Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: el VVB som spets  (läst 6966 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
el VVB som spets
« skrivet: 18 januari 2006, 12:17:04 »
Hej!

Har bestämt mig för en 1130-10k med en VPA till. Det som står på platsa nu är en vedpanna med en el vvb kopplad.
Den installatören jag antagligen kommer att välja  tycker att vvb ska kopplas till vpa:n för spetsning av varmvattnet och legionellahöjning.
Då undrar jag är det rätt ekonomiskt? Klarar inte pumpen med vpa:n av det själva? Jag ska ha en 300 l vpa och det borde ju räcka, en el vvb på 160 l till känns lite väl mycket?

Nån som vet om man tjänar/vinner på att koppla i hop dessa?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: el VVB som spets
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2006, 12:46:46 »
Jag har just beställt exakt samma system som du. En Nibe 1115-10 med 300 l vvb och extra vvb på 160 l eluppvärmd till säg 60-65C.
Detta ger gott om varmvatten, god komfort och du kan glömma legionella på köpet.
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: el VVB som spets
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2006, 16:20:36 »
Din instalatör vet inte vad han syslar med.
du har köppt en pump som kan göra tilräckligtvarmtvatten själv & du har vatten så du klarardig, så varför fördyra både instalation & drift?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: el VVB som spets
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2006, 16:31:19 »
10 kw och stor volym ska klara biffen.  Inte ska du välja en större VVB och ändÃ¥ behöva elspetsberedare!

Men den bef går att spara om plats finns.
Jag har en liten 60l kopplad så den ensam kan ta vv behovet, jag kan spetsa med den. Osså naturligtvis helt bortkopplad.

Har man ett lÃ¥gtemp värmesystem finns det nÃ¥gra kwh att tjäna pÃ¥ att lÃ¥ta en el VVB ta över vv produktionen när det är riktigt kallt!   VP ger betydligt bättre COP i värmeläge, sen störs inte värmeproduktionen alls om vv produceras i elberedaren!!
Sen finns den som reserv om nåt pajar på det nya.

MEN pga av Legionellarisken i stillastående vatten skall stoppkranarna sitta nära t-rören vid anslutningen.

Enkel koppling, lite kopparrör osså några ventiler extra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: el VVB som spets
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2006, 17:58:48 »
Bertil
Hur kopplare man den då? trodde den skulle sitta i serie med vpa:n? Ska det vara kopplat så man väljer antingen vpa:n eller el-vvb? vart sätter man tempmätaren/givaren då?
/Tobias
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: el VVB som spets
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2006, 18:14:23 »
El VVB kommer efter som en separat enhet, väljer man att spetsa med den då kör man med bef drifttermostat. vattnet går.. kv in i Vp uppvärms i vp VVb sen till el vvb för eftervärmning.

Vill man även kunna köra bara elberedaren, ja då matar man den som förrut, men med stoppkranar! mot VP.

Osså nån kopparstump så man även kan kallställa elberedaren.

Förklara det den som kan .. kanske sÃ¥ här bÃ¥da anslutna till kv och vv, sen en anslutning frÃ¥n vv pÃ¥ VP till kv pÃ¥ elberedaren för ev elspets.   har ja tur fattade du nÃ¥got lite, men inte förvÃ¥nad om du ser ut som ett frÃ¥getecken  :-[
Kanske jag har en bild, ska leta... man den torde väl va svår att tyda den med.


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: el VVB som spets
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2006, 18:38:09 »
Citera
El VVB kommer efter som en separat enhet, väljer man att spetsa med den då kör man med bef drifttermostat. vattnet går.. kv in i Vp uppvärms i vp VVb sen till el vvb för eftervärmning.

Detta förstod jag!
Stoppkranar mot VP från el vbb då eller? trodde det var bara en rör stump från vpa till el-vvb dvs ett vv-rör till el-vvb?

Sedan:
Skall både vpa:n och el-vvb ha separata matningar från värmepumpen för vv och varsit rör kallvatten? Och i röret KV till elvvb skall vp ha en vv ingång? Blir inte det som att vp matar el-vvb:ns både kall och varmrör med varmvatten????
Jag måste erkänna att jag känner mig lite dum i huvudet nu! :-[
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: el VVB som spets
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2006, 19:08:40 »
ja fattar inte heller mycket nu  :-[   :o

Inge vidars kul, nja kanske lite  :D ;D

Hmmm Du har din bef ansluten... sätt på trör på kall resp varmvattnet... anslut dom till din nya beredare som vanligt. Montera stoppventiler på alla fyra avsticken.
Nu kan du välja vilken VVB du vill använda!

Sen fixar vi anslutning på vv ledningen från den nya beredaren och ansluter det på kallvattensidan på den bef elberedaren, så att vi kan eftervärma varmvattnet i vår bef elberedare. Först genom den nya VVB sen vidare genom elberedaren.

osså en stoppkran även på den "stumpen"

Blir nog inte förstÃ¥eligt hur jag än skriver  :-[ :-\ :(

Jag ska leta i arkiven efter en bild!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: el VVB som spets
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2006, 19:28:33 »
Jag tror jag börjar förstå!!! :o
Du får ju gärna lägga upp en bild, du vet en bild och tusen ord ......

Det verkar ju otvivelaktigt smart att i värsta fall, vid ordentlig kyla, kunna spetsa med el-vvb så vp inte behöver lägga så mycket krut på vv.
/Tobias 
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: el VVB som spets
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2006, 20:29:18 »
Med din 10kw pump och de rejäla elementen du berättade om i den andra trÃ¥den tror jag inte du behöver oroa dig. Blir det ner mot -20 nÃ¥gon natt fÃ¥r du väl dra in pÃ¥ badandet för ungarna...   *grina*

Jag hade slängt ut den gamla beredaren, eller köpt en VP med inbyggd beredare och kopplat den i serie, troligen första valet dock.
Gör du som din installatör tycker får du ju upp mot 400-500l varmvatten... Alldeles för mycket om du inte har dubbla badkar i stugan.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: el VVB som spets
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2006, 20:49:18 »
Jo, riktigt så mycket vatten behöver jag inte. Jag tänkte mest på om man ville börja elda med ved igen så var det kanske bra att ha kvar el-vvb.

Jag förstår inte riktigt varför installatören vill ha el-vvb till att spetsa vattnet , om det är som ni säger och jag tror, när vp klarar av att fixa vv själv även legionella högt?

vedpannan ska jag ha kvar som reserv när strömmen går, men en el-vvb är ju rätt oduglig då.

nej nu har ni gjot mig förvirrad igen.
Är det en smart lösning vid svinkyla eller onödigt mycket rördragande för ingen vinst? ska jag sätta ut el-vvb i lagårn och hyra ut till stockholmarna?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: el VVB som spets
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2006, 22:05:57 »
det är helt onödigt att instalarra den, men behålden, säljden & köp en ny eller begagnad om du nån gång behöver en, vilket inte lär ske inom snar framtid.
Instalatoren har nog inte tänkt!

din värmepump kan själv göra 65gradit vatten !!!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: el VVB som spets
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2006, 01:22:18 »
Gör ett dumt försök, visar bild frÃ¥n norra Sibirien  ;) värdens sämsta dessutom  :-[
Pumpen bakom oss KV o VV- matning rakt fram genom väggen
KV till vänster VV till höger
Ledningen som svänger in under den stängda ventilen, används om jag kör elberedaren som elspets!
Om endast en av VVB ska köras stängs den andra bort.
För att undvika Legionellarisker bör avstängarna sitta så nära t-rören som möjligt.
Det bör va totalt 5 st ventiler, bÃ¥de till elberedaren och till VP vvb, ossÃ¥ pÃ¥ förbiledningen om man ska kunna använda elberedaren som spetsberedare. Alla ventiler syns inte  ;)
Tvivlar på att du blir nåt klokare
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: el VVB som spets
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2006, 03:29:55 »
Jag tycker att det var en helt ok bild! Den visar ju det du förklarar!
5 ventiler: de tre som syns på bilden och så endera på kv och vv från /till vp?

Då återstår bara frågan om det är värt jobbet?
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: el VVB som spets
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2006, 12:02:41 »
Citera
de tre som syns på bilden och så endera på kv och vv från /till vp?

Ja på ledningarna till Vp, men vet man att den ska gå nästan jämt så behöver man inte avstängare på båda ledningarna, det blir ju stopp om tex VV ledningen stängs.

Lite lurigt att stänga bÃ¥da ledningarna pÃ¥ en varm VVB, när vattnet kallnar blir det undertryck..  övertryck dÃ¥ har du en säkventil.

Men sen den lilla kallnat då stänger ja ventilerna!

har man platsen och beredaren sÃ¥ kostar det inte mycket, jag tycker det är jätterbra om man har lÃ¥gtemp värmesystem dÃ¥ kan VP jobba med enbart värmeproduktion. Jag tror att man har VV gratis om VP jobbar som hos mig med värmen pÃ¥ maxtemp ca 42 grader. Der är en otrolig skillnad vad vp klarar om den inte behöver jobba med VV.  OssÃ¥ ser man nä'r man har effektmätare pÃ¥ VP hur mycket energi VP tar vid hög temp pÃ¥ framledningen!!   Vid 30 grader fram ca 1700 watt, vid 55 grader fram över 3000 watt!! samtidigt som pumpen ger mycket mindre energi vid hög temp!!!!

Men vinsten den är rätt begränsad, om VP är väldimensionerad!
Jag hÃ¥ller pÃ¥ mest för att jag är liiite rubbad  :-[ :-[  ;) :D ;D :o ::)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!