008, 23:03:15 »
Det vil nok gå noe ekstra strøm, men jeg vil prøve med så høy temperatur som praktisk mulig ut fra varmepumpen og 60-65 grader i varmtvannsbereder.
Dersom en bruker varmepumpe uten innebygget bereder må en bruke en del strøm uansett for å unngå legionella, ekstraforbruket vi får med våres løsning er helt ok. så lenge vi alltid har tilstrekkelig med varmtvann.
Greenline HT+ C6 med 130m energibrønn som varmer 180m2 ved hjelp av gulvvarme. Tilkoblet vannbatteri i en Flexit SL4R varmegjenvinner.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #9 skrivet: 05 maj 2008, 00:22:03 »
Legionellakjøringen foretaes en gang hver 14.dag og hever temperaturen til 65 grader. Drar ikke mye strøm i sammenhengern. Med 300l ekstern tank blir strømforbruket selvfølgelig noe høyere enn med 165l. Med 60-65 grader konstant i en 300l tank blir vel varmetapet rimelig mye større også, i forhold til min 165 liter med 51 grader (+- 4 grader). Tror nok løsningen med 6kW varmer i badekaret gir vesentlig lavere strømforbruk totalt, om man bruker karet f.eks en gang i uka.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Cenit

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Varmtvansstyring på IVT Greenline HT C9
« Svar #10 skrivet: 05 maj 2008, 08:30:24 »
Vi har 9kw kolbe i pumpen, er det mulig at denne sammen med kompressoren kan klare å lage nok varme til å fylle ett boblekar på 300l?
Ser jeg har mulighet til å koble inn varmekolben via tidsstyring, dersom dette er tilstrekkelig vil jeg på sikt vurdere å fjerne varmtvannstanken. Hadde vært fint om en kan klare seg uten denne, men når en erfaren rørlegger anbefaler denne har jeg i første omgang lyttet til dette rådet.

Greenline HT+ C6 med 130m energibrønn som varmer 180m2 ved hjelp av gulvvarme. Tilkoblet vannbatteri i en Flexit SL4R varmegjenvinner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!